12/
World café
Facilitujte diskuze většího počtu lidí.
Potřebujete sesbírat názory velkého počtu lidí a zároveň byste jim rádi umožnili o daném tématu diskutovat mezi sebou? Přizvěte důležité aktéry a zainteresované strany na world café – účastníky necháte rotovat u stolečků a sdílet mezi sebou své zkušenosti a postoje.
Potřebujete
Čas: 2 hodiny a více
Lidé: 1 moderátor, 1 facilitátorka na každé 4 účastníky
Nástroje: sál, stoly, židle, psací potřeby, papíry
Postup
- Pozvěte zástupce relevantních aktérů nebo zainteresovaných stran.
- Připravte prostory, kde mohou lidé debatovat ve skupinách u stolů.
- Myslete na to, aby se všichni cítili co nejvíce komfortně – nezapomeňte např. nachystat základní občerstvení nebo neformální zónu, kde se lidé mohou seznamovat před zahájením akce.
- Přivítejte všechny účastníky a rozdělte je ke stolům po 4 lidech.
- Ke každému stolu přidělte facilitátora diskuze, který bude zapisovat a hlídat styl konverzace
- Všem účastníkům položte vždy jednu otázku a nechte je o ni u jednotlivých stolků 20 minut diskutovat.
- Facilitátoři by měli hlídat zapojení všech participantů – doptávat se méně průbojných účastníků diskuze a korigovat ty, co zabírají nejvíce prostoru.
- Po uplynutí časové lhůty poproste účastníky, aby si našli místo u jiného stolku.
- Nově utvořeným skupinkám položte ještě jednou stejnou otázku nebo navažte dalším dotazem.
- Po každém konverzačním kole nezapomeňte na sdílení závěrů diskuzí z jednotlivých stolků.
- Na závěr shrňte průběh celého world café – klíčové poznatky i nové otázky, na které ještě potřebujete zjistit odpověď.
Tipy
Na stolky předem umístěte fixy, post-ity, velké papíry. Podporujte participanty v kreativním ztvárnění svých myšlenek.
Myslete na to, aby se před diskuzí všichni u stolu seznámili. Předem si můžete stanovit nebo domluvit také pravidla diskuze.
Výsledky diskuzí průběžně sdílejte i ve formě zápisů, náčrtků a poznámek – polepte s nimi např. stěny místnosti, kde se world café koná.
Příklady a inspirace
Knihovna v dánském Aarhusu využila metodu world café při strategickém rozhodování, které předcházelo návrhu nových budov. První setkání se zaměřilo na otázku role knihovny ve společnosti a druhé na založení tzv. „kompetenčních center“. Zkušenosti s touto metodou knihovníci a knihovnice shrnuli v manuálu The Library’s Voice: A Guide to User-Driven Innovation.
V irských akademických knihovnách pomocí metody zjišťovali výzvy pracovníků a pracovnic v přímém v kontaktu s uživateli. Z diskuze vzešla např. potřeba přizpůsobit některé služby pestřejším uživatelským skupinám (typicky zahraničním studentům) nebo řešit příval uživatelských požadavků, na které knihovníci a knihovnice nebyli zaškoleni (např. dotazy týkající se techniky).
Metodou world café se inspiroval projekt Cesta za lepším rozhraním knihovních služeb, který realizoval její „mobilní verzi“ na cestě autobusem z jedné zastávky do druhé. Dvojice účastníků diskutovali svůj problém během několika minut na křižovatce – každý tak mohl získat velké množství zpětných vazeb a pohledů.
Více informací
- Participativní metody. (n.d.). World Café. http://www.participativnimetody.cz/world-cafe.html
- Strong Bright Hearts, The Municipality of Aarhus, Citizens’ Service and Libraries & The Main Library. (2008). The Library’s Voice. A Guide to User Driven Innovation. https://href.li/?https://www.aakb.dk/sites/www.aakb.dk/files/files/file_attachments/2013-06-25_1210/the_librarys_voice_eng1.pdf
- The World Cafe. (n.d.). https://theworldcafe.com/
- Weiss, K. (2019, 21. listopadu). Focus Groups a World Café: nejen skupinová dynamika. DESIGN KISK. https://medium.com/design-kisk/focus-groups-a-world-caf%C3%A9-nejen-skupinov%C3%A1-dynamika-7cacac2ead62