24/
Koláž
Tvořte významy z ústřižků.
Hledáte techniku, která není výtvarně náročná a zároveň umožní lidem vyjádřit se hravě a kreativně? Pak zvolte koláž – lepení obrazů z ústřižků, fotografií a nápisů. Hodí se k zachycení postojů, myšlenek a emocí, co se hůře vyjadřují slovy, ale také k nastartování představivosti nebo odreagování se.
Potřebujete
Čas: 30 minut a více
Lidé: 1 výzkumník, 1 a více participantek
Nástroje: psací potřeby, nůžky, lepidlo, časopisy, fotoaparát, tiskárna atd.
Postup
- Určete téma koláže podle toho, co chcete od participantů zjistit (např. emoce, myšlenky a postoje, představy a přání, prožitky či střípky z každodenního života).
- Připravte si:
- pomůcky (nůžky, lepidlo, podkladový papír, fixy, tužky),
- materiál (vytištěné pojmy, celé texty, noviny, časopisy, fotografie, obrázky, barvy, symboly).
- Vysvětlete participantům princip koláže – pomocí slepování ústřižků vytvořit obraz, který vyjadřuje postoje, emoce či touhy nebo abstraktně znázorňuje konkrétní situaci či činnost.
- Rozdejte potřebný materiál a nechte účastníky tvořit koláž podle vlastních představ.
- Pozorujte účastníky při práci, pište si poznámky, dokumentujte, rozhovory nahrávejte.
- Požádejte nakonec účastníky, aby popsali celou koláž. Ptejte se na význam jednotlivých prvků koláže.
- Sledujte vzorce a témata, negativní a pozitivní asociace, umístění a vzájemné vztahy prvků na obrazech.
Tipy
Koláž může být dobrým doplněním jiných metod, třeba rozhovoru, focus group nebo kreativního workshopu. Pomůže vám naladit participanty na probírané téma a povzbudit jejich představivost. Zároveň se řadí mezi projektivní techniky, které vám usnadní práci při rozebírání citlivějších nebo obtížně vyjádřitelných témat (např. kultura v organizaci, představy o budoucnosti).
Nepodceňte samotné zadání instrukcí – účastníky byste neměli příliš omezovat či navádět v tvorbě, zároveň buďte dostatečně konkrétní, aby výsledné koláže vypovídaly o určitém tématu. Stejně tak si dejte pozor, abyste participanty nezahltili velkým množstvím materiálů.
Koláž jde tvořit i v digitální podobě. Online nástroje (PhotoPad, Fotor, FotoJet, Canva) oceníte především při práci s digitální fotografií, tedy de facto při tvorbě digitálního fotoalba.
Příklady a inspirace
Skupina vědců a vědkyň z University of Waikato zkoumala využití koláží jako výzkumného nástroje UX. Zaměřili se na to, jak středoškolští studenti pracují s mobilními telefony (telefonování, smskování, focení). Porovnávali mezi sebou tři výzkumné designy – jedna skupina studentů se účastnila focus group, druhá téma ztvárnila pomocí koláže a třetí prošla kombinací focus group a koláž. Nejkomfortněji a nejvíce sebejistě se cítila skupinka právě při tvorbě koláže, což se projevilo v množství zobrazených informací a témat.
Střední průmyslová škola v Uherském Brodě využila koláž jako evaluační metodu pro žáky prvního stupně, pomocí které vyjadřovali svůj pohled na školu, její klady a zápory. V rámci přípravy si žáci mohli nafotit prostor a okolí školy a fotografie použít s dalšími materiály (fotky ze školních akcí a výletů, výstřižky z časopisů). Studentské koláže byly vystaveny na chodbě, prezentovány při rodičovských schůzkách a vedení školy je využilo v procesu evaluace.
Více informací
- Martin, B., & Hanington, B. M. (2012). Universal methods of design: 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions. Rockport Publishers. https://bit.ly/3Psmkik
- Sanders, E., & William, C. T. (2001). Harnessing People’s Creativity: Ideation and Expression through Visual Communication. In J. Langford & D. McDonagh-Philp (Eds.), Focus Groups: Supporting Effective Product Development. Taylor and Francis. http://u.osu.edu/sanders.82/files/2015/02/HarnessingPeoplesCr eativity_Sanders_William_01-266e17m.pdf
- Stappers, P. J., & Sanders, E. (2003). Generative tools for context mapping: tuning the tools. In D. McDonagh, P. Hekkert, J. van Erp & D. Gyi (Eds.), Design and Emotion. http://docplayer.net/27956140-Generative-tools-for-context-mapping-tuning-the-tools.html