9/
Expertní rozhovor
Obraťte se s otázkami na odborníka.
Potřebujete se zorientovat ve složitém tématu? Poradit se s někým, kdo rozumí vašemu problému? Oslovte experta a domluvte si rozhovor. Pomůže vám ujasnit si širší kontext a důležité souvislosti, které byste jinak museli zdlouhavě dohledávat.
Potřebujete
Čas: 1 hodina a více
Lidé: 1 výzkumník, 1 a více expertů
Nástroje: papír na poznámky, telefon nebo diktafon pro záznam rozhovoru
Postup
- Vytipujte a oslovte odborníky.
- Zmiňte konkrétní témata, o kterých se chcete bavit. Odborník tak získá přehled o vašem zájmu, případně vás odkáže na povolanější osobu.
- Nebojte se oslovit experty z různých názorových táborů, abyste získali celistvější představu o problému.
- Na samotný rozhovor se pečlivě připravte.
- Nastudujte si problematiku tak, abyste byli schopni klást specifické otázky, doptávat se a improvizovat.
- Přichystejte si scénář rozhovoru, který cílí na expertizu odborníka.
- Na začátku rozhovoru připomeňte účel dotazování, kontext vašeho výzkumu a způsob nakládání se záznamem rozhovoru.
- Ptejte se nejprve na širší, explorativní otázky, a poté na konkrétnější detaily.
- Doptávejte se do hloubky a vždy, když je vám něco nejasné.
- Ptejte se na to, co je náročné zjistit jinak, např. výzkumem od stolu (nepsané zvyklosti v oboru, srovnání praxe v čase apod.)
- Na konci požádejte o tipy na další experty z oblasti.
- Vše přepište a pečlivě zanalyzujte.
- Poznatky z rozhovoru využijte pro vytvoření mapy zainteresovaných stran nebo jako doporučení pro návrhovou část.
Tipy
Pokud nevíte, jaké experty oslovit, zeptejte se lidí, kteří se v daném oboru pohybují.
Experti používají specifický odborný jazyk a mohou být citliví na sdělování určitých informací (ty mohou být chráněny firemní politikou, zákony, interními kodexy, apod.).
Buďte kritičtí – jak při výběru experta, tak při analýze rozhovoru. Také u expertů hrozí určitá míra zaujatosti (problémy mohou hodnotit pouze měřítkem svého oboru apod.).
Příklady a inspirace
Expertní rozhovory byly zvoleny pro výzkum zabývající se dopravními nehodami na českých železničních přejezdech. Participanti (strojvedoucí, výpravčí a zabezpečovací technici) sdíleli své zkušenosti s nehodami a s nebezpečnými situacemi. Následně navrhovali opatření pro zmírnění nehodovosti, například instalaci závor, vizuální zvýraznění nebo zrušení některých přejezdů a zajištění bezpečnějšího přecházení chodců mezi nástupišti.
Ve výzkumu úspěšnosti hokejových týmů figurovali v roli participantů trenéři a bývalí hráči (1 brankář, 2 obránci, 2 útočníci) maďarské národní reprezentace. Participanti byli požádáni o hodnocení rozpracovaného modelu, který znázorňoval faktory úspěšnosti hokejového týmu. Potvrdili, že výkony týmu se do velké míry odvíjí od psychologických faktorů a že nutná je vzájemná komunikace (včetně zpětné vazby) mezi trenérem a týmem a trenérova důvěrná znalost hráčů.
Pomocí rozhovorů s odborníky byla realizovaná analýza moravskoslezského firemního prostředí zaměřeného na kreativitu a inovace. Mezi dotazovanými byli experti z akademického a podnikatelského prostředí a ze sféry státní správy a samosprávy. Výstupem z rozhovorů je sada doporučení pro vedení kraje, např. stavět rozvoj na sdílené vizi a na mobilizaci vnitřních sil kraje, zlepšit kvalitu vzdělávání a snažit se o napravení negativní konotace kraje v souvislosti s životním prostředím.
Více informací
- Bogner, A., Littig, B., & Menz, W. (2009). Interviewing Experts. Palgrave Macmillan. https://www.researchgate.net/publication/284419200_Interviewing_Experts
- DeepBench. (n.d.). The Definitive Guide for Conducting Expert Interviews. https://deepbench.s3.amazonaws.com/The_Definitive_Guide_for_Conducting_Expert_Interviews_DeepBench.pdf
- Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage.