57/
Brainstorming
Získejte spoustu nápadů v krátkém čase.
Nastolte tvůrčí atmosféru a pusťte se s ostatními do brainstormingu – generování co nejvíce nápadů v omezeném čase. Nepřemýšlejte nad nápady příliš do hloubky, na to bude čas později. Teď jde o to zaplavit se nápady, mezi kterými se může skrývat spousta inspirace pro váš návrh.
Potřebujete
Čas: 30–60 minut
Lidé: 3 a více účastníků
Nástroje: psací potřeby, flipcharty, post-ity
Postup
- Definujte konkrétní téma, kontext, detaily a záměr brainstormingu.
- Stanovte také časový rámec nebo konečný počet nápadů.
- Vyberte ve skupině facilitátora, který bude organizovat průběh a zapisovat nápady.
- Role facilitátora je pro úspěšný brainstorming velmi důležitá – je potřeba, aby dokázal usměrňovat účastníky nebo vracet skupinu k zajímavým tématům.
- Projděte v týmu základní pravidla brainstormingu. Těmi jsou:
- Využijte naplno toho, že jste přímo na místě – poproste participanta, ať vám názorně předvede nebo ukáže, o čem právě mluví.
- zákaz kritiky a otevřenost všem nápadům,
- rovnost všech účastníků,
- důraz na kvantitu před kvalitou,
- sdílení všech nápadů,
- vzájemná inspirace,
- vždy mluví jen jeden účastník.
- Začněte s brainstormingem.
- V průběhu nezapomeňte stopovat čas.
- Zapisujte opravdu každý nápad přímo na flipchart nebo na post-ity.
- Teprve po uplynutí časového limitu začněte hodnotit výsledky – diskutujte, kritizujte, vybírejte nápady pro pozdější realizaci.
- Nápady můžete hodnotit pomocí stupnice 1–5 (jako ve škole), hlasovat o nich v týmu nebo je řadit do předem stanovených kategorií.
- Získáte sbírku nápadů, ze kterých můžete čerpat inspiraci při designování vaší služby nebo produktu.
Tipy
Navoďte příjemnou atmosféru, abyste podpořili tvůrčí myšlení.
Během brainstormingu si dejte pozor, abyste neodbíhali od tématu, nebo se naopak nezabývali pouze jedním řešením.
Vyzkoušejte také některou z variací brainstormingu: 6-3-5 brainstorming (vymyšlení 108 nápadů během 30 minut), brainstorming 101, brainstorming Aoki (prezentace nápadů současně s jejich generováním) a další.
Příklady a inspirace
Stefanos Kythreotis využil brainstorming pro navrhování produktů pro mravence v rámci předmětu Design Principles. Nápady měly odpovídat designovým principům, co Stefanos a jeho kolegyně a kolegové vyvodili z filmu Život brouka (např. důraz na kolektivní společnost, kreativní využívání nalezených věcí). Mezi nejlepší návrhy se umístil například dopravní prostředek umožňující létání a rychlý transport nebo maskovaný oblek do terénu.
Justin Huskey ze společnosti Infinite Red sepsal tipy, jak na týmový brainstorming na dálku. Naprosto klíčová je dle něj role moderátora, sladění týmu skrze úvodní brainstorming obecnějších témat a posouvání skupiny vpřed pomocí krátkých časových intervalů.
Více informací
- Dawson, P., & Andriopoulos, C. (2009). Managing change, creativity and innovation. SAGE.
- Knižátko, M. (2018, 30. září). Pravidla brainstormingu pro lepší nápady. Obsahová agentura. https://www.obsahova-agentura.cz/blog/pravidla-brainstormingu-ktera-vam-prinesou-lepsi-napady
- Wilson, Ch. (2013). Brainstorming and beyond: a user-centered design method. Morgan Kaufmann.