Program konference 2018
Přednášky
09:15 - 10:45 Podpora vědecké komunikace v IV
1. Publish and Flourish: Podpora publikační činnosti doktorandů a školitelů
Alena Kašpárková, Kamila Etchegoyen Rosolová
Představíme projekt Centra akademického psaní ÚJČ AV ČR a VŠB-TU v programu ÉTA TAČR. Cílem projektu je vývoj modulárních blended-learning kurzů akademického psaní pro doktorandy, metodická příručka pro vyučující a semináře pro školitele. Do projektu, jehož součástí je i analýza potřeb cílových skupin, je zapojena také Ústřední knihovna VŠB-TUO.
2. Digitální pedagogika v akademické knihovně: informační vzdělávání pro digitální humanitní vědy
Michal Lorenz, Veronika Wölfelová
Do digitálních humanitních věd se zapojuje stále více vědců i knihovníků. Využití nomotetických metod vyžaduje pokročilé ovládání ICT. Obhajujeme digitální pedagogiku jako nedílnou součást kurikula informačního vzdělávání v akademických knihovnách. Na příkladu vědeckých projektů ilustrujeme potřebné nástroje a kompetence studentů.
3. Kreativní práce s informacemi: inovace, data, smysl a tématické posuny
Michal Černý
Patří kreativní práce s informacemi do knihoven? A měla by být součástí informačního vzdělávání? Jaký je vztah kreativity, práce s informacemi a učením? Odpovědi nejen na tyto otázky se pokusí najít příspěvek reflektující letošní inovaci otevřeného univerzitního kurzu Kreativní práce s informacemi, který mohou využívat také knihovny.
Moderuje: Pavla Kovářová
přednáška v aule | kapacita: 200
11:15 - 12:45 Jak zvýšit atraktivitu IV
1. Sociální sítě 2018 - co ještě funguje a co už ani ne?
Adam Zbiejczuk
Jaké jsou aktuální trendy na sociálních sítích a co mohou knihovny udělat, pokud je chtějí i nadále úspěšně využívat? Dá se ještě fungovat na Facebooku bez reklam? Společně se podíváme na dobré i špatné zprávy ze sociálních sítí.
2. Marketingová strategie pro šíření e-learningového obsahu k otevřenému publiku
John A. Gealfow
Cílem příspěvku je předání zkušeností s propagací online kurzů typu MOOC na platformě Nostis - myšlenkové postupy při vytváření marketingové strategie pro propagaci i jednotlivých videí (tj. jednotlivých témat, ne kurzu jako celku), definování vstupních bran a jejich cílových publik. S tím souvisí SEO optimalizace veškerého vzdělávacího obsahu.
3. Smysluplná výuka kritického hodnocení kvality vědeckých informací
Kristýna Paulová
Kritické myšlení a hodnocení kvality informací je žhavým tématem dneška. Jak ho ale vyučovat tak, aby bylo opravdu smysluplné? Existují pomůcky, návody či rady, které budou vždy fungovat a zajistí, že student rozpozná "špatnou vědu" od správné? A kde se může knihovník-lektor v této oblasti vzdělat sám? Shrnutí zkušeností ze čtyř let výuky na ČZU.
Moderuje: Martin Krčál
přednáška v aule | kapacita: 200
14:15 - 15:45 Dobrá praxe v IV
1. Informačné prostredie a vedecká komunikácia: aspekty dátovej gramotnosti
Jela Steinerová
Na základe výskumov informačného správania vedcov sa identifikujú základné zložky informačného prostredia vedcov a typy vedeckých dát. Identifikuje sa dátová gramotnosť v súvislosti s manažmentom vedeckých dát. Zdôrazňuje sa koncepcia informačných ekológií a novší model akademickej knižnice. Navrhuje sa obsah vzdelávania a podpory dátovej vedy.
2. Best Practice z vzdělávacích aktivit nejlepší univerzitní knihovny v Bohunicích
Jiří Kratochvíl
V přednášce členěné do tematických okruhů (organizace výuky, obsah na míru, komunikace se studenty aj.) se posluchači seznámí s příklady dobré praxe z vzdělávacích aktivit Knihovny univerzitního kampusu jako např. využití mobilních technologií a sdílených materiálů při výuce, důraz na praktické využití nabytých znalostí a dovedností apod.
3. Humor jako prostředek poznání
Jiří Kudrnáč
Přednáška s ukázkami textu se věnuje beletristické literatuře - dostupné v široké škále knihoven - jejímž zásadním rysem je humor. Týká se literatury pro děti, mládež i pro dospělé. Zvažuje, jak humor v příslušných literárních dílech přispívá k poznání jednak specifičnosti dětského čtenáře, jednak specifičnosti české literatury a kultury.
Moderuje: Pavla Kovářová
diskuzní panel v aule | kapacita: 200
16:15 - 17:45 Jak nastavit praxe studentů pro efektivní spolupráci školy a knihovny
Hosté: Božena Děcká, Martin Krčál, Hana Landová, Jiří Kratochvíl, Tomáš Kubíček
Moderuje: Pavla Kovářová
diskuzní panel v aule | kapacita: 200
Workshopy
09:15 - 10:45 Informační vzdělávání, co knihovna (z)může?
Informační vzdělávání, co knihovna (z)může?
Hana Pietrová
Cílem workshopu je zmapovat si IV pro školy (vyučující, žáky a studenty). Co od nás potřebují a chtějí? Jestli vůbec něco požadují. Jak se nám daří zapojovat veřejnost (mládež, rodiče, seniory, svobodné dospělé). Nasdílíme si metody, projekty a postupy z praxe pro plánování marketingové a komunikační strategie Informačního vzdělávání v knihovnách.
workshop v učebně B2.32 | kapacita: 20
11:15 - 12:45 Koncepce vzdělávání o informační bezpečnosti pro žáky ZŠ - jak to vzniklo a co teď knihovníci s tím?
Koncepce vzdělávání o informační bezpečnosti pro žáky ZŠ - jak to vzniklo a co teď knihovníci s tím?
Pavla Kovářová
Na NASIV byl již představen obsah koncepce, ale ne to, jak byly při její tvorbě využity aktivity spadající do prosazování IG. Ty budou představeny, ale soustředit se budeme na to, co s tím dál. Řešeny budou argumenty využitelné při prosazování koncepce ve vlastní knihovně i jak zachovat podstatné, a přitom přizpůsobit obsah vlastním potřebám.
workshop v učebně B2.32 | kapacita: 20
14:15 - 15:45 Library advocacy prakticky
Library advocacy prakticky
Marika Hrubá a Martin Krčál
Cílem workshopu bude zvýšit povědomí o konceptu library advocacy v knihovnách. V úvode představen výzkum a jeho výsledky, který byl realizován Marikou Hrubou v knihovnách Masarykovy univerzity. Následovat bude diskuze, jak se využívá library advocacy v knihovnách. V poslední části pak budou představeny příklady dobré praxe ze zahraničních knihoven.
workshop v učebně B2.32 | kapacita: 20
16:15 - 17:45 Identifikace partnerů pro IV v akademické knihovně a na co (ne)slyší
Identifikace partnerů pro IV v akademické knihovně a na co (ne)slyší
Lenka Bělohoubková
Budeme hledat partnery pro spolupráci při IV – a to úplně všude. Budeme sdílet dobrou praxi (domácí i zahraniční), a budeme vymýšlet všechny možné kombinace marketingových strategií, které nás dovedou k společnému cíli – dostat kurzy ke studentům právě tehdy a v takové podobě, jak je potřebují.
workshop v učebně B2.32 | kapacita: 20
Přednášky
09:15 - 10:45 Prosazování informačního vzdělávání
1. Statistiky VŠ knihoven a jejich uplatnění v knihovní advokacii
Martin Krčál
V příspěvku budou připomenuty aktivity kolem tvorby nového výkazu AKVŠ a návrhu systému pro jejich sběr. Následně budou představeny možnosti, jak data a jejich analýzy využívat při řízení knihoven, optimalizaci služeb a v neposlední řadě při komunikaci se zřizovatelem knihovny a s uživateli.
2. Edukace informační gramotnosti ve strategii činnosti knihovny
Pavlína Mazáčová
Učící se společnost stále více akcentuje kompetenční přístup ke vzdělávání. Ten mohou úspěšně reflektovat také knihovny a připravit uživatelům spektrum služeb, v nichž pevné místo zaujme vzdělávání v informační gramotnosti. Příspěvek představí strategie, které může veřejná knihovna pro rozvoj edukace v informační gramotnosti uplatnit.
3. Jak prosadit a udržet informační vzdělávání na fakultě z pohledu knihovníků
Dana Mazancová
Naše fakulta letos slaví dvacáté narozeniny a s tím je spojeno i 20 let zkušeností s informačním vzděláváním a jeho strategickým prosazováním. V našem příspěvku shrneme dosavadní zkušenosti a zaměříme se nejen na aktuální informační návyky a potřeby našich uživatelů, ale rovněž nad budoucností informačního vzdělávání na naší fakultě.
Moderuje: Pavla Kovářová
přednáška v aule | kapacita: 200
11:15 - 12:45 IV uživatelů se specifickými potřebami
1. Organizace pro podporu knihoven při IV studentů se specifickými nároky se zaměřením na Teiresiás
Jiří Stodola
Chyba není na vašem přijímači - anotace bude :)
2. Vzdělávací lekce, které vaši čtenáři opravdu chtějí
Iva Zadražilová
Přemýšlíte, jaká nová témata vašim čtenářům nabídnout? V čem je vzdělávat? Dotazník s více než 750 respondenty přinesl odpověď na otázku, jaká témata jsou nejzajímavější pro realizaci lekcí IV. Výzkum se primárně zabýval českými seniory, nicméně metodika lekcí může být využita pro jakoukoliv cílovou skupinu, která knihovny navštěvuje.
3. Senior friendly lektor
Jan Bartoš
Chyba není na vašem přijímači - anotace bude :)
Moderuje: Pavlína Mazáčová
přednáška v aule | kapacita: 200
14:15 - 15:45 Partneři při IV
1. Spolupráce knihoven a knihovnických škol
Božena Děcká
Příspěvek se bude týkat toho, jak žáci a studenti knihovnického zaměření mohou pomoci knihovnám při jejich činnostech. Možnosti knihovníků ovlivnit vzdělávání, směřování a praktické dovednosti studentů.
2. Zapojení zahraniční dobrovolnice do lekcí pro školy
Zuzana Pařízková, Tatevik Tamazyan
Jak udělat zajímavou lekci pro školy? Když spolupracujete se šikovnými mladými cizinci, jde to hravě a studenty to zajímá. Jak spolupráci se zahraničními dobrovolníky navázat? Jak je zapojit do lekcí pro střední školy? Podělíme se o zkušenosti z projektu Become a librarian a zapojení arménské dobrovolnice Tatevik nejen do lekcí pro školy.
3. Podpora dalšího vzdělávání knihovníků Ministerstvem kultury
Petra Miturová
Chyba není na vašem přijímači - anotace bude :)
Moderuje: Pavlína Mazáčová
přednáška v aule | kapacita: 200
Workshopy
09:15 - 10:45 Předávejme hravě: lekce, které baví
Předávejme hravě: lekce, které baví
Drahomíra Dvořáková
Představíme si vybrané metody, techniky či další aktivity, které jsou využívány při výuce SŠ, VŠ studentů a dospělých. Ty nám do lekcí vnesou hravost, aktivizují, upevní znalosti, inspirují či motivují účastníky. Cílem workshopu bude ukázat, vyzkoušet i motivovat k používání těchto technik. Nebudou chybět ani praktické ukázky i další tipy.
workshop v učebně B2.33 | kapacita: 20
11:15 - 12:45 Plakáty, emaily nebo Facebook? 3 kanály pro propagaci vašich lekcí IG
Plakáty, emaily nebo Facebook? 3 kanály pro propagaci vašich lekcí IG
Bára Buchtová
Tiskoviny a plakátky jsou základ pro offline propagaci, email každý student určitě používá a sociální sítě mohou vaše snažení ještě více podpořit. Nejdříve najdeme kreativní motiv přímo na míru pro vaše uživatele a následně si prakticky ukážeme, jak s tímto motivem pracovat v Inkscapu a jak využít Facebook či nástrojů pro emailový marketing.
workshop v učebně B2.33 | kapacita: 20
14:15 - 15:45 Jak poznat argumentační faul
Jak poznat argumentační faul
Marek Picha
Účastníci se seznámí se základními postupy při hodnocení argumentů. Ukážeme si, jak odlišit argumentaci od jiných výpovědí, a představíme si několik pravidel, jež musí dobrá argumentace splňovat. Poté si ukážeme typické poruchy pravidel a vyzkoušíme si jejich odhalování. Po absolvování dokáží účastníci vysvětlit, proč je daný postup nesprávný.
workshop v učebně B2.33 | kapacita: 20