Prototypování a experimentování

Prototypování je vyústěním celého designového procesu, kdy všechny naše poznatky zhmotníme v něco hmatatelného.

Bez popisku

Design služeb, interakční design nebo třeba tranzitivní design jsou pořád směry, které jsou poměrně nové a pro širší veřejnost trošku tajemné. Pokud se ale řekne design jako takový, tak si v podstatě každý vybaví vytváření prototypů, ať už nábytku nebo třeba nádobí. Pravdou je, že prototypování a experimentování je nedílnou součástí jakéhokoliv designového procesu – ať už navrhujeme 3D model prostoru, landing page aplikace nebo drátěný model pro web. Můžeme k němu ale přistupovat různými způsoby.

Většinou začínáme prototypovat na základě určitého předporozumění problému, které zajišťujeme třeba uživatelským výzkumem nebo výzkumem od stolu. Podstatné je, že tyto předchozí fáze designového procesu do značné míry určují i formu prototypování. V některých případech tak můžeme tuto fázi absolvovat pouze v rámci designérského týmu nebo i sami, někdy ale můžeme přizvat uživatele a další zainteresované strany, což je sice facilitačně náročnější, ale výsledný prototyp pak může svojí podobou a funkčností lépe sednou cílové skupině.

Výsledný prototyp je pak nutné otestovat a iterovat za účelem jeho případných úprav. Zároveň velice doporučujeme použít prototyp i za účelem následujícího výzkumu. Je totiž velice pravděpodobné, že prototyp bude nějakým způsobem proměňovat uživatelské chování nebo třeba interakce s ním odhalí zatím netušené možnosti ohledně řešení konkrétního problému. Takovému přístupu se říká Výzkum skrze design a může sloužit jako další zdroj informací pro případné iterace nebo klidně i navazující designový proces.





Zdroje

Podcast Why Everyone Should Prototype (Not Just Designers) od společnosti IDEO:

Text o výzkumu skrze design z The Encyclopedia of Human-Computer Interaction:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info