Digitální portfolio jako prostředek interakcí a sebereflexe

3. 10. 2021 Hana Tulinská

Informační gramotnost, práce s informacemi

Když se řekne informační gramotnost nebo (kurz) práce s informacemi, leckdo si může představit témata jako citování, (anti)plagiátorství, odborný text. To je však jen malý výsek informační gramotnosti v podobě několika dovedností - gramotnost samotná je pak mnohem komplexnější záležitostí. Podívejte se například na tyto domény informační gramotnosti pro studenty podle AASL (nebo si jej prohlédněte celý zde).

Zdroj: Screenshot autorky z https://standards.aasl.org/wp-content/uploads/2017/11/AASL-Standards-Framework-for-Learners-pamphlet.pdf

Úroveň naší informační gramotnosti může ovlivňovat zvědavost, schopnost klást si otázky, chuť objevovat a inovovat, schopnost spolupracovat na tvorbě nových myšlenek s ostatními, sdílení vlastní práce online (místo schovávání v šuplíku či složce), schopnost vyhledat zpětnou vazbu a také ji poskytnout. Pro vše uvedené můžeme postupně získávat nástroje a postupy.

Digitální portfolio

Jedna z cest k rozvoji své komplexní informační gramotnosti začíná (ne)překvapivě u sebe, a u našich interakcí s druhými. Jedním se skvělých nástrojů a postupů je dle mého (a také dle některých výzkumů) digitální portfolio. Podívejte se na příklady, ať si máte další informace na čem představit.

Portfolio pro sebeutváření

Důležitým předpokladem pro dobrou práci a vůbec výběr toho, čemu a jak se budeme věnovat (od seminárek, přes projekty, bakalářky, až po práci) je kontinuální sebepoznávání a sebeuchopování. Zkuste si k sobě napsat a doplnit tuto větu: Jmenuji se... a dělám/zajímá mně... Mezi mé zkušenosti patří... Dále se chci věnovat... Baví mně... Nejraději pracuji... (kde/s kým/na čem). Jak lehké nebo složité to pro vás je?

Sebereflexe

Digitální portfolio k sebeuchopování pomáhá několika způsoby. Samotným ponouknutím k vytvoření své (studijní/profesní/osobní) vizitky a potřeba jejího redefinování ve chvíli, kdy se již s popisem nestotožňujete. Dále (sebe)reflexí evidencí vaší práce, kterou na portfoliu schraňujete a přidáváte co semestr. Pokud je za čím se ohlédnout, je také více čím se definovat, a kam sebe sama nasměrovat.

Studium a autonomie

Soustavná reflektivní práce, která nás vede od ohlédnutí se po tom, co je za námi, k rozhodování o dalších krocích v budoucnosti, jde ruku v ruce s naší autonomií a jejím zvyšováním. To je relevantní téma zřejmě v jakémkoliv období života, obzvláště však po přechodu ze střední školy na vysokou, kdy je najednou téma autonomie všude - v systému učení, v hledání vlastního bydlení a finanční nezávislosti. Zaujmout vás může kniha FSS MUNI Cesty do dospělosti, obzvláště kapitoly Přechod do dospělosti; Cesty k nezávislosti: Jak se vyvíjí autonomie s identitou; Vynořující se dospělost v životní doméně studia a světa práce: Mezi vysokou školou a prací. Rezonuje to s vámi? Pomožte si nástroji a metodami sebereflexe, ať už je to portfolio či jiný nástroj, k hladkému zvládnutí. 

Sebepoznávání

Samozřejmě, jen hromádka naší práce a pochopení své životní etapy nestačí k sebeznalosti. Dalším střípkem do skládanky, který zužitkujeme v tvorbě, práci a týmu je znalost osobnostních charakteristik a týmových rolí. K tomu lze využít opěvovaných i obávaných testů typologií osobnosti a týmových rolí, například test MBTI (zdarma zde)Belbin test. Leccos vám může nabídnout také Kariérní centrum MU. V neposlední řadě je zde také mnoho populárních projektů mezi které patří například kniha Marka Mansona Self-knowledge. A pokud byste to chtěli vzít pořádně, můžete se zaměřit také na sebepéči prostřednictvím mindfulness, meditace, tvorby návyků s pomocí nějaké aplikace typu Calmio, Fabulous, Headspace.

Portfolio pro interakci: spolupráci, reakce a zpětnou vazbu

Druhým významným aspektem tvorby portfolia je připravenost pro interakci. Jakkoliv jsou součástí distančního (a jakéhokoliv jiného) vzdělávání metody sebeřízeného učení a samostudia, bez interakce s druhými se neobejdeme. Portfolio (spolu s učební sítí, o které bude také řeč) nám umožňuje snadno ukázat sebe a svou práci druhým proto, aby na nás reagovali, dali nám zpětnou vazbu, či se od nás inspirovali. Komuže? Vyučujícím, spolužákům, kolegům, profesní komunitě. Pokud se někde svou prací otvíráte, ostatní na vás mohou reagovat, inspirovat vás, dát vám zpětnou vazbu nebo vám nabídnout spolupráci. 

Digitální portfolio na univerzitách

Digitální portfolio se využívá na různých univerzitách například na Stanfordu, na Auburn university, ale také třeba na KISKu Masarykovy univerzity.

Podívejete se například na portfolio Jakea Martina, Lucase Adelina, Parker Wade.

Čtěte dále:


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info