O kurzu

Web, na kterém se nacházíte, je průvodcem po světě informací a práce s nimi. Umět aktivně vytvářet zajímavé dokumenty, psát, efektivně číst nebo vyhledávat informace – to jsou kompetence, bez kterých je dnes člověk ztracený a stává se náchylným k manipulaci.

Postupně můžete projít celým procesem práce s informacemi – od definování konkrétní oblasti zájmu přes místa a nástroje, kde lze najít informace, až po jejich kritické hodnocení a argumentaci. Budete se věnovat aktivnímu čtení a způsobům, jak správně psát a pracovat s literaturou, projdete procesem psaní textu, až po cílové publikování vašeho díla.

Vycházíme z akademického prostředí, a tak je v kurzu kladen velký důraz na to, jak se připravit na psaní odborného článku nebo třeba diplomové práce. Náš záběr je však širší. Kurz je zasazen do kontextu současného učení a vzdělávání v prostředí sítí a akcentována je obecnější informační gramotnost.

Vzdělávání s pomocí technologií

Webový kurz je vždy experimentem, snahou ukázat různé způsoby vzdělávání pomocí technologií. Vycházíme z ideálů sebeřízeného učení, v němž si každý může volit vlastní cestu, kurátorství a konektivismu.

Web je kurzem v tom slova smyslu, že je ucelený a něco se v něm naučíte. Současně se ale snažíme, aby studium bylo co nejvíce přizpůsobeno vašim zájmům a potřebám. To se projevuje především v tom, jak web vypadá – jednotlivé kapitoly mají charakter článků, které mohou být zajímavé samy o sobě. Mimo lineární výklad můžete pomocí vnitřních odkazů skákat a hledat souvislosti, odkazy na další zdroje vám mohou pomoci s pochopením jak jednotlivostí, tak i podstatných částí kurzu.

Snažili jsme se postupovat jako kurátoři – pečlivě jsme sesbírali vše, co by pro vás mohlo být zajímavé, a web jsme postavili nejen autorsky, ale především jako rozcestník na další zdroje, nástroje a materiály. Vše je koncipováno kompetenčně – snažíme se tedy o to, aby byl kurz praktický a vedl spíše k dovednosti v dané oblasti než k zisku širokých teoretických znalostí.

Zajímá nás, kdo jsou naši studenti a jaký je jejich pokrok. Na základě vstupního testu, heatmap a interakce v průběhu kurzu zohledníme finální úpravy obsahu.

Stránky zůstávají k dispozici i po skončení kurzu, takže z nich můžete čerpat a vracet se k nim dle svých aktuálních potřeb.

Zpětná vazba

Zpětnou vazbu považujeme za nepostradatelný prvek učení. Nespokojíme se proto se sumativním hodnocením (tzn. body), ale zajišťujeme hodnocení formativní, tedy slovní – od tutora, který vám bude k dispozici, nebo spolužáka u sdílených úkolů.

Svého tutora si můžete sami vybrat – je to člověk, se kterým budete pracovat po dobu jednoho semestru na svém rozvoji. Je na vás, podle čeho to uděláte, zda podle oboru, sympatií, zájmů, důležité je, abyste chtěli spolupracovat.

Jak se orientovat v prostředí kurzu?

Web

Kurz se skládá z veřejně přístupných webových stránek v univerzitním systému. Obsah kurzu najdete právě zde.

Google Classroom

Ke komunikaci a spolupráci využíváme Google Classroom. V Classroom se vždy v úterý ráno objeví uvedení nového tématu týdne. Budete zde  odevzdávat úkoly, dostávat zpětnou vazbu od tutora i spolupracovat se spolužáky. Classroom vám bude také posílat notifikace e-mailem.

Můžete si povšimnout, že Classroom nemá na rozdíl od sociálních sítí žádné "lajkovací" tlačítko. Podle tvůrců je totiž slovní zpětná vazba "lajky" nenahraditelná. Vaše komentáře jsou tedy vítány ke všemu, co bude sdíleno.

Jak začít?

Vyberte si studijní cestu a svého tutora

  • výběr je nutné potvrdit zápisem do příslušné seminární skupiny v IS MUNI
  • a také přihlášením do Google Classroom s příslušným kódem – to můžete učinit svým e-mailem (nikoliv univerzitním)
Vyplňte vstupní dotazník
  • vstupní dotazník je povinný, abychom věděli, jak jste na tom nyní, a po semestru vyhodnotili, jestli jste se něco naučili
Projděte si harmonogram kurzu a studijní povinnosti
  • kdo je připraven, není překvapen :)
Prostudujte první téma
  • až budete mít přihlašování a dotazník za sebou, můžete se vrhnout do prvního tématu. Pozor, první úkol je třeba splnit již do 24. 9.

Seminární skupiny

Vyberte si typ seminární skupiny, do které se podle Vás nejvíce hodíte. Podle typu skupiny si pak vyberte svého tutora. Zapište se k němu do IS MU a vstupte do jeho Google Classroom. Návod na zápis do seminární skupiny najdete zde.

Rozkoukávání se na univerzitě
  • ideální pro prváky a druháky, kteří jsou úplně na začátku
Bakalářka na krku
  • ideální pro druháky a třeťáky, kteří se chtějí nachystat na bakalářku
Magisterka na krku
  • ideální pro ty, co už mají něco za sebou
Autonomní jednotka
  • ideální pro ty, co mají rádi svoje tempo a chtějí mít vše pevně ve svých rukách. Tato skupina se nemusí držet struktury téma = týden. To znamená, že je možné splnit kurz vlastním tempem vyšší rychlosti. Ne však naopak! Prakticky to znamená odevzdat například dva úkoly najednou a dostat k nim hned zpětnou vazbu. Předpokladem je vlastní sebeřízení a vlastní iniciativa do spolupráce s ostatními členy skupiny. Požadavky na kvalitu úkolů jsou stejné. Výběr této skupiny je nutné tutorce odůvodnit a ta ho musí schválit.
Odpadlíci
  • ti, kteří neplnili úkoly včas, šidili je, nebo přímo podváděli. Prosím, nepřidávejte se k nim.

Jaké jsou podmínky a povinnosti kurzu?

Každý týden je zapotřebí splnit krátký kvíz a úkol. Zhruba každý druhý týden je potřeba dát zpětnou vazbu spolužákovi. 

Potřeba je také zpracovávat téma seminární práce, to znamená průběžně číst, dělat si poznámky a zpřesňovat téma. Ve druhé polovině semestru je třeba mít namyšleno, co v seminární práci bude, a posléze ji také napsat a odevzdat. Finální verzi ohodnotí dva tutoři, kteří vám zašlou své posudky podobně jako při recenzním řízení do časopisu. Vaši práci pak také zveřejníme na stránkách Kurzu práce s informacemi.

V prosinci, ještě před odevzdáním finální verze práce, je třeba splnit závěrečný test a vyplnit dotazník.

Podívejte se na následující hodnotící tabulku

Věříme, že bohatství je ve vzdělávání se. V našem kurzu můžete zbohatnout docela snadno, nemyslíte? :) 

Za každý typ aktivity můžete získat určitý maximální počet bodů, a zároveň nesmíte spadnout pod její dolní limit. Pokud věnujete kurzu pozornost, nebudete s tím mít žádný problém.

Harmonogram kurzu

Kurz obsahuje deset témat. Ke každému je krátký kvíz, úkol a doporučení pro fázi tvorby seminární práce, jejíž první verzi je třeba napsat již v průběhu semestru.

18.–24. 9. Definování tématu

  • úkol: výběr tématu práce + peer feedback

19.–1. 10. Vyhledávání na internetu

  • úkol: vyhledání zdrojů pro seminární práci, čtení, zpracovávání tématu

2.–8. 10. Organizace informací

  • úkol: organizace vlastních zdrojů, jejich čtení a anotování, zpracovávání tématu + peer feedback

9.–15. 10. Vyhledávání v databázích

  • úkol: vyhledání zdrojů pro seminární práci, čtení, zpracovávání tématu

16.–22. 10. Hodnocení zdrojů a informací

  • úkol: hodnocení zdrojů pro seminární práci, zpracovávání tématu + peer feedback

23.–29. 10. Další zdroje informací

  • úkol: vyhledání knih v knihovně, čtení, zpracovávání tématu 

10.–5. 11. Příprava na psaní

  • úkol: finální formulace tématu, názvu, sepsání abstraktu, doporučený začátek vlastního psaní + peer feedback

6.–12. 11. Práce s cizími myšlenkami a citace

  • úkol: tvorba bibliografického aparátu, psaní seminární práce 

13.–19. 11. Formální zpracování textu

  • odevzdání první verze seminární práce 

20.–26. 11. Prezentace a sdílení 

  • prezentace seminární práce + peer feedback

 

27. 11.–3. 12. Test

2.1. 2019 Termín odevzdání finální verze seminární práce

11. 1. 2019 Tutoři zašlou své hodnotící posudky na vaši seminární práci, která bude následně publikována na webu kurzu

Seminární práce – zadání a náležitosti

Úvodní strana

Název práce, vaše jméno, abstrakt (900–1100 znaků) a klíčová slova (4–6 klíčových slov).

Rozsah

Rozsah je 10–15 000 tisíc znaků včetně mezer. Nepočítají se do něj poznámky pod čarou, abstrakt, klíčová slova ani seznam zdrojů. Jde tedy jen o samotný text. Rozsah je nutné dodržet – delší práce je stejně nevhodná jako kratší.

Zdroje

Použijete alespoň deset zdrojů, mezi kterými budou nejméně tři recenzované. Zvolte alespoň 2 typy zdrojů, například články + knihy, články + web. Zdroje uveďte ve formátu podle citační normy obvyklé ve vašem oboru. Pro rozsah této práce není vhodné vložit více než 3 přímé citace.

Forma

Celý text mějte vhodně zformátovaný, dejte si záležet, ať je typograficky i gramaticky bezchybný.

Zacílení článku

Za seznamem zdrojů uveďte, do jaké sekce v časopise byste svůj text chtěli zařadit (např. empirická studie, esej, přehledová studie apod.). Přemýšlejte nad tím, zda vámi vytvořený text odpovídá požadavkům na daný žánr.

Dále napište, jakému časopisu byste tento text nabídli k publikování, a stručně svou nabídku zdůvodněte. Pokud chcete, můžete svůj text přímo publikovat formou self-publishingu, v tom případě na konci dokumentu uveďte odkaz na vaši zveřejněnou práci.

Držte se zásad, které jste se učili v kurzu

Nezapomeňte na nic důležitého, jako je úvod, závěr, řádné citování atp.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info