Speciální testy pro hodnocení (sociálních) médií

Vzhledem k obecnosti C.R.A.P. testu je někdy vhodné využít nástroje zaměřené na určitý informační zdroj. Podívejte se například na následující dva, které jsou určeny k hodnocení masmédií a sociálních médií.

SMELL test

Masmédia slouží k informování veřejnosti o aktuálních tématech a událostech, které ovlivňují společnost, jsou proto důležitým zdrojem informací pro většinu lidí. Pro testování důvěryhodnosti těchto informací vytvořil John McManus tzv. SMELL test

Kritéria SMELL testu:

  • Zdroj: Kdo poskytl informace?
  • Motivace: Proč mi to říkají?
  • Důkazy: Nabízí mi nějaké důkazy, proč mám informacím věřit? Nemůže se jednat jen o nepodložený subjektivní názor nebo úplný výmysl?
  • Logika: Vedou fakta logicky k uvedeným závěrům?
  • Vynecháno: Co chybí, co by mohlo změnit interpretaci informací?

Odpovědi na otázky ke všem kritériím na příkladu článku Největší riziko nákazy od běženců: Nemoci přenosné vzduchem můžete najít v jeho rozboru na blogu Demagog.cz.

Hodnocení na sociálních sítích

Jiným rozšířeným zdrojem informací, který je využíván v běžném životě, jsou sociální média. I pro ty můžete najít různé tipy na hodnocení důvěryhodnosti. Jako příklad pro hodnocení si vezměme Twitterový účet Manipulátoři.cz.

Co sledujeme? Umístění zdroje, jeho síť, obsah, obsahové aktualizace, stáří a spolehlivost.

  • Umístění zdroje

    Jsou informace spojené s oficiálním profilem, o kterém se vyjadřují?

    Je evidentní, že účet na Twitteru je spojený s webem stejné iniciativy, protože jsou vzájemně propojené odkazy.

  • Síť

    Kdo je v kontaktech autora nebo zprostředkovatele a kdo je sleduje? Znám tento uživatelský účet?

    ✓ Vzhledem k tomu, že se iniciativa vyjadřuje o politickém marketingu, je v pořádku, že mezi sledovanými jsou politické osobnosti. Do toho, kdo sleduje účet Manipulátorů nemůže iniciativa zasáhnout, jedná se ale o poměrně velikou základnu zájemců o informace, což podporuje pozitivní hodnocení účtu. 

  • Obsah

    Může být informace potvrzena z jiných zdrojů?

    ✓ Tweety vedou na web iniciativy, kde uvedené informace jsou silně propojeny na nezávislé zdroje ve vztahu k řešeným informacím.

  • Obsahové aktualizace

    Je běžné, že tento účet obvykle postuje nebo tweetuje o tomto tématu? Pokud ano, co poslední příspěvky uváděly? Doplňují podrobnější informace?

    ✓ Tematické zaměření účtu je jasné, neobjevují se oftopic tweety. Vzhledem k propojení s webem iniciativy jsou uváděné informace dost podrobné, byť ne přímo v tweetech, ale v odkazech.

  • Stáří

    Jak starý je daný účet? Má dostatečnou historii, nebo mohl vzniknout jen pro tento účel?

    ✓ Účet je funkční až od srpna 2015. Přesto je to více než rok a na účtu je přes 300 tweetů, historii je možné tedy považovat za dostatečnou.

  • Spolehlivost

    Můžu věřit zdroji informací?

    Až na drobnosti ✓. Iniciativa je veřejně známá a poměrně uznávaná, jak ukazují mediální ohlasy. Problematické by mohlo být, že na webu je uvedeno jen jméno šéfredaktora s odkazem na jeho web, který neprezentuje, že by se jednalo o odborníka na hodnocení informací. Publikovat může vlastně kdokoli, není tedy možné konstatovat důvěryhodnost a odbornost autorů článků, je nutné si ji ověřit u jednotlivých textů, kde jsou autoři uvedeni.

Jak je z výše uvedených nástrojů patrné, neodporují si, jen jsou upřesněním obecných kritérií popsaných u C.R.A.P. testu. Stejně tak to může být s oborově zaměřenými nástroji, jako např. kritéria hodnocení historických artefaktů nebo tvorby aplikací pro Android.

 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info