97/
Graffiti wall
Sbírejte zpětnou vazbu na místě.
Nechte si pomalovat stěnu připomínkami k vaší službě. Graffiti wall nejlépe využijete přímo v místě (např. veřejné služby), kde se průběžně odehrává interakce uživatelů se službou. Získáte tak bezprostřední zpětnou vazbu na proběhlou akci, novou mikroslužbu, prostředí nebo na celkový zážitek ze služby.
Potřebujete
Čas: 2 hodiny a více
Lidé: 1 výzkumnice, 10 a více participantůcipantů
Nástroje: stěna / tabule, post-ity, fixy, samolepky
Postup
- Ujasněte si, na jaké aspekty služby se při sběru zpětné vazby zaměříte, např.:
- na obecnou spokojenost s celou službou,
- konkrétní interakci,
- fyzický prostor nebo navigaci,
- personál a komunikaci apod.
- Vyberte si velkou zeď (tabuli, nástěnku, flipchart) na vhodném místě, kde se budou moci uživatelé nerušeně zastavit a zapsat svoje dojmy.
- Pokud se vaše služba rozprostírá v rozsáhlý prostorech, využijte i více míst, kudy uživatelé prochází.
- Místo viditelně označte a přidejte pokyny, co po uživatelích chcete.
- Upoutat můžete např. otázkou: Co se vám u nás líbilo?
- Nechte si zeď skutečně pomalovat zpětnou vazbou. Pobídněte uživatele, ať vám píší vzkazy, kreslí obrázky, dávají podněty ke zlepšení, či upozorňují na nedostatky.
- Úvodní ostych snížíte ukázkou toho, že se zeď smí používat. Nakreslete první obrázky, odpovězte na otázky atd.
- Zpětnou vazbu vyhodnoťte a zvažte, které podněty zapracujete do své služby.
- Nezapomeňte dát uživatelům najevo, že jste jejich připomínky vyslyšeli.
Tipy
Neomezujte se jen na barevné fixy a post-ity. Udělejte ze zpětné vazby zábavnou činnost, při které se lidé vyjádří vizuálně. Předtištěte samolepky s náladami, vytvořte škály s otázkami, dodejte hodnotící puntíky atd.
Využijte celý prostor. Kombinujte různé formy dotazování – od obecné zpětné vazby po kreativní ankety s emotikony.
Zeď si pravidelně fotografujte – lépe se vám budou vyhodnocovat jednotlivé podněty a předejdete případné ztrátě či zničení připomínek.
Příklady a inspirace
Sara Parme využila Graffiti wall ve své knihovně rovnou třikrát. První verze měla anketní charakter, kde se dotazovala na to, co bylo v souvislosti s učením se a knihovnou pro studenty nejnáročnější. Mezi odpověďmi převládala možnost nalézt klidné místo na studium. Ve druhé verzi Parme využila pouze otevřenou otázku: Co byste řekli prvákům o naší knihovně? V poslední verzi pak mapovala oblíbená místa v knihovně. Zpětnou vazbu od studujících poté přetavila v úpravy orientačního systému knihovny.
Graffiti wall využily vědkyně ve skotském oddělení radiologie. V kombinaci s dalšími metodami zjišťovaly, jaké pocity a zkušenostmi mají děti z rentgenu, který v rámci vyšetření navštívily.
Before I die je umělecký projekt Candy Chan, který využívá prvky graffiti wall přímo ve veřejném prostoru. Jeho hlavním cílem je utužování komunity a sousedství. Nedokončená věta „Než zemřu, chci…“ podporuje snění, upozorňuje na konečnost života, ale také umožňuje sounáležitost s dalšími lidmi a jejich přáním.
Více informací
- McGuyer, S. (2018, 31. srpna). How-to: Graffiti wall research method. Yes and Yonder. https://yesandyonder.com/how-to-graffiti-wall-research-method/.
- Graffiti wall. Library Guides. https://buas.libguides.com/c.php?g=165780&p=2910775.
- Hanington, B. M., & Martin, B. (2019). Universal Methods of Design: 125 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and Design Effective Solutions. Rockport Publishers.