82/
Pětisekundový test
Rychle zhodnoťte použitelnost stránky.
Ověřte si, zda je webová stránka či aplikace srozumitelná a sděluje to podstatné. Pětisekundový formát uživatelského testování vám pomůže odhalit základní nedostatky stránky a dá vám i zpětnou vazbu na texty či identitu značku.
Potřebujete
Čas: 2 hodiny a více na přípravu, 5 minut na participanta
Lidé: 1 výzkumník, 30 a více účastníků
Nástroje: prototyp/hotovou stránku, online nástroj
Postup
- Vyberte si stránku, kterou chcete testovat a promyslete si cíl testování.
- Použijte hotovou stránku, mock-up nebo jen wireframe.
- Nejčastější je testování domovské stránky. Otestovat můžete ale i jiné důležité stránky.
- Zvolte formu testování a jeho délku (od 5 do 30 vteřin):
- asynchronně online – nemusíte být u samotného testování a práci za vás odvede vybraný nástroj jako Five second test, useberry, maze či UXtweak.
- osobně – s každým testerem se setkáte (online či fyzicky).
- Rekrutujte participanty a v případě osobního setkání si domluvte termín setkání.
- Nejdříve účastníkům vysvětlete princip testu:
- Na 5–30 vteřin jim ukážete obrázek stránky, který se po uplynutí času skryje.
- Úkolem testerů je zaměřit se na konkrétní prvky stránky (logo, téma, přihlášení apod.), nebo si jen zapamatovat, co na stránce viděli.
- Na závěr se testerů doptáte na několik otázek.
- Proveďte test a zjistěte, co si tester zapamatoval. Ptejte se např.:
- Co bylo podle vás hlavní sdělení stránky?
- Jak byste popsal/a návrh stránky?
- Co vás na stránce zaujalo?
- O jakou se jednalo organizaci?
- Jakou barvu mělo logo?
- Odpovědi analyzujte a zpracujte, třeba formou grafu či vizualizace.
- Na základě výsledků stránku upravte.
Tipy
Metoda vám nepomůže zhodnotit interaktivní prvky na stránce.
Neprozraďte participantům při náboru či před začátkem testu příliš. Mohli byste si zkreslit výsledky testování – třeba tím, že by si lidé vaši stránku dopředu prohlédli.
Otázky formulujte pečlivě. Mohou být otevřené i uzavřené (záleží na cílech testování). V obou případech by měly být naformulovány jednoduše.
Příklady a inspirace
Vědci a vědkyně z ČZU využili 5sekundový a 30sekundový test jako součást širší analýzy použitelnosti portálu eAGRI. Po 5 vteřinách participanti sice dokázali identifikovat logo a název portálu, ale jeho účelu plně porozuměli až během delšího testu. V propojení s dalšími metodami výzkumný tým došel k závěru, že největším problém portálu je jeho komplexní a nesrozumitelná struktura.
Zajímá vás, jak vypadá online pětisekundový test v praxi? Podívejte se na interaktivní ukázky z průběhu testu, položené otázky i shrnutí výsledků.
Christopher Phillips v případové studii popisuje, jak s pětisekundovým testem ověřoval zapamatovatelnosti značky MailChimp. Z testu například vyplynulo, že pouze 28 z 50 testerů si dokázalo správně zapamatovat název služby z prohlížené stránky.
Více informací
- Doncaster, P.. The UX five-second rules: guidelines for user experience design's simplest testing technique. Amsterdam: Morgan Kaufmann is an imprint of Elsevier, 2014.
- Five-Second Testing: Step-by-Step Process + Example. Maze: Product research platform for modern teams. Retrieved from https://maze.co/guides/ux-research/five-second-test/