Formulace názvu

Pokud jste prošli úskalími volby toho nej tématu, dalším logickým krokem vaší cesty k odbornému textu je formulace jeho názvu. Titulek je obvykle to první, co potenciální čtenář z vaší práce uvidí, měl by proto adekvátně vystihovat její obsah a přitom být dostatečně atraktivní, aby čtenáře zaujal.

Který, případně které z níže uvedených typů titulků byste vybrali pro odborný text do univerzitního sborníku?

U odborných textů, které jsou publikovány v akademickém světě, je doporučením používat první tři typy titulků. Specifické titulky jsou vhodné spíše pro zkušené autory, neboť uvozovky nabádají k používání dvojznačností, obrazných vyjádření, slovních hříček, hyperbol, a autora tak mohou svést až k užití neformálního stylu, který není pro odborný text přijatelný.

Jak tedy titulek sestavit? 

Při formulaci titulku je vhodné využít abstraktních výrazů, jako je problém, otázka, vlastnosti, specifika, nové trendy, návrh, možnosti apod.:

Pro zpřesnění názvu nebo zapojení dodatečné informace použijte podtitul, který připojíte k titulku dvojtečkou, pomlčkou, tečkou nebo vhodnou spojkou.

Titulek nemusíte mít hotový v definitivní podobě hned na začátku práce. Pokud odevzdáváte například seminární nebo diplomovou práci, věnujte formulaci titulku čas až v závěrečné fázi práce. Buďte ale připraveni na situace, kdy po vás může být požadován název odborného textu ve chvíli, kdy ho ještě nebudete mít napsaný – například pokud budete vystupovat na konferenci s odborným příspěvkem, jehož název je třeba uvést v programu; program totiž většinou vzniká s velkým předstihem před konáním samotné konference.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info