10/
Dokonči…
Zeptejte se oklikou.
Zkoumáte citlivé téma a obáváte se, že přímé otázky by dotazovaného odradily? Pak sáhněte po projektivních technikách, které umožní vyjádřit vlastní názory skrze něco nebo někoho jiného. Například pomocí jednoduchého dokončení věty.
Potřebujete
Čas: 30 minut
Lidé: 11 výzkumník, 1 a více participantek
Nástroje: psací potřeby, papír, případně obrázky (fotografie, ilustrace apod.)
Postup
- Ujasněte si, zda pro vaše účely dává smysl pracovat s projektivní technikou.
- Tyto techniky se hodí na zjišťování kontroverzních postojů či skrytých nebo obtížně vyjádřitelných emocí. Vhodné jsou ale také na práci s dětmi.
- Promyslete, v jakém kontextu metodu použijete. Doplňování vět může probíhat samostatně nebo jako součást výzkumného rozhovoru či focus group.
- Přichystejte si potřebné materiály.
- Písemná podoba – sestavte úryvky vět, které budou participanti dokončovat (např. Knihovna je pro mě ___; Když přemýšlím o budoucnosti, tak ___; Když jdu domů ze školy, tak ___.).
- Obrázková podoba – zvolte vhodné fotografie nebo ilustrace, které zachycují dvě osoby v konkrétní situaci. Doplňte k nim komiksové bubliny, které znázorňují, co osoby říkají. Do bubliny jedné z osob napište otázku nebo větu, na kterou má reagovat druhá osoba (např. Nechápu, jak by někdo chtěl dělat knihovníka; nebo Chceš se mnou po škole do knihovny?).
- Nechte participanty dopsat věty na papír nebo do prázdné komiksové bubliny.
- Pokud se váš výzkum netýká citlivých témat a aktivita pomohla participanta uvolnit, můžete zkusit navázat přímějšími (avšak stále ohleduplnými) otázkami.
- Analyzujte odpovědi. Snažte se odkrýt, jestli něco vypovídají o vlastních postojích či emocích participanta.
Tipy
Mějte tuto metodu v záloze při výzkumu citlivých témat. Někdy nemusí být účastníkům příjemné mluvit o svých pocitech, budou je ale projektovat do interpretace situací na obrázku.
Odpovědi vždy vyhodnocujte s rezervou. Projektivní techniky nikdy nebudou 100% spolehlivé, a to ani pokud s nimi pracují vyškolení psychologové.
Mezi podobné techniky patří také dokončování příběhů, slovní asociace, vyjádření pomocí třetí osoby nebo hraní rolí.
Příklady a inspirace
Projektivní techniky se typicky používají ve formě standardizovaných psychologických testů k určení typu osobnosti, postojů nebo motivací lidí. Jak se test doplnění vět používá k zjištění důležitých informací o participantech ve výzkumu, je názorně popsáno např. ve studii o úspěšnosti kampaní proti tabákovým přípravkům.
Doplnění vět sloužilo jako ústřední metoda ve studii o seniorech, co za účelem terapie navštěvují komunitní pěvecký sbor. Z vět, co participanti vyplňovali (např. Hudba je pro mě ___; Když zpívám, tak ___; Zpívání ve sboru je pro mě ___.) bylo možné vyvodit, jaký význam má pro seniory hudba, zpívání ve sboru a jeho komunitní rozměr.
Clive R. Boddy navrhl projektivní techniku pro dotazování studentů, kteří zanechali studia. Vedlo ho k tomu zjištění, že v reakci na přímou otázku studenti často uvádí zkreslené či nepřesné důvody zanechání studia, a to z důvodu sociálního nátlaku (tzv. social desirability bias). Boddyho technika funguje následovně: jedna osoba na obrázku se ptá: „Prý přemýšlíš o tom, že zanecháš školy. Co tě k tomu vede?“. Participant doplňuje odpověď druhé osoby, a to do dvou komiksových bublin. Výroková bublina je určena na to, co řekne nahlas, druhá (ve tvaru obláčku) na to, co si opravdu myslí.
Více informací
- Boddy, C. (2018). Bubble drawing. In B. Frey (Ed.), The SAGE encyclopedia of educational research, measurement, and evaluation (pp. 227-227). SAGE Publications, Inc. https://bit.ly/3QhOwWI
- Goodman, E., Kuniavsky, M., & Moed, A. (2012). Observing the user experience: a practitioner’s guide to user research. Morgan Kaufmann.
- MarketingMind. (n.d.). Projective and Enabling Techniques: Minds Are Hard to Read. https://www.ashokcharan.com/Marketing-Analytics/~ql-projective-and-enabling-techniques.php
- Rouse, L. (n.d.). A change of view: using visual methods to explore experience in qualitative research. Jeps Bulletin. http://blog.efpsa.org/2013/05/15/a-change-of-view-using-visual-methods-to-explore-experience-in-qualitative-research/