15/
Safari službou

Vyzkoušejte si službu perspektivou uživatelů.

Osobní zkušenost je k nezaplacení a s návrhem služeb tomu není jinak. Vstupte do role uživatele a projděte službu od začátku do konce. Nabyté zážitky a dojmy vám pomohou lépe porozumět uživatelské zkušenosti a identifikovat silné i slabé stránky služby.

Bez popisku

Potřebujete

Čas: 30 minut a více

Lidé: 1 výzkumník a více

Nástroje: zápisník pro poznámky, záznamové zařízení (diktafon, fotoaparát, kamera)


 

Postup

      1. Vyčleňte si dostatek času na pečlivý průchod službou, kterou jste se rozhodli zkoumat
      2. Připravte si scénář průchodu podle toho, na co se zaměříte (kontaktní body, procesy a interakce, fyzické artefakty, digitální rozhraní, personál, prostředí, celkový dojem ze služby).
        • Předem si můžete zvolit také kritéria, podle kterých budete průchod službou hodnotit.
      3. Zvolte vhodný nástroj, pomocí kterého budete zkušenosti ze služby zaznamenávat (zápisník, fotoaparát, kamera či diktafon).
      4. Ponořte se plně do role uživatele. Buďte aktivní a vyzkoušejte si službu do všech detailů.
      5. Pečlivě zdokumentujte své myšlenky, pocity a zkušenosti i co se vám na službě líbí nebo nelíbí.
      6. Identifikujte:
        • klíčové kontaktní body, které ovlivňují zážitek z vaší služby,
        • příležitosti ke zlepšení,
        • nečekaná a překvapivá zjištění,
        • vše, co bude třeba prověřit dodatečným výzkumem.
      7. Měli byste získat vlastní vhled do uživatelské zkušenosti, který vám poslouží při definování cesty službou nebo jako inspirace pro zlepšení služby. 
        • Ty nejdůležitější podněty samozřejmě nezapomeňte ověřit u reálných uživatelů.

Tipy

Podobná metoda je mystery shopping, tedy průzkum služby v utajení.


Projděte službou pomocí safari několikrát, a postupně tak zmapujte všechny úrovně služby.


Zážitky a důležité momenty ze safari službou vám pomůže dobře vizualizovat například storyboard.

Příklady a inspirace

Preety Naveen prověřila aplikaci SkyCash v pozici cizinky cestující Polskem. Sestavila si scénář o deseti interakcích, od instalace aplikace, vyhledávání a platby jízdenek až po prokázání jízdenky u průvodčího. Každou z interakcí hodnotila podle čtyř předem stanovených kritérií –⁠ časové náročnosti, efektivity, chybovosti a jasnosti informací. Odhalila řadu příležitostí, například to, že vyhledávání jízdenek by mělo začít volbou destinací, a ne dopravce, což může být zejména pro cizince matoucí.


Laura Marris popsala průchod webovou službou Rent the Runway, která se specializuje na půjčování šatů. Díky vyzkoušení služby odhalila specifická zjištění o uživatelské zkušenosti –⁠ projíždění nabídky oděvů může být velmi návykové, s čekáním, zda šaty dorazí včas, se pojí nepříjemný pocit úzkosti, proces vrácení šatů je ale dobře vymyšlený a velmi jednoduchý.


Více informací

  • Hazdra, A. (2013). Skvělé služby: jak dělat služby, které vaše zákazníky nadchnou. Grada, 2013.
  • Polaine, A., Løvlie, L., & a Reason, B. (2013). Service design: from insight to implementation. Rosenfeld Media.
  • Schneider, J., & Stickdorn, M. (2011). This is service design thinking: basics, tools, cases. Wiley.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info