Jak založit digitální portfolio?

6. 10. 2021 Hana Tulinská

Existují různé druhy portfolií. Portfolio může být rozvojové, a je pak blízké vzdělávacímu deníku, ve kterém se zaznamenává pokrok v daném tématu, předmětu, oboru. Může být na druhé straně prezentační, tedy zaměřené na představení toho nejdůležitějšího či nejlepšího. Portfolio můžete vytvářet pro sebe (od toho je určitě dobré začít), ale můžete s jeho tvorbou také pomáhat svým studentům či klientům. Portfolia mohou být vyloženě studentská, profesní, či zaměřená na nalezení práce. Obvyklé jsou kombinace, které jsou možné strukturováním portfolia, obzvláště pokud je vytvářeno na webové stránce.

Tvorba vlastního portfolia

Podívejte se, jak portfolia a osobní weby vypadají. Sledujte se, v čem jsou si podobná a v čem se liší. Hledejte inspiraci.

U některých profesí můžete najít zdroje k tvorbě portfolií na míru právě jim. Najdete mnoho o portfoliích speciálně pro učitele, instruktážní designéry, nebo umělce. Některé profese jsou z minulosti s portfolii (i tištěnými) spojeny více – fotograf, oděvní návrhář, malíř... V současnosti však platí, že portfolio může mít každý, kdo se vzdělává. Díky technologiím může snadno publikovat o svém vzdělávání či práci libovolný záznam.

Identita – představte se hned na první straně

Z vašeho portfolia by mělo být na první pohled co nejzřejmější kdo jste, a čemu se věnujete. Ukazuje to standardně

  • jméno,
  • krátký popisek na úvodní straně,
  • úvodní fotka,
  • fotka a vizuální styl na hlavní stránce,
  • a rozšiřuje to případně stránka O mně/About me.

Mezi tato místa byste své představení měli dle svého uvážení rozložit.

Jak se k vizitce dopracovat?

Sepsat pár řádků o sobě je na pohled snadný úkol, ale můžete se taky pěkně zapotit. Jak napsat kdo jsem? Kam jdu? A jdu někam? Dává to smysl? Součástí této fáze jsou úvahy o vlastním směřování a cílech. Máte jasno, či objevujete a hledáte? Nezapomeňte si svou vizi čas od času aktualizovat. Využít můžete od myšlenkových map po konzultaci v Kariérním centru (na MU tuším jednou za semestr zdarma, a služba je to opravdu skvělá).

Zkuste si udělat seznam či myšlenkovou mapu

Sepište vše, co vás napadá například k těmto bodům:

  • obor studia a jeho profese
  • důvod volby oboru
  • oblíbené předměty, teorie, autoři
  • inspirativní odborníci
Zamyslete se, co už máte za sebou
  • organizovali jste workshop?
  • chodili jste na večerní kresbu?
  • založili jste časopis?
Požádejte o zpětnou vazbu

Zeptejte se kamarádů a kolegů, jak vás vnímají. Zpětnou vazbu však berte s rezervou!

  • co vnímají jako vaše nejvýraznější charakteristiky?
  • jakou představu mají o tom, co děláte či chcete dělat?

Jaké prvky do portfolia zařadit?

Portfolio můžete rozvrhnout různě podle účelu/účelú, které jste vybrali. 

Rozvojové portfolio, vzdělávací deník, blog

Součástí portfolia může bít blog, tedy postupně přibývající příspěvky s reflexemi vaší práce, studijních zážitků, myšlenek a úvah.

Prezentační portfolio. "To nej"

Součástí může být prezentační portfolio (jako podstránka) na kterém bude 3-7 vašich prací. Rozvojové a prezentační portfolio může být klidně v rámci jedné domény na wordpress, někteří studenti je však preferují oddělit.

Resumé nebo životopis

Ve vašem portfoliu se může objevit resumé nebo životopis.

Artefakty

Ať už portfolio rozdělíte jakkoliv měly by se na něm objevovat artefakty vaší práce. Artefakt je výsledek vaší tvorby, evidence vašich dovedností, zkušeností a vědomostí. Dle potřeb to tedy mohou být texty, výstupy úkolů, reporty projektů, fotografie z akcí, videa, certifikáty z kurzů či odznáčky, a další. V rozhodování co je vhodným artefaktem či nikoliv Vám může pomoci tento pracovní list s otázkami.

Důležité je myslet na to, že by se v Portfoliu měl objevit skutečný výsledek, důkaz vaší činnosti, nikoliv jen zpráva o ní. Pokud jste se učili pracovat v Canvě, připojte hotový obrázek. Pokud jste se zúčastnili workshopu, připojte klíčové myšlenky nebo aplikovaný výsledek.

U jednotlivých artefaktů by mělo být vysvětleno, co jsou zač, jaký je jejich kontext, jak se vztahují k vám, vašim cílům. To jsou informace nejen pro návštěvníky vašeho portfolia, ale také pro vás. Reflexe je důležitou součástí vlastního učení – co mi daná činnost přinesla? Co jsem si uvědomil/a? Co jsem se naučil/a? K čemu se vztahuje? Posouvá mně k mým cílům? Co bych udělal/a příště jinak?

Cíle, vize, poslání

Portfolio rozhodně nemusí být jen o vaší minulosti, ale může také ukazovat na vaše plánované kroky budoucí. Pokud zahrnete své vize a cíle, může se k vám v jejich plnění někdo připojit, či vám s jejich dosažením poradit. Pokud je vaše portfolio spojeno s formálním vzděláváním, můžete zde zahrnout svůj vzdělávací plán či vzdělávací smlouvu konzultovanou s vyučujícím.

Nabídka

Na portfoliu můžete nabízet spolupráci, službu, produkt. To se týká i studentů, kteří někdy mívají pocit, že jsou ještě profesně “nehotoví”. To, co jsou pro ně oborové základy, může být pro jiného náročná, ale potřebná lekce.

Další prvky

Přidat lze pochopitelně cokoliv, co dává právě u toho, co děláte, smysl. Dobrovolničíte? Píšete do studentského časopisu?

Platforma pro vaše portfolio

Výše zmíněná doporučení byla směřována zejména k tvorbě portfolia na webových stránkách. Volit můžete mezi mezi následujícími platformami:

  • wordpress.org
  • wordpress.com
  • wix.com
  • Weebly.com
  • google.sites.com
  • webnode

Jakkoliv má každá platforma svá pro a proti, doporučuji vám zvolit wordpress.com. Ostatní šablony doporučuji pouze pokud má být stránka naprosto jednoduchá, bez hierarchie podstránek. Tento způsob může být úplně dostačující, pokud máte velmi propracované profily na jiných místech, a potřebujete skutečně pouze e-vizitku a rozcestník.

Www

Zvolte adresu stránky – ideálně jménopříjmení.wordpress.com či obdobně. Pokud se jmenujete Jan Novák či Anna Novotná a někdo vám vyfoukl hezké jméno domény i rozumné variace, připojte profesi, klíčové slovo – např. www.jannovak-archeolog.wordpress.com, www.novotnadesign.wordpress.com. K číslu se raději neuchylujte, ledaže by www.novak21.wordpress.com znamenalo třeba dvacet jedna patentů. To pak jo.

když budete chtít, zaplaťe si třeba hezkou doménu bez wordpressu. Hosting stojí asi dvě stě korun na rok. www.novotnadesign.com vypadá přeci jen o fous lépe, ale není to žádná nutnost.

Nutno podotknout, že jménu na webu se dá samozřejmě vyhnout. Můžete o tom uvažovat zejména, pokud vás lidé znají více pod přezdívkou, než vlastním jménem, a nevadí vám užívat ji jako profesní brand.

Šablona

Vyberte si šablonu. I mezi free šablonami se dají vybrat pěkné a dostatečné. Mohu vám doporučit šablony typu Radcliffe, Baskerville, Edin – šablony obsahují fotku na úvodní stránce, a grid je vhodný pro příspěvky kombinující vizuální a textový obsah. Dle mého je lepší vyhnout se šablonám převážně pro vizuální prezentaci – pokud tedy zrovna nejste grafik či fotograf. Pokud nestojíte o vystavení (své) fotky na úvodní straně, můžete zvolit také šablony typu Reballance či Illustratr. Najděte cokoliv, co vám bude vyhovovat a motivovat k další práci na portfoliu.

Pokud šablonu vybíráte déle než třicet minut, vraťte se k první. Změnit ji můžete později, neutopte se na začátku.

Vzhled stránky a navigace

Vzhled stránky by měl podporovat zprávu, kterou chcete publiku sdělovat. Nenechte se svést lákavou šablonu s vaším oblíbeným kubistickým motivem či květinkami, pokud se věnujete středověké historii. Motiv by měl buď vyjadřovat a podporovat to, co děláte, nebo být natolik neutrální, aby nebylo možné splét si vás s jinou profesí.

Navigace na stránce by měla být jednoduchá. V základu se budete rozhodovat mezi statickou úvodní stranou, na které je stabilní rozcestník či to nejdůležitější z portfolia a nové příspěvky se zobrazují např. v podstránce “blog”, nebo dynamickou úvodní stranou, kdy se každý nový příspěvek zobrazí na homepage. Vyzkoušejte, co vám vyhovuje.

Soukromí

Pokud máte nepřekonatelnou kopřivku z pomyšlení, že máte veřejně na internetu stránku se svým jménem, fotkou, vystavenou prací, a e-mailem, neházejte ještě e-portofilo do koše. U webové stránky máte možnost nastavit několik úrovní soukromí.

Public 

Vaše stránka je viditelná všem a je možné ji vygooglit. Můžete tak čerpat nejvíce benefitů v podobě zviditelnění se, možnosti získat zpětnou vazbu, práci, motivaci. Zároveň musíte být připraveni, že se může ozvat někdo nežádaný.

Hidden 

Vaše stránka je viditelná všem, ale není indexovaná vyhledávači, tzn. na dotaz “archeolog novák” se nezobrazí ve výsledcích. Přístup tedy budou mít ti, kterým dáte adresu, a případně ti, kterým dají tito lidé, a tak dále. Odkaz na skrytou stránku portfolia můžete umístit například na LinkedIN, dát si ji na vizitku, do podpisu v mailu atp.

Private

Vaše stránka bude viditelná jen těm, kterým to povolíte.

V neposlední řadě je třeba říci, že je legitimní tvořit private portfolio čistě a jen pro sebe. Je však vhodné zamyslet se, zda-li je k tomu opravdu důvod – přijdete tím zároveň o jeho sociální a motivační benefity.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info