Etika
Etika je rámcem každého rozhodnutí nebo chování. Je dobré se jí zabývat, abychom omylem nenadesignovali holokaust.

Když mluvíme o etice v souvislosti s designem, může se zdát, že se nejedná o nic světoborného. Když přece designujeme podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí. Pro každého z nás to ale zároveň může znamenat něco jiného. Designujeme eticky s ohledem na naše uživatele? Na náš business model? Nebo na společnost jako celek? Co je považováno za etické dnes, se navíc může stát nepřípustným zítra.
Pro účely designu nám v tomto bude stačit držet se několika principů, o nichž píše Carrie Sownie. Konkrétně jde o:
- Použitelnost, kterou si s designem spojíme poměrně snadno,
- Přístupnost, s níž můžeme pracovat tak, že už při samotném designovém procesu budeme uvažovat nejen nad skupinami, pro které designujeme, ale které můžou být z případného užití našeho výsledku vynechány, což jsou typicky lidé s nějakým druhem postižení nebo znevýhodnění,
- Soukromí, které je velkým tématem především v digitálním designu, kdy velké společnosti jako Google nebo Facebook běžně monitorují náš pohyb (nejen) na internetu.
- Transparentnost a přesvědčivost přináší do designu takové prvky, aby uživatel mohl dělat informovaná rozhodnutí a věděl, co se děje. Abychom například po vypršení zkušební verze našeho programu uživateli bez jeho vědomí automaticky neúčtovali poplatky. Na druhou stranu mohou za pomoci prvků přesvědčivosti designéři*rky navádět uživatele směrem, který podle nich je více etický a společensky žádoucí. Například vnášet gamifikační prvky úspory plastových lahví do aplikací pro kontrolu pitného režimu.
- V neposlední řadě je to i zapojení samotných uživatelů do celého procesu designování, jak o něm mluví například design zaměřený na člověka.
- Pak je to fokus, a to konkrétně fokus uživatele, na něhož bychom měli brát ohled a designovat naše produkty či služby tak, aby je skutečně používal pouze ve chvíli, kdy je potřebuje. Zkrátka nevytvářet další Netflix s automatickým přehráváním dalších epizod a dalších seriálů.
- A na závěr je to udržitelnost, protože etika se netýká jen vztahů lidí a designovaných produktů, ale i životního prostředí. Přece jen, pokud bychom etiku chápali jako čistě lidskou záležitost a designovali eticky jen vzhledem k lidem, je možné, že nakonec budeme designovat na mrtvé planetě.
Zdroje
Článek o principech etického designu od Carrie Sownie:
- Sownie, C. (2020). The principles of ethical design (and how to use them). 99designs. https://99designs.com/blog/tips/ethical-design/.
Web zaměřený přímo na implementaci etických principů do designové praxe:
- Gispen, J. (2017). Ethics for Designers. https://www.ethicsfordesigners.com/.