76/
Elevator Pitch
Zaujměte v řádu vteřin.
Chcete svůj návrh představit vedení či investorům, ale nikdo na vás nemá čas? Narazili jste na uznávaného odborníka a rádi byste jej poprosili o rychlou zpětnou vazbu? Přesně pro takové situace mějte v záloze elevator pitch – několik důkladně přichystaných vět, kterými zaujmete během mrknutí oka.
Potřebujete
Čas: 60 minut a více na přípravu, 30 vteřin až 2 minuty na prezentaci
Lidé: 1 prezentující
Nástroje: psací potřeby
Postup
- Při tvorbě elevator pitche vycházejte např. z vypracovaného lean canvasu nebo value proposition canvasu.
- Ujasněte si, co chcete, aby během elevator pitche zaznělo, např.:
- Připravte si jednoduchý scénář rozhovoru s několika okruhy otázek.
- Pokud vás do terénu vyráží více, rozdělte si role v týmu.
- kdo jste (vy nebo váš tým) a co děláte,
- jaký a čí problém řešíte,
- jaké nabízíte řešení
- v čem vynikáte nad konkurencí,
- jaký je váš finanční plán (kolik potřebujete prostředků, v jakém časovém horizontu a jak odhadujete jejich návratnost).
- Shrňte vše do pár vět tak, abyste dokázali zaujmout během krátkého časového limitu (typicky 30 vteřin až 2 minuty).
- Buďte srozumitelní, konkrétní a zapamatovatelní.
- Naopak se vyvarujte klišé frází a váhavých či negativně laděných vět.
- Naplánujte si pro prezentaci vše do detailu.
- Důležité je i to, jak budete působit (vystupováním, způsobem prezentace).
- Nyní jste připraveni nadchnout ostatní pro váš nápad během několika chvilek.
Tipy
Natrénujte si prezentaci před skupinou přátel či kolegů, doma před zrcadlem nebo kamerou. Nezapomeňte si pokaždé stopovat čas.
Dobře připravený elevator pitch využijete v řadě situací, např. když chcete oslovit uznávaného experta či expertku v oboru a požádat o cennou zpětnou vazbu na váš nápad.
Cílem prezentace není přesvědčit potenciální investory, ale spíše je zaujmout. Spíše než finální podmínky spolupráce proto s sebou mějte nachystanou vizitku, abyste se mohli spojit i později.
Příklady a inspirace
Projděte si konkrétní příklady elevator pitche, které využívají různých strategií (vyprávění příběhu, naplnění statistikami, emoční založení) a týkají se různých situací (pracovní pohovor, networkingová akce, formální meeting).
Marc Fonteijn pak ukazuje, že elevator pitch lze využít kdykoliv, kdy potřebujete v krátkosti vysvětlit složitější koncept – on sám si sestavil pitch pro situaci, kdy se jej někdo zeptá, co je to design služeb. Taková pomůcka se hodí také např. výzkumníkům, kteří potřebují v pár větách shrnout komplexní téma, kterým se zabývají několik měsíců nebo i let.
Více informací
- Cremades, A. (2018, 8. srpna). How To Prepare The Perfect Elevator Pitch. Forbes. https://www.forbes.com/sites/alejandrocremades/2018/09/08/how-to-prepare-the-perfect-elevator-pitch/?sh=736c7cc570e5
- Sulovský, J. (2019, 16. listopadu). Elevator pitch – není čas ztrácet čas. Digichef. https://digichef.cz/elevator-pitch-neni-cas-ztracet-cas