26/
Informační horizonty
Pochopte, jak lidé pracují se zdroji.
Zmapujte, jaké informační zdroje lidé používají a jak je hodnotí, když řeší daný problém. Informační horizonty vám poskytnou vizuální a verbální popis informačního chování a umožní vám pochopit význam jednotlivých zdrojů. Prakticky rozšiřují klasické hloubkové rozhovory o nákres zdrojů informací.
Potřebujete
Čas: 2 hodiny a více na přípravu, 1 hodina na setkání
Lidé: 1 výzkumnice, 10 a více participantů
Nástroje: psací potřeby
Postup
- Definujte si cíl zkoumání vašich informačních horizontů, připravte si scénář a oslovte vhodné participanty.
- V rozhovoru se zaměřte na konkrétní situace informačního chování nebo řešení daného problému. Průběžně se participantů doptávejte:
- na důvod, proč informaci potřebovali,
- jaké informační zdroje využili v jednotlivých fázích řešení problému,
- kde hledali pomoc,
- jak s informacemi dále pracovali,
- jak byli s informací či zdrojem spokojeni,
- jak náročné bylo si zdroj obstarat,
- o jakých zdrojích uvažovali, ale nakonec je nevyužili,
- zdali je uvedené zdroje navedly na další zdroje atd.
- Všímejte si, o jakých zdrojích a v jakém pořadí participanti mluví – od knih a časopisů přes online zdroje až po zmíněné osoby.
- Nechejte participanta zakreslit všechny zmíněné zdroje, které při řešení problému využil. Ideálně do podoby mapy, schématu nebo diagramu.
- Poproste participanta, ať vám vysvětlí, co a jak do mapy zakreslil.
- Na závěr si nechte zdroje seřadit (např. dle využití) a prioritizovat (např. dle důvěryhodnosti, přínosu, kvality atd.).
- Mapy i rozhovory analyzujte a zpracujte – získáte detailní vhledy o jednotlivých zdrojích, jejich vzájemné vztahy i popis informačního chování lidí u zvoleného problému.
Tipy
Při zakreslování informačních zdrojů můžete nechat participantům volnou ruku, nebo využít předchystanou šablonu, jako je „terč“, který ve svém středu obsahuje nejdůležitější zdroje a na okrajích pak ty málo důležité.
Informační horizonty jsou kvalitativní metoda založená na hloubkových rozhovorech. Výsledky lze ale i kvantifikovat – např. pomocí dotazníku, kdy necháte předem vytipované zdroje participanty ohodnotit dle preferencí.
Příklady a inspirace
Informační horizonty poprvé popsala Dianne H. Sonnenwald v roce 1999 – od té doby se objevilo množství jejich modifikací. Rozdíly mezi jednotlivými přístupy najdete v diplomové práci Josefa Kocurka, který metodu využil při zkoumání očekávání uchazečů o studium na KISK.
Margaret S. Zimmerman pomocí informačních horizontů zkoumala zdravotní gramotnost uprchlic a imigrantek ve Spojených státech. Zvolila pro to formu jednoduchého zakreslování obrázků, které překonává jazykové i kulturní bariéry – participantky skládaly svou cestu při řešení zdravotních problémů z náčrtků konkrétních míst, které by navštívily, a jedinců, na které by se obrátily.
Jiný postup zvolil Isto Huvila při výzkumu informačního chování archeologů a archeoložek. Informační horizonty nevytvářeli samotní participanti, ale sestavil je vědecký tým na základě provedených hloubkových rozhovorů. Vzniklé mapy informačních zdrojů posloužily k analýze nasbíraných dat a k odkrytí pestrosti zdrojů a materiálů, které archeologové a archeoložky využívají ke své práci.
Více informací
- Huvila, I. (2009). Analytical Information Horizon Maps. Library & Information Science Research, 31(1). https://doi.org/10.1016/j.lisr.2008.06.005
- Savolainen, R., & Kari, J. (2004). Placing the Internet In Information Source Horizons. A Study of Information Seeking by Internet Users In the Context of Self-Development. Library & Information Science Research, 26(4).
https://www.academia.edu/270287/Placing_the_Internet_In_Information_Source_
Horizons_A_Study_of_Information_Seeking_by_Internet_Users_
In_the_Context_of_Self_Development - Sonnenwald, D. H. (1999). Evolving Perspectives of Human Information Behavior: Contexts, Situations, Social Networks and Information Horizons. In T. Wilson & D. Allen (Eds.), Exploring the Contexts of Information Behaviour (pp. 176–190.) Taylor Graham. https://www.researchgate.net/publication/28805117_Evolving_Perspectives_of_Human
_Information_Behavior_Contexts_Situations_
Social_Networks_and_Information_Horizons - Sonnenwald, D. H., Wildemuth, B. M., & Harmon, G. (2001). A research method using the concept of information horizons: An example from a study of lower socio-economic students’ information seeking behavior. The New Review of Information Behavior Research, 2, 65–86. http://eprints.rclis.org/7969/1/2001-info-beh-sonnenwald.pdf