Cirkulární design
Limity planety a zdrojů jsou i limity designu. Cirkulární design nám může pomoci navrhovat mimo lineární procesy výroby a spotřeby.
Přestože můžeme říct, že jakýkoliv designový přístup se nějakým způsobem týká ekonomických otázek, u cirkulárního designu stojí cirkulární ekonomika v samotném základu jeho teorie. V běžných ekonomických systémech uvažujeme nad produkty lineárně, tj. od vytěžení zdroje po (v lepším případě) ekologicky šetrné zpracování odpadu. Oproti tomu cirkulární design implementuje cíle cirkulární ekonomiky a využívá v designovém procesu již existující (klidně odpadové) materiály a zdroje.
Přestože se cirkulární design ve své participativní rovině podobá z velké části klasickému designu služeb, snaží se v rámci své činnosti nacházet nové businessové rámce. Vzhledem k využívání odpadu a recyklovaných materiálů pak vznikají i technologické inovace. Setkáváme se tu tak s pojmy jako dematerializace, resilience (odolnost), trvanlivost či spolehlivost. Na cirkulární design jsou navázané i známé cíle udržitelného rozvoje vydané OSN spojené například se sdílenou ekonomikou. Jedná se o přístup, který je v současnosti široce přejímán, a to i designovými giganty jako je společnost IDEO.
Zdroje
- Bakker, C., den Hollander, M., van Hinte, E., & Zijlstra, Y. (2014). Products That Last: Product Design for Circular Business Models. TU Delft Library.
- Raworth, K. (2020). Ekonomie koblihy: sedm způsobů ekonomického myšlení pro 21. století. Družstevní nakladatelství IDEA.
- Sharing Cities Action. (2019). Sharing Star. https://www.sharingcitiesaction.net/sharing-star/