AI gramotnost
Ve vztahu k používání systémů s umělou inteligencí se stále více hovoří o AI gramotnosti, tedy o schopnosti chápat AI v určitých širších souvislostech a kriticky s ní pracovat. Téma umělé inteligence relativně dlouho patřilo do oblasti speciálních vědních disciplín nebo do sci-fi žánru v literatuře a filmu. Rozvoj jednotlivých dílčích projektů ale postupně ukazuje, že práce s ní je nezbytná pro osobní potřebu, konkurenceschopnost, zábavu, vědu, bezpečnost nebo vzdělávání a kreativitu. Našim cílem v této oblasti nebude – vzhledem k rozsahu a cílům textu – nabídnout nějakou úplnou prezentaci tématu, ale spíše navázat na to, co jsme zdůraznili v úvodu; AI gramotnost představuje klíčový prvek ve schopnosti s umělou inteligencí pracovat skutečně kreativně.
Ng a kol. zdůrazňují, že je důležité, aby studenti nejen věděli, jak užívat nástroje umělé inteligence, ale měli by mít schopnost reflektovat ji v etických otázkách a přistupovat k ní zodpovědně. Současně zdůrazňují význam porozumění alespoň základním principům, na kterých jsou tyto nástroje postavené. Ve vztahu ke konkrétním aspektům gramotnosti hovoří o čtyřech pilířích:
- Znalost a rozumění nástrojům
- Používání a aplikování nástrojů
- Hodnocení nástrojů a návrh nových postupů
- Schopnost reflektovat etické problémy
Skutečnost, že znalost hlubších principů je zásadní, můžeme ilustrovat na dvou bezpečnostních příkladech. Prvním je výzva k regulaci sítě TikTok, která využívá umělou inteligenci pro doručování relevantního obsahu. Způsob, jakým to dělá, představuje natolik agresivní algoritmus, že může vést k depresivním pocitům nebo závislostnímu chování. Současně sbírá behaviorální data, která mohou být v rukou čínských tajných služeb významným zdrojem dat o chování lidí v západní společnosti a jejich citlivosti na konkrétní sdělení. Bairbie.me působí jako služba, do které nahraje uživatel osobní údaje a fotografii a získá svůj obrázek v podobě Barbie či Kena. Ve skutečnosti jde ale o vážnou bezpečnostní hrozbu, kdy uživatel za obrázek vygenerovaný AI zaplatí dobře strukturovanými osobnímu údaji zcela neznámé firmě, která je může individualizovaně nebo jako data set zneužít.
Wijer a Hakim ukazují, že AI gramotnost je silně oborově citlivá. V jejich případě, totiž u zdravotnických oborů, podstatně více směřuje do oblasti práce s daty, vizualizace nebo ke schopnostem hledat technologiím místo v rozhodovacím procesu poskytování kvalitní léčby. Yang tvrdí, že by AI gramotnost měla být rozvíjena už u předškolních dětí. Dawy a kol. hovoří o tom, že jednou z cest, jak získat představu o fungování umělé inteligence, může být její využívání u tvůrčího psaní. Studenti jsou podporováni nejen v kreativním procesu, ale také získávají jasnou představu o způsobech generování výstupů nebo limitech vybraných nástrojů.
Protože není možné v tomto textu dostatečně pečlivě nabídnout komplexní pohled na fungování generativních AI systémů (který je ale pro kreativitu zásadní), dovolíme si čtenáře odkázat na kurzy od Google, na skvělý (i v češtině dostupný kurz) Elements of AI či jeho pokračování Building AI a Ethics of AI. Tyto kurzy by vám měly vytvořit dostatečnou znalostní bázi k tomu, abyste mohli s umělou inteligencí začít pracovat skutečně kreativně, a to s využitím všech čtyř oblastí, které výše zmiňuje studie od Ng a kol.