90/
A/B testování
Vyberte tu nejlepší variantu návrhu.
Nemůžete se rozhodnout, která varianta designu je lepší? Porovnejte je pomocí A/B testování a zjistěte, který návrh lépe naplňuje vámi definovaný cíl (navede více uživatelů na kliknutí na tlačítko, přesvědčí více zákazníků ke koupi atd.).
Potřebujete
Čas: 3 dny a více
Lidé: 1 výzkumnice, stovky testerů
Nástroje: dvě varianty návrhu, nástroj na A/B testování
Postup
- Definujte si hypotézy, které budete testovat (např. Call-to-action tlačítko varianty A naláká ke konverzi více uživatelů než v případě varianty B).
- Na základě hypotéz vytvořte dvě varianty designu, které testem srovnáte mezi sebou.
- Vyberte nástroj pro realizaci A/B testování (např. Google Optimize, Optimizely, placený Glassbox).
- Rozhodněte se, jak velký vzorek potřebujete pro testování.
- Testeři by měli co nejvíce odpovídat reálným uživatelům, ideální je proto testovat přímo v ostrém provozu.
- Spusťte test.
- Principem testu je, že variantu A zobrazí náhodné polovině testerů, variantu B druhé polovině.
- Abyste předešli zkreslení danému např. odlišným chování různých cílových skupin, je vhodné testování provádět delší dobu, ideálně několik dní nebo i dva týdny.
- Test nechte běžet minimálně do doby, než výsledky dosahují dostatečné statistické významnosti (tu většina nástrojů pro A/B testování spočítá sama).
- Vítěznou variantu nasaďte na web. Pokud máte další hypotézy k testování, pusťte se do další iterace testu.
Tipy
Základem úspěchu A/B testu je pečlivě naformulovaná hypotéza. Vyjádřete v ní vaše konkrétní očekávání o dopadu designu, který pomocí testu analyzujete. Ujasněte si také, na základě jakých zkušeností či dat vaše očekávání vychází a jak budete dopad měřit.
Pokud vás netlačí čas, test nechejte běžet i poté, co dosáhnete statistické významnosti.
Jestli si nevíte rady s určením správné velikosti vzorku, zkuste výpočet pomocí online nástrojů, jako je např. Sample Size Calculator od Evan Millera.
Příklady a inspirace
Na internetu dohledáte nespočet příkladů konkrétních A/B testů. Projděte si např. ukázky A/B testů zaměřených na e-mailovou komunikaci anebo výběr úspěšných testů webových stránek, aplikací nebo také počítačových her.
Více informací
- Ilinčev, O. (n.d.). A/B testování. Ilinčev. https://www.ilincev.com/a-b-testovani
- Miller, E. (2010, 18. dubna). How Not to Run an A/B Test. Evan Miller. https://www.evanmiller.org/how-not-to-run-an-ab-test.html
- Mullin, S. (2020, 10. dubna). The Complete Guide to A/B Testing: Expert Tips from Google, HubSpot and More. Shopify. https://www.shopify.com/blog/the-complete-guide-to-ab-testing
- Řezáč, J. (2016). Web ostrý jako břitva. House of Řezáč.