Design sociálních inovací
Design pro sociální inovace nám pomůže řešit problémy a potřeby lokálních komunit participativně a s ohledem na udržitelnost.
Když se bavíme o sociálních inovacích, můžeme spolu s Geoffem Mulganem z agentury Nesta říct, že se jedná o inovace, které jsou sociální jak ve svých prostředcích, tak ve svých cílech. To znamená, že určitými prostředky, pod nimiž si můžeme představit například metody participativního designu, se snažíme dosáhnout řešení problémů, které nemusí nutně přinášet (pouze) finanční zisk, ale přináší jiné typy hodnot. Například na úrovních zlepšení sociálních podmínek konkrétní cílové skupiny nebo implementace opatření zabraňující přehřívání měst. To vše za zapojení jak aktérů z veřejného sektoru, tak například místních neziskových organizací, ale třeba i firem.
Design pro sociální inovace nabízí kromě klasického designového procesu i širší „spirálu“ fází, mezi které patří například metody škálování, fundraisingu nebo i více angažované postupy jako tvorba kampaní či lobbying. Design pro sociální inovace zkrátka více přiznává političnost celého designového procesu. Inovace se snaží realizovat v lokálním kontextu a směřující k potřebám místních komunit nebo krajiny.
Zdroje
- Manzini, E., & Coad, R. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. The MIT Press.
- Murray, R., Caulier-Grice, J., & Mulgan, G. (2010). The open book of social innovation. NESTA.
https://youngfoundation.org/wp-content/uploads/2012/10/The-Open-Book-of-Social-Innovationg.pdf