23/
Aktérské figurky
Odhalte, jakých aktérů si lidé všímají.
Zajímá vás, jaké jedince a instituce si lidé spojují s vaším problémem? Pohledejte doma libovolné figurky a vrhněte se do participativního mapování aktérů. Bezprostřední a hravá forma se hodí především při výzkumu citlivějších témat nebo při práci s ohroženými skupinami, kde je třeba odbourat počáteční napětí či nedůvěru.
Potřebujete
Čas: 90 minut
Lidé: 1 výzkumnice, 1 a více participantů
Nástroje: figurky, cedulky, papír, psací potřeby
Postup
- Oslovte participanty pro mapování (ideálně zástupce vaší cílové skupiny).
- Připravte si 10–20 figurek, které budou reprezentovat jednotlivé aktéry.
- Volte odlišné barvy a tvary (např. šachové figurky, lego postavičky apod.).
- Uveďte participanty do mapování. Pomáhejte jim odhalit co nejvíce aktérů pomocí sondážních otázek, např.:
- Jací lidé, skupiny nebo komunity tuto situaci řeší?
- Koho ještě problém zajímá a proč?
- Na koho se v dané situaci můžete obrátit?
- Kdo podle vás bývá v souvislosti s problémem opomíjen a proč?
- Nejprve nechte participanty označit figurky cedulkami se jménem či rolí aktéra. Poté je poproste o rozmístění na podkladový papír a o zaznačení vzájemných vztahů.
- Během aktivity zkuste participanty rozpovídat nebo se doptávejte, až budete společně procházet hotovou mapu.
- Srovnávejte mapy jednotlivých participantů. Identifikujte:
- nejvlivnější aktéry,
- nejvíce nebo naopak nejméně nápomocné aktéry,
- aktéry v konfliktním vztahu,
- aktéry, kteří na mapě chybí (tj. participanti je opomenuli nebo o nich neví),
- aktéry, kteří unikají mainstreamovým diskurzům (např. stojí mimo oficiální systém sociálních služeb, ale přesto lidem významně pomáhají).
- Mapa vám odkryje svébytný pohled lidí na pole aktérů daného problému. Určete si podle ní prioritní aktéry, na které se zaměříte, nebo např. navrhněte zlepšení komunikace mezi cílovou skupinou a aktéry.
Tipy
Marginalizované skupiny vám pomohou odkrýt alternativní pohled na aktéry daného problému. Metoda se ale skvěle hodí také pro participativní mapování s lidmi, kteří se vyznají v oficiální praxi nebo s odborníky, kteří mají komplexní přehled o různých rovinách problému.
Kromě figurek můžete pracovat také s obrázky nebo s kartičkami, co znázorňují konkrétní aktéry či situace, které se k problému pojí.
Cedulky s popisem aktéra ideálně nechejte vyplnit participanty samotné, ale pokud např. na mapování nemáte tolik času, předchystejte jich pár předem a participanty poproste o doplnění zbytku.
Příklady a inspirace
Metodu stakeholder tokens navrhla Daisy Yoo pro potřeby value sensitive designu. Sama ji aplikovala při výzkumu aktérů asistované sebevraždy. K mapování přizvala zdravotníky a sociální pracovníky, kteří konzultují případy nevyléčitelně nemocných pacientů. Metoda dokázala odkrýt opomíjené aktéry (např. majitele pohřebních ústavů, ale také spisovatele a další umělce) a složitost vzájemných aktérských vztahů.
Antti Kinnunen z University of Vaasa využil metodu ve své magisterské práci o designových principech platformy na zpracování velkých dat. Rozmístěním aktérů na abstraktní mapu systému zaznačil např. uživatele s odlišnými záměry využití platformy, poskytovatele dat nebo provozovatele platformy.
Kateřina Čanigová navrhla sadu pracovních listů, které pomáhají facilitovat rozhovory s ohroženými skupinami obyvatel. Pomocí doplňování obrázků nebo výběru z kartiček tak participanti dokážou sdělit i velmi citlivé informace týkající se finanční tísně nebo aktérů, ke kterým mají důvěru a v tíživých momentech se na ně mohou obrátit.
Více informací
- Yoo, D. (2021). Stakeholder Tokens: a constructive method for value sensitive design stakeholder analysis. Ethics and Information Technology, 23(1), 63–67. https://doi.org/10.1007/s10676-018-9474-4
- Yoo, D. (2017). Stakeholder Tokens: A Constructive Method for Value Sensitive Design Stakeholder Analysis. DIS '17 Companion: Proceedings of the 2017 ACM Conference Companion Publication on Designing Interactive Systems, 280–284. https://doi.org/10.1145/3064857.3079161