65/
Mood board
Vyjádřete náladu a vizuální styl vašeho návrhu.
Zachyťte důležité části návrhu, které se obtížně komunikují slovy. Mood board – kompozice obrázků a dalších materiálů – vám pomůže definovat vizuální styl služby, ale také náladu, atmosféru a dojmy, co se k ní pojí. Zvládnete jej hravě vytvořit ve vašem týmu nebo i s uživateli.
Potřebujete
Čas: 2–4 hodiny
Lidé: 1 a více účastnic
Nástroje: A3/A2 papír, psací potřeby, nůžky, lepidlo, časopisy, fotografie a další materiály, nebo digitální vizualizační nástroj
Postup
- Ujasněte si v týmu:
- co přesně chcete pomocí mood boardu zjistit,
- zdali se při tvorbě zaměříte na celou službu, nebo jen její část,
- jestli budete mood boardy tvořit sami, nebo i s uživateli.
- Připravte si materiál – velké papíry, lepidlo, fotografie, obrázky, časopisy, textil atd.
- Připomeňte účastníkům cíl mood boardu – znázornit, jaký dojem by služba měla vzbuzovat.
- Vytvořte každý jeden mood board:
- znázorněte konkrétní objekty, detaily, ale i emoce např. pomocí metaforických obrázků,
- podle atmosféry volte barvy, výrazy obličeje i rozložení jednotlivých prvků.
- Odprezentujte návrhy.
- Společně diskutujte o tom, jak by vaše služba měla vypadat, např.:
- jaké jsou hodnoty služby,
- jaké emoce by měla obsahovat nebo vzbuzovat,
- jaká bude její vizuální prezentace.
- Výstupy promítněte do vašeho návrhu. Využijete je také pro prezentaci vaší služby či produktu.
Tipy
Pokud jste se rozhodli pro tvorbu mood boardů s uživateli, můžete tuto aktivitu zařadit do širšího prototypovacího workshopu. Jestli mood boardy vytváříte pouze s vaším projektovým týmem, nezapomeňte vaše návrhy ukázat uživatelům a ověřit si, jak vnímají nastolenou atmosféru služby či produktu.
Mood board můžete přichystat také pomocí digitálních nástrojů, jako je Canva nebo Pinterest.
Pro jeden projekt zkuste vytvořit více mood boardů, které budou reprezentovat různé vizuální styly.
Příklady a inspirace
Mood boardy se hojně využívají pro návrhy webových stránek. Podívejte se na ukázky mood boardů UX designérů a designérek, kterými zachycují vizuální identitu navrhovaných webů. Příklady digitálních mood boardů, ale i fyzických, co kombinují nejrůznější materiály a prvky (papír, látky, vůně, chutě, rostliny), uvádí Tony Ho Tran.
Trojice vědců z Delft University of Technology použila mood board pro zkoumání atmosféry v domácnostech. Mood boardy různých tváří a podob domova (odpočinek, hra, domácí práce atd.) dali hodnotit participantům. Na základě výstupů pak navrhli rozhraní, které slouží k „ovládání“ domácí atmosféry (přepínání mezi různými módy osvětlení, hudby a videoprojekcí).
Více informací
- Cassidy, T. (2011). The Mood Board Process Modeled and Understood as a Qualitative Design Research Tool. Fashion Practice The Journal of Design Creative Process, 3(2). https://www.researchgate.net/publication/263775523_The_Mood_Board_Process_ Modeled_and_Understood_as_a_Qualitative_Design_Research_Tool
- Guerra, V. (2020, 28. července). How to Enhance UX Design with Mood Boards. Xd Ideas. https://xd.adobe.com/ideas/process/ui-design/how-to-enhance-ux-design-with-mood-boards/
- Trulock, V. (2008). Moodboards. Understanding HCI. http://hci.ilikecake.ie/envisionment/moodboards.htm