Pište recenze

Psaní recenzí vám může pomocí se zamyslet nad texty jinak - hlouběji, strukturovaněji, systematičtěji a analyticky.

Bez popisku

Evidovat si a reflektovat četbu představuje jednu z důležitých kompetencí, které si musí studující osvojit. Současně jde o činnost relativně zábavnou a zajímavou, neboť třeba psaní recenzí je jednoduchý způsob, jak se nad knihou zamyslet a současně ji lze snadno kdekoli publikovat -  v časopise, na blogu nebo i jinde. Recenze na knihy si ale můžete vést také pro svou vlastní potřebu, bez nutnosti ji s někým sdílet.

Děti na základní škole jsou často vedeny k tomu, aby si vedly čtenářský deník, což není vlastně nic jiného než soubor recenzí. Problém je v tom, že čtenářský deník často degraduje na soubor jednoduchých výpisků, z nichž není patrné ani zda knihu skutečně četli, ani co si o ní myslí a proč. Psaní recenzí je tak jedna z metod, které pomáhají rozvíjet reflektující čtení a nutí čtenáře nad tématem přemýšlet více komplexně než pouze v mantinelech jednotlivé knihy.

recenze lze doporučit dodržování určité pevné struktury. Rozsah závisí na věku čtenářů, ale běžně se recenze píší na dvě až tři normostrany. Naopak delší recenze jsou často náročné a vyžadují velké intelektuální úsilí a rozmysl ze strany autora. Většinou se s nimi lze setkat ve vědeckých časopisech, kde reflektují přínos knihy a její metody v kontextu určitého diskursu, což vyžaduje jistou expertní znalost.

Recenze má obvykle pět částí:

Bez popisku

1. Úvodní expozici, ve které se říká, proč se knize věnujete, na co reaguje a jaký problém případně řeší. Může mít osobnější charakter.

2. Popis obsahu knihy. V něm se stručně popíší zajímavé momenty a obsahy knihy. Řada studentů dělá tu chybu, že zde líčí celý děj nebo postupně píší jednu větu o každé kapitole. Recenze je ale otázkou nadhledu, kritické reflexe problému. Rozhodně tedy není třeba se věnovat všemu.

3. Vlastní pohled autora recenze. Jde o polemickou část, ve které lze zmínit momenty, se kterými člověk nesouhlasí, nastínit kontext, souvislosti, odkázat na další knihy či autory atp.

4. Doporučení a shrnutí, ve kterém se v jednom či dvou kratších odstavcích kniha celkově shrne a posoudí.

5. Bibliografický záznam recenzované publikace.

Bez popisku

Častou chybou školních recenzí je, že vynechávají body jedna a tři, s tím, že příliš mnoho pozornosti věnují bodu dva. Omezený rozsah (například s přibližným procentuálním dělením 10 : 40 : 40 : 10) pomáhá člověku zamyslet se nad tím, co je skutečně důležité a podstatné. Obě prostřední části mají analytický charakter, což znamená, že se snaží určitým způsobem interpretovat text a kriticky s ním pracovat. To nemusí nutně znamenat, že s ním nesouhlasí, ale je nutné o něm aktivně přemýšlet a pracovat s ním.

Recenze pěstuje analytické myšlení, nutné k vlastnímu pohledu na problematiku a přispívá ke kritické práci s prameny. Když chcete napsat recenzi, je třeba mít o problematice, ve které se kniha nachází, jisté povědomí, schopnost soustředit se na práci se zdroji, argumenty atp. Jde tedy o činnost bytostně analytickou. Současně je nutné zdůraznit, že byste se neměli bát být ke knihám kritičtí – autor, jakkoli je ověnčený tituly, může udělat chybu, být nepřesný, může být špatný překlad,… nebo třeba nemusíte souhlasit s využitou metodou.

Je na zvážení autora, zda bude chtít psát recenzi spíše vážnou a seriózní, nebo zda se v ní bude snažit o vtip a nadhled. Oba formáty se používají podle toho, do jakého média se člověk chystá recenzi napsat. Jde o formát, se kterým se lze poměrně snadno dostat i do dobrých časopisů, ale současně je možné recenze publikovat na blogu, ve webových magazínech nebo třeba využít Goodreads.

Bez popisku