Struktura zpětné vazby
Výsostnou důležitost v práci tutora má zpětná vazba - a její zvládnutá struktura. Na první pohled se může zdát snadné někomu napsat "co má ve své práci špatně". Pravdou je, že napsat dobrou zpětnou vazbu snadné vůbec není (bez tréninku) a ani není o tom, co je "špatně". Jak tedy na to?
Pozdravte, oslovte druhého jménem. Viděla jsem mnoho zpětných vazeb tutorů a vyučujících. Překvapivé pro mne bylo, jak snadno ze sklouznout k rutině, ve které dáváme zpětnou vazbu na úkoly, místo zpětné vazby lidem. Zpětná vazba je dialog a ten by měl začít pozdravením a oslovením. Přijímání zpětné vazby provází emoce. Je důležité, aby se studující při přijímání jakékoliv zpětné vazby cítil pořád jako člověk. Takže prosím Dobrý den, milá Lenko...
Oceňte úsilí. I kdyby vám práce přišla sebenepovedenější, takových, na kterých není zhola co ocenit, je minimum. Páni, to muselo dát práci! Vidím, že jste do úkol investovala energii, Lenko.
Co se povedlo? Neopomíjejte na práci to dobré. I to je potřeba zmínit, protože tvůrce si toho nemusí být vědom.
Kde je potřeba se zamyslet? Jako odborník na nějaké téma uvidíte v práci tzv. chyby. Ty je potřeba přetavit v potenciál k přemýšlení. Toho lze docílit například otázkami. Proč jste zvolil tento postup? Dokážete zhodnotit v čem není ideální? Existují jiná řešení? K otázkám vyvolávajícím přemýšlení můžete přidat například odkaz na zdroj, který vede k lepšímu řešení. Zároveň je totiž potřeba mířit se svými nápovědami k určité míře jednoznačnosti nebo být připraven na diskusi.
Doplňte zdroje. Ať už ke zdařilým či méně zdařilým částem můžete přidávat další zdroje. Znáte zajímavý profil na Twitteru, který se týká zájmu studenta? Doporučte jej. Hodila by se studentovi ke čtení studií znalost kousku metodologie? Doporučte dobrou stránku či učebnici. Troufám si říci, že skoro každá zpětná vazba tutora by měla obsahovat další zdroj.