97/
Graffiti wall
Sbírejte zpětnou vazbu na místě.
Nechte si pomalovat stěnu připomínkami k vaší službě. Graffiti wall nejlépe využijete přímo v místě (např. veřejné služby), kde se průběžně odehrává interakce uživatelů se službou. Získáte tak bezprostřední zpětnou vazbu na proběhlou akci, novou mikroslužbu, prostředí nebo na celkový zážitek ze služby.
![Bez popisku](https://cdn.muni.cz/media/3440323/grafitti-wall.png?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133050464160000000&width=575)
Potřebujete
Čas: 2 hodiny a více
Lidé: 1 výzkumnice, 10 a více participantůcipantů
Nástroje: stěna / tabule, post-ity, fixy, samolepky
Postup
- Ujasněte si, na jaké aspekty služby se při sběru zpětné vazby zaměříte, např.:
- na obecnou spokojenost s celou službou,
- konkrétní interakci,
- fyzický prostor nebo navigaci,
- personál a komunikaci apod.
- Vyberte si velkou zeď (tabuli, nástěnku, flipchart) na vhodném místě, kde se budou moci uživatelé nerušeně zastavit a zapsat svoje dojmy.
- Pokud se vaše služba rozprostírá v rozsáhlý prostorech, využijte i více míst, kudy uživatelé prochází.
- Místo viditelně označte a přidejte pokyny, co po uživatelích chcete.
- Upoutat můžete např. otázkou: Co se vám u nás líbilo?
- Nechte si zeď skutečně pomalovat zpětnou vazbou. Pobídněte uživatele, ať vám píší vzkazy, kreslí obrázky, dávají podněty ke zlepšení, či upozorňují na nedostatky.
- Úvodní ostych snížíte ukázkou toho, že se zeď smí používat. Nakreslete první obrázky, odpovězte na otázky atd.
- Zpětnou vazbu vyhodnoťte a zvažte, které podněty zapracujete do své služby.
- Nezapomeňte dát uživatelům najevo, že jste jejich připomínky vyslyšeli.
Tipy
Neomezujte se jen na barevné fixy a post-ity. Udělejte ze zpětné vazby zábavnou činnost, při které se lidé vyjádří vizuálně. Předtištěte samolepky s náladami, vytvořte škály s otázkami, dodejte hodnotící puntíky atd.
Využijte celý prostor. Kombinujte různé formy dotazování – od obecné zpětné vazby po kreativní ankety s emotikony.
Zeď si pravidelně fotografujte – lépe se vám budou vyhodnocovat jednotlivé podněty a předejdete případné ztrátě či zničení připomínek.
Příklady a inspirace
Sara Parme využila Graffiti wall ve své knihovně rovnou třikrát. První verze měla anketní charakter, kde se dotazovala na to, co bylo v souvislosti s učením se a knihovnou pro studenty nejnáročnější. Mezi odpověďmi převládala možnost nalézt klidné místo na studium. Ve druhé verzi Parme využila pouze otevřenou otázku: Co byste řekli prvákům o naší knihovně? V poslední verzi pak mapovala oblíbená místa v knihovně. Zpětnou vazbu od studujících poté přetavila v úpravy orientačního systému knihovny.
Graffiti wall využily vědkyně ve skotském oddělení radiologie. V kombinaci s dalšími metodami zjišťovaly, jaké pocity a zkušenostmi mají děti z rentgenu, který v rámci vyšetření navštívily.
Before I die je umělecký projekt Candy Chan, který využívá prvky graffiti wall přímo ve veřejném prostoru. Jeho hlavním cílem je utužování komunity a sousedství. Nedokončená věta „Než zemřu, chci…“ podporuje snění, upozorňuje na konečnost života, ale také umožňuje sounáležitost s dalšími lidmi a jejich přáním.
Více informací
- McGuyer, S. (2018, 31. srpna). How-to: Graffiti wall research method. Yes and Yonder. https://yesandyonder.com/how-to-graffiti-wall-research-method/.
- Graffiti wall. Library Guides. https://buas.libguides.com/c.php?g=165780&p=2910775.
- Hanington, B. M., & Martin, B. (2019). Universal Methods of Design: 125 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and Design Effective Solutions. Rockport Publishers.