Digitální portfolio
E-portfolio či digitální portfolio je kolekce studijních a pracovních výstupů, sloužící k zaznamenávání, reflexi a sebeprezentaci.
Existují různé druhy portfolií. Portfolio může být rozvojové, a je pak blízké vzdělávacímu deníku, ve kterém se zaznamenává pokrok v daném tématu, předmětu, oboru. Může být na druhé straně prezentační, tedy zaměřené na představení toho nejdůležitějšího či nejlepšího. Portfolio můžete vytvářet pro sebe (od toho je určitě dobré začít), ale můžete s jeho tvorbou také pomáhat svým studentům či klientům. Portfolia mohou být vyloženě studentská, profesní, či zaměřená na nalezení práce. Obvyklé jsou kombinace, které jsou možné strukturováním portfolia, obzvláště pokud je vytvářeno na webové stránce. Populární jsou například učitelská portfolia. K portfoliím existuje také řada odborných textů, pokud nechcete zůstat jen u samotné tvorby – od té je však dobré začít.
Tvorba vlastního portfolia
Podívejte se, jak portfolia a osobní weby vypadají. Sledujte se, v čem jsou si podobná a v čem se liší. Hledejte inspiraci.
U některých profesí můžete najít zdroje k tvorbě portfolií na míru právě jim. Najdete mnoho o portfoliích speciálně pro učitele, instruktážní designéry, nebo umělce. Některé profese jsou z minulosti s portfolii (i tištěnými) spojeny více – fotograf, oděvní návrhář, malíř... V současnosti však platí, že portfolio může mít každý, kdo se vzdělává. Díky technologiím může snadno publikovat o svém vzdělávání či práci libovolný záznam.
Identita – představte se hned na první straně
Z vašeho portfolia by mělo být na první pohled co nejzřejmější kdo jste, a čemu se věnujete. Ukazuje to standardně
- jméno,
- krátký popisek na úvodní straně,
- úvodní fotka,
- fotka a vizuální styl na hlavní stránce,
- a rozšiřuje to případně stránka O mně/About me.
Mezi tato místa byste své představení měli dle svého uvážení rozložit.
Jak se k vizitce dopracovat?
Sepsat pár řádků o sobě je na pohled snadný úkol, ale můžete se taky pěkně zapotit. Jak napsat kdo jsem? Kam jdu? A jdu někam? Dává to smysl? Součástí této fáze jsou úvahy o vlastním směřování a cílech. Máte jasno, či objevujete a hledáte? Nezapomeňte si svou vizi čas od času aktualizovat. Využít můžete od myšlenkových map po konzultaci v Kariérním centru (na MU tuším jednou za semestr zdarma, a služba je to opravdu skvělá).
Zkuste si udělat seznam či myšlenkovou mapu
Sepište vše, co vás napadá například k těmto bodům:
- obor studia a jeho profese
- důvod volby oboru
- oblíbené předměty, teorie, autoři
- inspirativní odborníci
- …
Požádejte o zpětnou vazbu
Zeptejte se kamarádů a kolegů, jak vás vnímají. Zpětnou vazbu však berte s rezervou!
- co vnímají jako vaše nejvýraznější charakteristiky?
- jakou představu mají o tom, co děláte či chcete dělat?
Buďte výstižní
Nepište o sobě román, alespoň ne na úvodní stranu. Souvislejší text o sobě můžete vložit na stránku typu “O mně” nebo do samostatného blogového příspěvku. Román na osobním webu či portfoliu začíná typicky takto:
Vítejte na mém webu.
Jmenuji se Jan Novák. Když mi byly čtyři roky, máma se mě zeptala čím budu, až budu velký. Já řekl, že kosmonautem. Přijde vám to legrační? Na tento příběh myslím každý den, když otevřu dveře pozorovatelny...
…
…
...
Váš Jan
Co si ale člověk zapamatuje? Možná jen “Vítejte na mém webu”. Snažte se vytvořit stručnou vizitku, která umožní návštěvníkovi vašeho portfolia rozhodnout se, zda jste ten správný člověk, o kterém chce vědět více. Příliš dlouhý a komplikovaný popis může odradit čtenáře, potenciálního spolupracovníka či zaměstnavatele. A to by byla škoda.
Zkuste se přidržet některého z těchto stylů nebo je zkombinujte:
Kdo jsem?
Text na úvodní straně můžete formulovat jako odpověď.
Marta Jánská
Učitelka angličtiny pomocí metod autonomního vzdělávání, studentka MUNI, koordinátorka projektu Autonomous English for students.
Co dělám?
Obdobně můžete formulace tvořit jako výčet toho, co děláte.
Marta Jánská
Učím angličtinu pomocí metod autonomního vzdělávání, studuji na MUNI, koordinuji projekt Autonomous English for Students.
Jaká je moje vize?
Ve vaší vizitce se může také objevit vaše vize či osobní cíl.
Marta Jánská
Učím a studuji angličtinu. Koordinuji projekt Autonomous English for Students. Propaguji metody autonomního vzdělávání a usiluji o jejich využívání na českých vysokých školách.
Jak by vypadala má elevator Pitch?
Můžete se inspirovat také tzv. elevator pitch – formátem představení s rozsahem do dvou minut či tří odstavců. V něm stručně kombinujete různá témata, například co děláte, jaká je vaše top zkušenost, jaké jsou vaše plány, či jaká jste osobnost.
Marta Jánská
> Učím angličtinu pomocí metod autonomního vzdělávání. Absolvovala jsem stáž v prestižní společnosti Lingua. Koordinuji studentský projekt Autonomous English for Students.
> Studuji Překladatelství angličtiny na MUNI. Chystám se na roční studijní pobyt ve Velké Británii.
> S nadšením zkouším nové formy výuky, a pečlivě se věnuji studentům. Veškerou mou práci provází pozitivní přístup – s úsměvem jde všechno lépe.
Chci být trochu výstřední?
Pokud se cítíte pevně v kramflecích, chcete se prezentovat jinak, či vás z jakéhokoliv důvodu štvou výše popsané typy vizitek, můžete být rozhodně kreativnější. Mějte ale na paměti, že čtenář musí vaše sdělení rozkódovat.
Marta Jánská
Lektorka angličtiny. Bojovnice za svobodu ve stávání se člověkem, který se rodí s každým naučeným jazykem.
Marta Jánská
Obdivovatelka de Saussera. Radikální úča angličtiny a filďačka z MUNI.
Publikum – komu je portfolio určeno? Jaký je jeho účel?
Podoba e-portfolia, vaše prezentace a typy vkládaných artefaktů by měla odrážet také publikum, cílovou skupinu. Pro budoucího zaměstnavatele, pro komunitu, pro spolupracovníky, pro klienty či jen pro sebe sama. Vybrat cílovou skupinu bude důležitější s tím, o jakou míru interakce stojíte. Pokud chcete např. zpětnou vazbu odborníků z komunity, musíte jim jít naproti. Pokud chcete s pomocí portfolia získávat práci, měli byste ji viditělně poptávat.
Jaké prvky do portfolia zařadit?
Portfolio není nic jasně daného, ani statického. Na začátku si zkuste pečlivě zmapovat, co všechno máte již k dispozici, co je ve vašem oboru důležité sdílet.
Sociální sítě a profily
Portfolio může fungovat také jako rozcestník profilů, nebo mohou být přímo jeho součástí. Portfolio je pak síť profilů a stránek.
Zamyslete se, zda již využíváte například následující
- Goodreads
- Tumblr
- Medium
- Blogger
- rozvojové portfolio či vzdělávací deník
- Academia.edu
- ResearchGate
- Google Scholar
- GitHub
- Strava
- ...
Nabízí se provázat s portfoliem zejména tu síť, kterou využíváte v souvislosti s vaší profesí.
- Jste knihovník? Možná máte sbírky knih na Goodreads a kurátorské sbírky v Pocket či tweetujete.
- Jste grafik, kurátor umění? Pak možná využíváte Instagram.
- Chystáte se na akademickou kariéru? Propojte své portfolio s Academia.edu, ResearchGate či Google Scholar.
- Pracujete v IT? Připojte účet GitHubu.
- Jste učitel? Odkažte na svůj účet na rvp.cz.
Připojit můžete samozřejmě i neprofesní účty, neměly by však mít příliš osobní obsah.
Resumé a životopis
Ve vašem portfoliu by se rozhodně mělo objevit Resumé – ukázka toho nejdůležitějšího z vašich zkušeností. Všechny položky je ideální opatřit nějakým artefaktem, důkazem.
Připojit můžete také CV (jako podstránku, odkaz na PDF...), které je oproti resumé obsáhlým výčtem vašich zkušeností.
Artefakty
Artefakt je výsledek vaší tvorby, evidence vašich dovedností, zkušeností a vědomostí. Dle potřeb to tedy mohou být texty, výstupy úkolů, reporty projektů, fotografie z akcí, videa, certifikáty z kurzů či odznáčky, a další. V rozhodování co je vhodným artefaktem či nikoliv Vám může pomoci tento pracovní list s otázkami.
Důležité je myslet na to, že by se v Portfoliu měl objevit skutečný výsledek, důkaz vaší činnosti, nikoliv jen zpráva o ní. Pokud jste se učili pracovat v Canvě, připojte hotový obrázek. Pokud jste se zúčastnili workshopu, připojte klíčové myšlenky nebo aplikovaný výsledek.
U jednotlivých artefaktů by mělo být vysvětleno, co jsou zač, jaký je jejich kontext, jak se vztahují k vám, vašim cílům. To jsou informace nejen pro návštěvníky vašeho portfolia, ale také pro vás. Reflexe je důležitou součástí vlastního učení – co mi daná činnost přinesla? Co jsem si uvědomil/a? Co jsem se naučil/a? K čemu se vztahuje? Posouvá mně k mým cílům? Co bych udělal/a příště jinak?
Rozvojová portfolia
K portfoliu, které má v základu spíše prezentační charakter, můžete připojovat dílčí rozvojová portfolia. To je možné např. jako kategorie postů na webu, nebo připojením samostatného blogu.
Cíle, vize, poslání
Portfolio rozhodně nemusí být jen o vaší minulosti, ale může také ukazovat na vaše plánované kroky budoucí. Pokud zahrnete své vize a cíle, může se k vám v jejich plnění někdo připojit, či vám s jejich dosažením poradit. Pokud je vaše portfolio spojeno s formálním vzděláváním, můžete zde zahrnout svůj vzdělávací plán či vzdělávací smlouvu konzultovanou s vyučujícím.
Aktuality
Ve vašem portfoliu se může objevit sekce aktualit, kam je možné přidávat informace o tom, kde se chystáte vystupovat, co jste publikovali, jaké projekty jste zahájili atp. Umístění či neumístění aktualit do portfolia záleží na jeho struktuře a účelu. Pokud má vaše portfolio strukturu blogu, nový příspěvek se vždy zobrazí na úvodní straně jako aktualita. Pokud máte do stránek vložený plugin Facebooku s vaším veřejným profilem, může také sloužit místo sekce.
Nabídka
Na portfoliu můžete nabízet spolupráci, službu, produkt. To se týká i studentů, kteří někdy mívají pocit, že jsou ještě profesně “nehotoví”. To, co jsou pro ně oborové základy, může být pro jiného náročná, ale potřebná lekce.
Další prvky
Přidat lze pochopitelně cokoliv, co dává právě u toho, co děláte, smysl. Pokud jste vyučující, můžete přidat vyučované předměty, zpětnou vazbu. Pokud píšete, přidáte sekci publikace. A tak dále.
Platforma pro vaše portfolio
Výše zmíněná doporučení byla směřována zejména k tvorbě portfolia na webových stránkách. Volit můžete mezi mezi následujícími platformami
- wordpress.org
- wordpress.com
- wix.com
- Weebly.com
- google.sites.com
- webnode
Jakkoliv má každá platforma svá pro a proti, doporučuji vám zvolit wordpress.com. Ostatní šablony doporučuji pouze pokud má být stránka naprosto jednoduchá, bez hierarchie podstránek. Tento způsob může být úplně dostačující, pokud máte velmi propracované profily na jiných místech, a potřebujete skutečně pouze e-vizitku a rozcestník.
Www
Zvolte adresu stránky – ideálně jménopříjmení.wordpress.com či obdobně. Pokud se jmenujete Jan Novák či Anna Novotná a někdo vám vyfoukl hezké jméno domény i rozumné variace, připojte profesi, klíčové slovo – např. www.jannovak-archeolog.wordpress.com, www.novotnadesign.wordpress.com. K číslu se raději neuchylujte, ledaže by www.novak21.wordpress.com znamenalo třeba dvacet jedna patentů. To pak jo.
když budete chtít, zaplaťe si třeba hezkou doménu bez wordpressu. Hosting stojí asi dvě stě korun na rok. www.novotnadesign.com vypadá přeci jen o fous lépe, ale není to žádná nutnost.
Nutno podotknout, že jménu na webu se dá samozřejmě vyhnout. Můžete o tom uvažovat zejména, pokud vás lidé znají více pod přezdívkou, než vlastním jménem, a nevadí vám užívat ji jako profesní brand.
Šablona
Vyberte si šablonu. I mezi free šablonami se dají vybrat pěkné a dostatečné. Mohu vám doporučit šablony typu Radcliffe, Baskerville, Edin – šablony obsahují fotku na úvodní stránce, a grid je vhodný pro příspěvky kombinující vizuální a textový obsah. Dle mého je lepší vyhnout se šablonám převážně pro vizuální prezentaci – pokud tedy zrovna nejste grafik či fotograf. Pokud nestojíte o vystavení (své) fotky na úvodní straně, můžete zvolit také šablony typu Reballance či Illustratr. Najděte cokoliv, co vám bude vyhovovat a motivovat k další práci na portfoliu.
Pokud šablonu vybíráte déle než třicet minut, vraťte se k první. Změnit ji můžete později, neutopte se na začátku.
Vzhled stránky a navigace
Vzhled stránky by měl podporovat zprávu, kterou chcete publiku sdělovat. Nenechte se svést lákavou šablonu s vaším oblíbeným kubistickým motivem či květinkami, pokud se věnujete středověké historii. Motiv by měl buď vyjadřovat a podporovat to, co děláte, nebo být natolik neutrální, aby nebylo možné splét si vás s jinou profesí.
Navigace na stránce by měla být jednoduchá. V základu se budete rozhodovat mezi statickou úvodní stranou, na které je stabilní rozcestník či to nejdůležitější z portfolia a nové příspěvky se zobrazují např. v podstránce “blog”, nebo dynamickou úvodní stranou, kdy se každý nový příspěvek zobrazí na homepage. Vyzkoušejte, co vám vyhovuje.
Soukromí
Pokud máte nepřekonatelnou kopřivku z pomyšlení, že máte veřejně na internetu stránku se svým jménem, fotkou, vystavenou prací, a e-mailem, neházejte ještě e-portofilo do koše. U webové stránky máte možnost nastavit několik úrovní soukromí.
Public
Vaše stránka je viditelná všem a je možné ji vygooglit. Můžete tak čerpat nejvíce benefitů v podobě zviditelnění se, možnosti získat zpětnou vazbu, práci, motivaci. Zároveň musíte být připraveni, že se může ozvat někdo nežádaný.
Hidden
Vaše stránka je viditelná všem, ale není indexovaná vyhledávači, tzn. na dotaz “archeolog novák” se nezobrazí ve výsledcích. Přístup tedy budou mít ti, kterým dáte adresu, a případně ti, kterým dají tito lidé, a tak dále. Odkaz na skrytou stránku portfolia můžete umístit například na LinkedIN, dát si ji na vizitku, do podpisu v mailu atp.
Private
Vaše stránka bude viditelná jen těm, kterým to povolíte.
V neposlední řadě je třeba říci, že je legitimní tvořit private portfolio čistě a jen pro sebe. Je však vhodné zamyslet se, zda-li je k tomu opravdu důvod – přijdete tím zároveň o jeho sociální a motivační benefity.