Témata
Skladba a profilace celé pracovní skupiny se zásadním způsobem proměňuje. Vliv na to mají nejen projekty či personální změny, tedy faktory vnější, ale především ty vnitřní. Ty lze shrnout do tří oblastí - zájem o motivace studentů k určitému tématu, které se projeví vznikem malého odborně zaměřeného pracovního týmu, který se tématu věnuje systematicky a dlouhodobě. Příchod nových fenoménů, ať již didaktických nebo technologických, které mění samotné prostředí. Nové technologie a nová témata pochopitelně dynamicky proměňují zaměření celého pracoviště. Třetím motivátorem změn je snaha o reakci na potřeby praxe nebo aktuální možnosti zlepšení vzdělávání.
Mezi hlavní výzkumné a pedagogické oblasti pracoviště v současné době patří:
- Online vzdělávání - v oblasti vzdělávání pomocí webinářů patříme dlouhodobě mezi nejvýraznější akademické subjekty v ČR. U e-learningu se zaměřujeme jak na masivní online formy (například kurz KPI11), tak také na gamifikaci a blended formy (kurz KPI22), ale také na běžné e-learningové aktivity nebo spojení e-learningu s osobním mentoringem a sebeřízeným učením stojícím v konektivistickém paradigmatu (kurz VIKBM41).
- Metodika a didaktika pro lektory (pedagogy, knihovníky atd.) v oblasti práce s technologiemi - jde o jednu z tradičně rozvíjených oblastí, ať již existencí tzv. ped. minima, kurzy pro knihovníky a knihovny v rámci celé ČR nebo dlouhodobou přípravou absolventů na práci učících knihovníků, kde je vztah k technologiím zcela zásadní.
- Mentoring s ICT, koordinátoři ICT - tato oblast odráží jak specializační kurz Koordinátora ICT, tak také důraz na andragogickou a pedagogickou koexistenci.
- Dotyková zařízení ve vzdělávání - v rámci projektu INTERES jsme navázali kontakty s řadou škol a vytvořili síť lektorů i učebních materiálů, které slouží pro využití dotykových zařízení ve vzdělávání, především tom formálním.
- Digitální informační kurátorství, PLE - podle našeho názoru jedno z nejzajímavějších konektivistických témat. Jak kurátorství, tak otázce osobního vzdělávacího prostředí se aktivně věnujeme jak ve výuce, tak také v praktických projektech, publikacích či v praxi.
- Informační bezpečnost - především postavená na rozvoji osobních kompetencí a znalostí je jedním z nejstarších témat z výše uvedených a nejtradičněji rozvíjených v rámci celé profilace, ale také bakalářského stupně studia na KISKu.
- Inkluzivní vzdělávání s ICT - nové aktuální téma, které bude aktivněji rozvíjeno především s očekávanými projektovými možnostmi a výzvami. Zatím se na něj především chystáme, jakkoli například v oblasti sociální pedagogiky v kontextu ICT již jisté zkušenosti máme.
- Filosofické a sociologické aspekty technologií ve vzdělávání - především se zaměřením se na digitální kompetence, ale také na umělou inteligenci nebo na pedagogická paradigmata.
„Člověk od přírody baží po vzdělání.“
Aristoteles