Design informačních služeb
V informační společnosti je občas těžké se vydat tím správným směrem. Design informačních služeb nám ale pomůže se lépe zorientovat.

Když se bavíme o informačních službách, můžeme se bavit o rozhraní aplikace pro firmu rozvážející nákupy do domácností, o informačních a referenčních službách knihoven, o portálech vysvětlujících širší veřejnosti dopady klimatických změn v jejich městech, webech pro lidi v hmotné nouzi. Zkrátka jedná se o širokou aplikační vrstvu, v jejímž rámci se spojují informační a designová studia, kdy jde o design rozhraní zprostředkovávajících uživatelům jakýkoliv typ informací. Tuto vrstvu můžeme naplnit stejně tak bohatou paletou designových přístupů zakotvených mezi designem služeb a odpovědným přístupem k inovacím.
Metodologicky se v designu informačních služeb snažíme sledovat nejčastěji dvojitý diamant – poznáváme, analyzujeme, prototypujeme a testujeme. Podstatné je, že v centru je vždy uživatel. Ten má poslední slovo před tím, než se služba nebo produkt implementuje a zavádí na trh. Uživatele se designér ptá na jeho problémy a zve ho k prototypování řešení. To se pak snažíme orientovat do digitálních nebo informačních rozhraní, ať už je to u referenčního pultu v knihovně nebo za screenem chytrého telefonu.
Zdroje
- Bawden, D., & Robinson, L. (2017). Úvod do informační vědy. (M. Lorenz, K. Mikulášek, & D. Vévodová, Trans.). Flow.
- Urban, T. (2022). Vyhlašují boj chaosu na úřadech. Nový studijní program vychová designéry, kteří dokážou z úřadů vytvořit srozumitelné místo. CZECHDESIGN. https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/vyhlasuji-boj-chaosu-na-uradech-novy-studijni-program-vychova-designery-kteri-dokazou-z-uradu-vytvorit-srozumitelne-misto