Formulace názvu
Pokud jste prošli úskalími volby toho nej tématu, dalším logickým krokem vaší cesty k odbornému textu je formulace jeho názvu. Titulek je obvykle to první, co potenciální čtenář z vaší práce uvidí, měl by proto adekvátně vystihovat její obsah a přitom být dostatečně atraktivní, aby čtenáře zaujal.
Který, případně které z níže uvedených typů titulků byste vybrali pro odborný text do univerzitního sborníku?
- Titulek v podobě jmenné fráze v 1. pádě:
Pracovní motivace českých matek s dětmi do tří let - Titulek ve formě otázky:
Co vypovídá test mapových dovedností o českých žácích? - Titulek uvádějící výsledek, k němuž autor v textu dospěl:
Pohledávky státu – destruktivní faktor fiskální politiky ČR - Specifický titulek ve formě citátu, výroku či slovní hříčky:
“Stárnu, ale nejsem seniorkou”: Sociální reprezentace procesu stárnutí žen
U odborných textů, které jsou publikovány v akademickém světě, je doporučením používat první tři typy titulků. Specifické titulky jsou vhodné spíše pro zkušené autory, neboť uvozovky nabádají k používání dvojznačností, obrazných vyjádření, slovních hříček, hyperbol, a autora tak mohou svést až k užití neformálního stylu, který není pro odborný text přijatelný.
Jak tedy titulek sestavit?
Při formulaci titulku je vhodné využít abstraktních výrazů, jako je problém, otázka, vlastnosti, specifika, nové trendy, návrh, možnosti apod.:
- Trendy prostorové sociálně-ekonomické polarizace v Česku
- Nové poznatky o starých mapách z území Československa
- Možnosti využití EMDR terapie v klinické praxi
- Problém národní identity v díle Edvarda Beneše
Pro zpřesnění názvu nebo zapojení dodatečné informace použijte podtitul, který připojíte k titulku dvojtečkou, pomlčkou, tečkou nebo vhodnou spojkou.
Titulek nemusíte mít hotový v definitivní podobě hned na začátku práce. Pokud odevzdáváte například seminární nebo diplomovou práci, věnujte formulaci titulku čas až v závěrečné fázi práce. Buďte ale připraveni na situace, kdy po vás může být požadován název odborného textu ve chvíli, kdy ho ještě nebudete mít napsaný – například pokud budete vystupovat na konferenci s odborným příspěvkem, jehož název je třeba uvést v programu; program totiž většinou vzniká s velkým předstihem před konáním samotné konference.