20/
Kulturní sonda
Nahlédněte do všedního života lidí.
Získejte inspirativní vhled do všedního života cílové skupiny. Rozdejte účastníkům výzkumu kulturní sondy – nástroje a artefakty, kterými pro vás zachytí své rutiny, hodnoty a emoce. Nejčastěji jde o fotoaparát, mapu nebo zápisník, ale třeba vymyslíte něco úplně jiného.
Potřebujete
Čas: měsíc a více
Lidé: 1 výzkumník, 5 a více participantů
Nástroje: krabice obsahující různé artefakty a nástroje, jako je kamera, fotoaparát, zápisník, mapa, pohlednice apod.
Postup
- Rozhodněte se, co se o uživatelích chcete dozvědět a jaké kulturní aspekty vás zajímají. Můžete si klást otázky typu:
- Jaké hodnoty uživatelů mohou ovlivnit využívání vaší služby?
- Jak můžeme do služby začlenit všední rituály uživatelů?
- Co může uživatele rozčílit?
- Vytvořte sondu.
- Vezměte krabici, do které vložíte všechny zvolené artefakty.
- Sepište podrobné instrukce, aby účastníci věděli, jak nakládat s jednotlivými artefakty.
- Sondy rozdejte účastníkům, ideálně během osobního setkání.
- Vyhraďte si dostatek času pro objasnění způsobu zacházení se sondami a vybudování motivace a důvěry.
- Nechte účastníky pracovat se sondou dostatečně dlouho, například dva týdny.
- Během této doby buďte účastníkům nápomocní, podle potřeby dovysvětlete instrukce apod.
- Po uplynutí lhůty vyberte sondy zpět.
- Obsah analyzujte
- Zaměřte se na to, co vás nejvíce zajímá a co jste si vytyčili v prvním bodě.
- Hledejte shody mezi jednotlivými sondami, případně rozdíly, pokud sledujete dvě rozdílné kulturní skupiny.
- Zjištění využijte jako podklad pro další výzkum anebo volnou inspiraci pro vaše návrhy.
Tipy
Připravte se, že se jedná o poměrně náročnou metodu. Především co se týká nalezení vhodné motivace pro účastníky.
Po sesbírání sond nezískáte plnou představu o životě participantů. Můžete ale navázat rozhovory s participanty, abyste si obohatili své znalosti o jejich motivech a lépe interpretovali výsledky.
Každou sondu skládejte z různorodých úkolů a nástrojů – zaručíte, že každý participant si najde aktivitu, která jej bude bavit i po pár dnech / týdnech, a ve výsledku získáte mnohem pestřejší soubor podnětů (hravé i seriózní apod.).
Příklady a inspirace
Bill Gaver, Tony Dunne a Elena Pacenti použili kulturní sondu při zkoumání zapojení starších osob do lokálních komunit. Participanti zhruba měsíc pracovali s pohlednicemi, mapami svého okolí a fotoaparátem. Sestavovali fotoalbum, pomocí kterého vyprávěli svůj osobní příběh, a zaznamenávali své rutiny, například telefonáty a sledované televizní programy. Výzkumníci vypracované artefakty využili pro rozpoznání svébytného rázu oslovených komunit a k další inspiraci pro své návrhy.
Tato metoda je rovněž vhodná pro práci s dětmi, jak dokazuje článek Peta Wyethe a Carly Diercke. Jejich kulturní sonda obsahovala dobrovolné úkoly související se vzděláváním, například plánování školního výletu podle vlastních představ, nakreslení třídy budoucnosti nebo vedení deníku o zážitcích ze školy. Sondy se osvědčily především k odhalení dětských zájmů a zálib, které mohou inspirovat design nových vzdělávacích technologií.
Více informací
- Schneider, J., Stickdorm, M. (2011). This is service design thinking: basics, tools, cases. Wiley.
- Martin, B., Hannigton, B. M. (2012). Universal methods of design: 100 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions. Digital ed. Rockport Publishers.
- Stalker-Firth, R. (2007). Inside Your Users’ Minds: The Cultural Probe. A List Apart. https://alistapart.com/article/culturalprobe/