79/
Tree testing
Vylaďte informační architekturu vašeho webu.
Navrhujete rozsáhlejší, hierarchicky složitou informační architekturu? Ověřte si, že uživatele nasměřuje přesně tam, kam potřebují. Pomocí tree testingu zjistíte, jak intuitivní a srozumitelné je řazení položek na vašem webu a co je třeba ještě upravit.
Potřebujete
Čas: 2 hodiny a více na přípravu, 5–30 minut na participanta
Lidé: 1 výzkumnice, 30 a více participantů
Nástroje: prototyp či ostrá verze produktu, případně nástroj na tree testing, zařízení na testování a na záznam, zápisník
Postup
- Vyberte prvky, jejichž nalezitelnost chcete na stránkách otestovat.
- Připravte si webovou stránku s funkčním menu nebo interaktivní model rozklikávací navigace (ten vytvoříte např. pomocí online nástrojů, jako je UXtweak, Optimal Worskhop, UserZoom).
- Zadejte participantům konkrétní úkol (např. Kupte si lístky na představení.).
- Sledujte, na jaké položky klikají, aby úkol splnili.
- Průběh plnění úkolu zaznamenávejte až do té doby, než úkol splní, nebo jej vzdají.
- Nezapomeňte stopovat čas.
- Každý další úkol začínejte návratem na úvodní stránku.
- Testování můžete zakončit sběrem doplňující zpětné vazby od participanta, např. pomocí dotazníku.
- Data vyhodnoťte kvantitativně i kvalitativně. Odpovězte si:
- Nalezli účastníci dané prvky bez obtíží?
- Pokud ne, kde je hledali?
- Museli u toho přemýšlet, nebo bylo jejich chování intuitivní?
- Na základě výsledků optimalizujte informační architekturu vašeho návrhu. Upravený tree ideálně znovu otestujte.
Tipy
S počtem participantů roste statistická spolehlivost testu, proto zkuste sehnat alespoň 30, ideálně i více participantů. Pokud máte omezenější zdroje, nenechte se odradit a sesbírejte užitečné podněty alespoň od pár jednotlivců.
Používáte-li zjednodušený model navigace, mějte na mysli, že uživatelé mohou finální produkt použít jinak (např. místo rozklikávání zvolí okénko vyhledávání).
Pokud si ani po testování nejste jisti, kam přesně položku umístit, zkuste card sorting s více uživateli.
Příklady a inspirace
Alana Schroeder popisuje, jak se svým týmem optimalizovali informační architekturu webové stránky pro pacienty s rakovinou. Celkově vyvinuli několik verzí navigací, které dohromady testovalo více jak 300 participantů pomocí osmi úkolů (např. vyhledat informace o možnostech pokrytí léčby pojišťovnou). Z úspěšnosti 51 % u původní stránky se pomocí iterativního tree testingu vyšplhali na 78 % u finální verze nového webu.
Anna Ivuškāne se se svým týmem věnovala redesignu navigačního menu internetového obchodu se dřevem. K tree testingu využili stávající stránku eshopu – to, kam lidé nejčastěji klikají, měřili pomocí heatmap. Na základě výsledků sladili informační architekturu stránky tak, aby byla srozumitelná nejen pro obchodní partnery, ale i pro běžnější zákazníky, kteří nakupují pro svou osobní spotřebu.
Více informací
- Optimal Workshop (n.d.). Tree Testing 101. https://www.optimalworkshop.com/learn/101s/tree-testing/
- Whitenton, K. (2017, 7. března). Tree Testing: Fast, Iterative Evaluation of Menu Labels and Categories. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/tree-testing/