Pondělí, 23. května 2022
-
10:00–11:30
Středoškoláci na exkurzi v akademické knihovně
Na workshopu představí lektorky aktivity ÚK FF MU, které v rámci středoškolských exkurzí realizují. Studujícím při těchto příležitostech ukazují i prostory knihovny, ale těžiště jejich návštěvy spočívá v týmové práci s odbornými informačními zdroji. Účastnice a účastníci workshopu si pod metodickým vedením lektorek vyzkouší přípravu vlastní „vzorové“ exkurze tak, aby mohli středoškolákům představit prostředí a služby své akademické knihovny netradičním způsobem.
Lektorky: Mgr. Eva Jandová a Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová
Místnost: B2.42
-
12:00–13:30
deFacto workshop mediálního vzdělávání Městské knihovny v Praze
Městská knihovna v Praze se podpoře mediální gramotnosti dětí a mládeže věnuje dlouhodobě. Od roku 2019 mj. testujeme a průběžně aktualizujeme koncept "deFacto workshopů" určených pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a tyto workshopy postupně zařazujeme do nabídky našich poboček. Interaktivní workshopy, při kterých účastníci využívají své mobilní telefony, jsou zaměřeny především na základní techniky ověřování důvěryhodnosti médií a mediálních obsahů, a také na roli emocí při konzumaci mediálních sdělení. Více k workshopu.
Představeny budou základní cvičení, na kterých workshopy stojí, i dosavadní zkušenosti a reflexe ze strany účastníků a vyučujících.
Lektor: Mgr. Ondřej Hudeček, Ph.D.
Místnost: B2.42
-
14:00–15:30
Jak se zorientovat v online světě?
Stává se vám, že nechápete, o čem se ti mladí baví? Co na tom telefonu vidí a proč tam tráví tolik času? Přijďte zjistit, co za tím je a proniknout tak více do jejich světa. Mimo jiné se podíváme i na online svět obecně a jak ho vnímáte a užíváte vy sami.
Lektorka: Mgr. Markéta Homolková
Místnost: B2.42
-
14:45–15:30
Představení Makerspace a jeho technologií
Workshop krátce představí služby a technologie Makerspace. Následovat budou jejich ukázky a následná diskuse o vzniku a dalším vývoji Makerspace.
Lektor: Mgr. Roman Brück
Místnost: sraz před místností B2.44
-
15:45–17:00
Úvod do nástroje Twine aneb vytváříme interaktivní vzdělávací hry
Během workshopu si vyzkoušíme práci s webovým nástrojem Twine, ve kterém se společně pokusíme vytvořit interaktivní příběh. Jak mohou vypadat výstupy z Twinu se můžete podívat na portálu projektu Humanitní vědy dokořán. Případně si můžete zkusit zahrát některou twinovou hru na platformě itch.io. Workshop je určen komukoliv, kdo projeví zájem a chuť vyzkoušet něco nového. Výhodou však může být základní znalost HTML tagů a CSS selektorů. Cílem workshopu je uvést a naznačit možnosti tvorby digitálních artefaktů v Twinu za pomoci digitálního kulturního bohatství.
Lektor: Mgr. Jan Vokřál
Místnost: B2.33
Úterý, 24. května 2022
-
9:00–10:30
O VR ve VR
Workshop bude zaměřený na práci v kolaborativním prostředí iVR. Účastníci si vyzkoušejí práci ve virtuálním prostředí – komunikaci a spolupráci ve virtuální realitě. Na základě zkušeností budeme společně přemýšlet o tom, jaké místo mohou mít tyto technologie v informačním vzdělávání a v knihovnách vůbec, jak k nim připravit služby a co knihovny potřebují pro implementaci této technologie, do svého ekosystému.
Lektoři: RNDr. Michal Černý, Ph.D. a Bc. Aneta Pelánová
Místnost: B2.42
-
11:00–11:30 a 11:30–12:00
Představení Makerspace a jeho technologií
Workshop krátce představí služby a technologie Makerspace. Následovat budou jejich ukázky a následná diskuse o vzniku a dalším vývoji Makerspace.
Lektor: Mgr. Roman Brück
Místnost: sraz před místností B2.44
*Workshop se opakuje ve dvou 30 minutových časových blocích.
-
12:45–14:15
Od domácího hudebního archivu ke sdíleným playlistům
Každý dnes máme snadný přístup k obrovské hudební knihovně přímo z mobilního telefonu. Jak s ní pracovat? Jak se stát hudebním kurátorem? A jak streamovací služby využít pro výuku? Na workshopu si ukážeme, jak na tyto otázky prakticky odpovědět za pomocí platformy Spotify.
Lektor: Bc. Radek Dobrovolný
Místnost: B2.33
Nepřehlédněte...
Mgr. Ondřej Hudeček, Ph.D.
Ondřej Hudeček pracuje jako metodik Městské knihovny v Praze. Zaměřuje se především na témata mediálního vzdělávání a udržitelného rozvoje v knihovnách. Působí také jako koordinátor dobrovolníků. Držitel ceny MARK 2020.
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová
V Ústřední knihovně Filozofické fakulty Masarykovy univerzity se specializuje na informační vzdělávání s důrazem na vyhledávání informací a citování. V těchto oblastí se zaměřuje na cílovou skupinu od středoškolských po doktorské studenty.
Mgr. Eva Jandová
Pracuje jako knihovnice v Ústřední knihovně Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Oblastem jejího profesního zájmu je informační vzdělávání s ohledem na vyhledávání informací a citování u středoškolských a vysokoškolských studentů.
Bc. Radek Dobrovolný
Programátor, organizátor a lektor. Pracuje pro on-line poskytovatele filmů a seriálů, kde vyvíjí systém pro správu video obsahu. A taky hodně poslouchá hudbu.
Mgr. Roman Brück
Je táta, knihovník, lektor a také 3D tiskař. Prostě nadšenec nových technologií. Pracuje v Ústřední knihovně na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, což mu poskytuje skvělou příležitost dělat co ho baví a to již po více než 15 Let.
RNDr. Michal Černý Ph.D.
Vystudoval doktorský studijní program sociální pedagogika, působí na KISKu a věnuje se tématům souvisejícím s technologiemi ve vzdělávání a informační společností. Technologie ve vzdělávání rád zkoumá, ale nejvíce ho zajímá to, jaký vliv mají na lidi, kteří s nimi interagují.
Mgr. Markéta Homolková
Vystudovala jednooborovou psychologii na FSS MUNI. V Replug me je už 3 rokem, a jejíma rukama prošlo za tu dobu už okolo 8 000 dětí a 2 000 dospělých. Realizuje pro ně programy se zaměřením na nalezení digitální rovnováhy, porozumění užívání technologií a nastavování nových návyků.
Bc. Aneta Pelánová
Je studentkou magisterského studia na KISKu a již delší dobu se zajímá o virtuální realitu a její možnosti využití ve vzdělávání. V současné době se věnuje spojení virtuální reality s výukou geografie.
Mgr. Jan Vokřál
Působí jako odborný garant na Katedře informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. V současnosti pracuje především jako interakční designér na projektu Humanitní vědy dokořán. Zaměřuje se na to, jak nás umělecká literatura informuje o světě, na teorii katalogizace fikce a nově také na teorii interaktivního vypravování.