3/
6 otázek
Odpovězte si na základní otázky.
Během designového procesu narazíte na řadu témat, které si jako tým musíte jasně zarámovat. Kdykoliv si nevíte rady, jak problém uchopit, začněte metodou 6 otázek (5W1H) – základními okruhy dotazů, které vám poslouží jako odrazový můstek pro další úvahy.
Potřebujete
Čas: 30 minut a více
Lidé: celý projektový tým
Nástroje: psací potřeby, post-ity
Postup
- Specifikujte si problém, který potřebujete uchopit.
- Sejděte se v týmu a určete mezi sebou moderátora, který bude kontrolovat čas a dbát na zodpovězení všech otázek.
- Postupně si položte otázky pátrající po:
- Kdo? (Koho se problém týká? Jaké zainteresované strany se na projektu podílí? Kdo nese zodpovědnost? Jaké jsou jejich hodnoty, potřeby?),
- Co? (Co je problémem? Které objekty, aktivity, transakce jsou relevantní k projektu?),
- Kde? (Jakého místa či oblasti se problém týká?),
- Kdy? (Jaké má problém časové ohraničení? Kdy k němu dochází?),
- Jak? (Jaké se problém projevuje? Jak jej lidé dnes řeší?),
- Proč? (Proč je potřeba pracovat na řešení?).
- Zkontrolujte své odpovědi. Nezapomněli jste na něco důležitého?
- Zpracujte odpovědi do textového dokumentu, tabulky, prezentace nebo třeba myšlenkové mapy. Zvýrazněte myšlenky a podněty, které jsou klíčové pro vaši další práci.
Tipy
Na dobře formulovanou otázku by nemělo jít odpovědět pouhým ano/ne.
Počítejte v časovém plánu s tím, že některé odpovědi bude třeba dohledat nebo ověřit. Stejně tak je možné, že během aktivity narazíte na další otázky, na které si budete muset odpovědět.
Držte se faktů a informací, nejen pocitů. Aby do vašich odpovědí nevstupovaly neověřené dojmy, zkuste je před aktivitou zachytit v rámci designérské sebereflexe.
Příklady a inspirace
Srishti Vashishtha si pomocí 5W1H zarámovala zadání od klienta pro design aplikace, která cestovatelům a cestovatelkám vypočítá, v kolik hodin mají vyrazit na letiště, aby stihli svůj let. Definovala si tak např. uživatelské skupiny (kdo?), indikátory úspěšnosti (jak?) i celkový záměr aplikace (proč?).
Hak Soo Kim a kol. na principu 5W1H vystavěli tzv. Robot Brain Store, koncepční model paměti robota, do které si ukládá informace o prostředí, objektech, lidech a dalších atributech.
Více informací
- Creating Minds. (n.d.). The Kipling method (5W1H). http://creatingminds.org/tools/kipling.htm
- Curedale, R. (2012). Design methods 1: 200 ways to apply design thinking. Design Community College.
- Ross, J. (2015). 5W+H = Knowledge to Design an Excellent User Experience. Infragistics. https://www.infragistics.com/community/blogs/b/ux/posts/5w-h-knowledge-to-design-an-excellent-user-experience