Proces tvorby videa

Tvorba videa jsou fáze přípravy, produkce a postprodukce. Jak na ně?

29. 11. 2020 Hana Tulinská

Bez popisku

 

Než se dáte do čtení, nalaďte se puštěním některých videí. Pokud chcete, zanořte se rovnou do YouTube. Inspirace je při tvorbě videí nesmírně důležitá, ale přes všechna doporučení to budete vy, kdo rozhodne, jaké video je nejlepší pro váš účel. DIY z vaší pracovny s kočkou? Nebo profi video ve studiu se čtecím zařízením?

Příprava

Příprava videa začíná zodpovězením několika úvodních otázek: 

  • Jaké je téma videa? Například vzdělávací podcasty, přehled tematických knih, představení kurzu, reflexe úkolů k tématu minulého týdne...
  • Co si mají studenti z videa odnést? Například: získat přehled o využití podcastů ve výuce, znát stěžejní knihy a získat k nim přístup, dozvědět se informace o kurzu, získat zpětnou vazbu a komentáře k práci studijní skupiny...
  • Jaký je účel videa? Například: lekce, rozšíření lekce, převrácena třída, marketingové video, zpětná vazba...
  • Kdo bude ve videu vystupovat? Například: vy, vy a knihovník, vy a studenti, kolegové, odborníci z praxe...
  • Jak zachytím obsah? (O jaký druh videa půjde?) Například: natáčení, tvorba na PC, animace.
  • Jaké nástroje k tomu potřebuji? Půjde o samostatné video, sadu videí (navazující lekce online kurzu) nebo o video propojené s dalšími prvky (kvízy, textem...)?
  • Jaké mám zdroje?  Máte k dispozici někoho, kdo by vám s videem mohl pomoci? (Tip: Na univerzitách můžete oslovit specializovaná videostudia.)
  • Pokud budeme video vytvářet sami, jakou máme techniku? Například: kameru, fotoaparát, mobil, mikrofon, počítač, webkameru.
  • Kdo by mi mohl dát na video zpětnou vazbu? Například: Kolega, zástupce cílové skupiny, někdo se zkušenostmi s tvorbou videí...

Pokud si všechny tyto otázky zodpovíte, tak je vaše představa zřejmě dostatečně specifická na to, abyste přistoupili k dalším třem bodům plánování: návrh videa, produkce a postprodukce. 

2. Návrh videa

Video lze navrhnout několika způsoby:

  • Body. Přípravu videa můžete pojmout jako bodovou osnovu či myšlenkovou mapu. Ve videu pak nebudete hovořit slovo od slova, ale z patra dle orientační struktury. Ušetříte tak mnoho času, který byste strávili biflováním scénáře a video bude autentické. Smířit se však musíte s přeřeky a menší "učesaností" projevu, pokud nejste například moderátoři.
  • Scénář. Pro soustředěné a hladké video si můžete připravit scénář. To znamená, že si vše slovo od slova napíšete, a to se pak naučíte nazpaměť. Nemusíte ale scénář umět úplně celý. Stačí si jej rozdělit do odstavců, za kterými bude střih a pauza pro osvěžení následujícího odstavce. Tvorba scénáře je vhodná zejména pro začátečníky. Můžete si totiž spočítat, jak dlouho trvá něco říci. Součástí scénáře jsou také postprodukční poznámky. U každé sekvence videa tak myslíte na to, zda má být ve videu text či máte přepnout na další slide nebo scénu.
  • Storyboard. Storyboard se funkcí podobá scénáři. Výrazněji však pomáhá s vizualizací jednotlivých scén videa.

Harmonogram

Zkuste si rozepsat jednotlivé činnosti pro video, které jste si naplánovali, uveďte odhadovaný čas a termín plnění. Můžete totiž zjistit, že jste navrhli něco krásného, ale k vašim možnostem nereálného. Přepracování návrhu vás v tuto chvíli může uchránit od zklamání a nedokončení videa.

3. Produkce

Samotná produkce videa může být:

a) ve stylu DIY

b) s profesionální pomocí

V případě DIY videí máte větší možnost hledat svůj produkční styl. Ten se vyplatí vylepšovat zejména v případě, že vás čeká řada videí. Je také nutné říci, že tvorba videí je časově opravdu náročná činnost a na natáčení byste se tedy měli připravit. To znamená:

  • Natrénovat si scénář - a to nejen v duchu, ale hlavně nahlas. Soustřeďte se na artikulaci.
  • Být fit - najezení a vyspaní. Není třeba si kazit video zíváním nebo slzavýma očima.
  • Vzít si vhodné oblečení – spíše syté barvy, vyhněte se se vzorku nebo bílé či červené barvě. Nesplývejte s prostředím natáčení.
  • Nachystejte si vodu
  • Dívejte se do kamery - vytváříte tak kontakt se studenty. Pokud se natáčíte na webkameru při prezentování v PowerPointu, tak po přečtení bodů ze slidu vraťte pohled zpět do kamery. Případně nastavte vše tak, aby pohled mířil těsně pod ní.
  • Myslete na to, že mluvíte s člověkem - ne s robotem. Usmějte se, udělejte pomlku, nadechněte se.

4. Postprodukce

V postprodukci, kterou promýšlíte již ve fázi plánování, se setkáte s těmito základními činnostmi:

  • Střih - odstranění nechtěných částí vašeho záznamu (pokud jste natáčeli v kuse) nebo spojení nejlepších částí (pokud jste natáčení zastavovali).
  • Odstraňování šumu - zkvalitnění zvukové stopy videa.
  • Tvorba předělů (video transitions) - tvoří se mezi jednotlivými částmi videa v podobě textu či zvukového efektu, například BBC Sound Effects.
  • Vložení hudby - začátek a konec videa můžete doplnit znělkou. Do samotného videa můžete vložit podkresovou hudbu.
  • Vložení textu - titulky, doplňující informace, důležité body.
  • Filtry - upravovat můžete také samotný obraz.
  • Tvorba voiceoveru - můžete nahrát ty části videa, které mají statický vizuální podklad, např. vkládáte fotografie do svého videa.

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info