11/
Focus group
Moderujte skupinový rozhovor.
Chcete zjistit více o názorech, postojích a zkušenostech specifické skupiny lidí? Pozvěte je na skupinový rozhovor a ujměte se role moderátora. Focus group vyniká zajímavou dynamikou skupiny a možností vzájemného sdílení mezi účastníky.
Potřebujete
Čas: 90 minut a více
Lidé: 1 výzkumnice, 6–10 participantů
Nástroje: speciálně upravená místnost, zaznamenávací zařízení (telefon, diktafon, kamera)
Postup
- Určete si výzkumné cíle vaší focus group.
- Oslovte ideálně 6 až 10 lidí pro jeden rozhovor.
- Přichystejte si scénář se základními okruhy otázek.
- Připravte příjemné prostředí pro samotný rozhovor.
- Židle poskládejte do kroužku, abyste mezi účastníky navodili pocit vzájemnosti.
- Zajistěte vodu, případně i občerstvení.
- Domluvte se s participanty na formě oslovování, pravidlech pro diskuzi a způsobu záznamu.
- Připravte si aktivity pro průběh focus group.
- Diskuzi zkuste obohatit o samostatné nebo společné aktivity, jako je třídění obrázků, koláž nebo hlasování pomocí lístečků. Pokud je to možné, zvedněte alespoň jednou participanty ze židlí.
- Zahajte rozhovor a zkuste participanty rozpovídat.
- Klaďte stručné a neutrální otázky.
- Nechejte participanty spontánně reagovat na ostatní, podporujte vzájemné sdílení.
- Zároveň dávejte pozor, aby prostor dostali všichni diskutující – méně průbojné účastníky zkuste povzbudit očním kontaktem nebo oslovením.
- Diskuzi přepište a výsledky zanalyzujte.
- Klíčové poznatky sepište hned po ukončení focus group, dokud je máte čerstvě v hlavě.
- Abyste se vyhnuli zkreslení, focus group zopakujte ideálně dvakrát až třikrát s podobnými účastníky.
- Poznatky ze skupinových rozhovorů využijete pro sestavování vhledů o specifické skupině lidí a jejich postojích.
Tipy
Participanty vybírejte podle určitého kritéria – ideálně by skupinu mělo něco spojovat (zkušenosti, situace, téma). Můžete ale zkusit experimentovat s unfocus group, která se záměrně skládá z velmi různorodých účastníků.
Ideální čas pro focus group se pohybuje mezi 90 a 120 minutami.
Zkombinujte focus group s hloubkovými rozhovory – s jednotlivými participanty rozeberete témata ze skupinového setkání více do hloubky a ujistíte se, že vám neuniklo nic podstatného a skutečně rozumíte jejich motivacím a potřebám.
Příklady a inspirace
Pomocí focus group probíhala diskuze mezi australskými knihovníky o vlastnostech a dovednostech knihovníka 2.0. Skupinových rozhovorů proběhlo celkem 14, část z nich prostřednictvím telekonference, aby se mohli zúčastnit knihovníci ze vzdálenějších lokalit. Z rozhovorů vyplynulo, že knihovníci budoucnosti by měli být ochotni experimentovat, všímat si nastupujících trendů, pracovat s komunitou a disponovat expertizou navíc (např. v oblasti IT nebo vzdělávání).
Pomocí focus groups a hloubkových rozhovorů byly zjišťovány obavy, které jihoamerické seniory odrazují od používání mobilního bankovnictví. Typickými bariérami byla nízká digitální gramotnost, asociace s bezpečnostním rizikem a složitostí, ale také jazykové překážky u skupin etnických obyvatel nebo převládající genderové stereotypy. Z výstupů poté na základě actor-network theory vznikla mapa lidských a nelidských aktérů, kteří mají vliv na váhavý přístup seniorů, a schéma možného procesu přijetí mobilního bankovnictví seniory.
Studie zaměřená na nebezpečné řízení ve Vietnamu si dala za cíl odhalit vnitřní motivy řidičů, co na silnicích riskují, a externí faktory, které k nebezpečné jízdě přispívají. Uskutečněny byly oddělené focus groups pro řidiče-nováčky, zkušené řidiče, instruktory autoškol, dopravní policisty a zákonodárce.
Více informací
- Beck, S. E., & Manuel, K. (2008). Practical research methods for librarians and information professionals. Neal-Schuman Publishers. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2568831/
- Breen, R. L. (2006). A Practical Guide to Focus-Group Research. Journal of Geography in Higher Education, 30(3), 463-475, https://doi.org/10.1080/03098260600927575
- Citizens Advice. (2015). How to run focus groups. https://www.citizensadvice.org.uk/Global/CitizensAdvice/
Equalities/How%20to%20run%20focus%20groups%20guide.pdf - Wildemuth, B. M. (Ed.). (2009). Applications of social research methods to questions in information and library science. Libraries Unlimited. https://knowlibrary.in/admin/uploads/books/
Book44f683a84163b3523afe57c2e008bc8c.pd