5. "Desatero" do praxe VR knihovníka

1. Vždy zaučte uživatele.

Každého, kdo chce vyzkoušet virtuální realitu, informujte o tom, jak si správně nasadit headset, k čemu slouží základní ovladače, jaké má ve virtuální realitě možnosti. Varujte před nepříjemnou kinetózou (“motion sickness”) a před možnými nástrahami ve fyzickém prostoru.

2. Buďte nablízku.

Nenechávejte uživatele bez pravidelného dozoru. Buďte připraveni, že někteří z nich budou potřebovat asistenci, s headsetem, s ovládáním nebo s jakýmkoliv jiným požadavkem.

3. Zabraňte motion sickness.

Jakmile člověk ve VR začne pociťovat malátnost, letmou závrať či nevolnost, nechte jej sundat headset a odpočinout si. Berte to jako varovný signál před mnohdy velmi nepříjemnou formou kinetózy. Buďte obezřetní zejména u VR nováčků, prožití fyzické nevolnosti je může odradit od dalšího zkoušení virtuální reality, což by byla škoda. U všech uživatelů dodržujte časové limity, odvíjející se od jejich zkušenosti, ale také od individuální míry “tolerance” vůči VR technologii.

4. Doptávejte se aktivně na komfort.

Nezapomínejte, že dosažení fyzického komfortu při používání virtuální reality nemusí být zpočátku intuitivní záležitostí, virtuální realitu je zpravidla třeba vyzkoušet vícekrát, aby nic nebránilo opravdu nerušenému prožitku. Zvlášť u VR nováčků se ujistěte, že headset jim dobře sedí na hlavě, vidí ostrý obraz, ale zároveň je nic nebolí a netlačí. Mnoho uživatelů si neřekne, že je něco trápí, což velmi ubere na kvalitě jejich zážitku – lehký diskomfort se po pár minutách dokáže převrátit v opravdu nepříjemnou bolest. Dbejte zvýšené pozornosti u uživatelů s predispozicemi, které jim brání v dosažení komfortního zážitku (náchylnost na kinetózu, technostres, citlivý či zhoršený zrak apod.).

5. Psychický komfort je stejně důležitý jako ten fyzický.

Ujistěte se, že uživatel se cítí příjemně a není ve zbytečném stresu (typicky kvůli nedostatečnému soukromí v prostoru), který by mu bránil v ponoření se do virtuálního světa. Nezapomínejte, že prožitky, co si člověk z virtuální reality odnáší, mohou být velmi silné. Pokud jsou tomu uživatelé nakloněni, zkuste s nimi tyto zážitky rozebrat, pomožte jim je emočně “zpracovat” a reflektovat.

6. Pracujte s virtuální realitou odpovědně.

Pečujte o své uživatele. Zajistěte dostatečnou bezpečnost jak ve fyzickém, tak ve virtuálním prostoru, vyvarujte se problematického obsahu. Pokud virtuální realitu nabízíte i dětem, věnujte se jim, buďte jejich odpovědným průvodcem po terénu virtuální reality.

7. Nerušte uživatele ve VR.

Zlaté pravidlo vývojářů virtuální reality zní “don't break the presence” – nenarušujte pocit prezence. Respektujte, že silně imerzivní virtuální realita člověka mentálně přenese do jiného prostoru, jiné dimenze. Na uživatele ponořené do virtuální reality mluvte, jen pokud je to nutné, ideálně zajistěte, že je příliš neruší zvuky okolí.

8. Držte krok s dobou.

Nezapomínejte, že pracujete s technologií, která se dynamicky vyvíjí. Průběžně si udržujte přehled o tom, co se na poli s virtuální realitou děje nového, zda vznikají nové, zajímavé obsahy a jak se rozšiřuje uplatnění virtuální reality, například v oblastech, které  jsou vám a vašim kolegům a kolegyním blízké a se kterými má vaše knihovna dobrou zkušenost. Naslouchejte i svým uživatelům, kteří se mnohdy o technologické novinky zajímají.

9. Buďte otevření.

Jakožto knihovníci podporujte, že virtuální realita je tu pro každého, nezávisle na sociálním statusu nebo na věku. Zkuste na virtuální realitu nalákat nejrůznější cílovky, citlivě a trpělivě.

10. Vykreslete pestrý obraz virtuální reality.

Bořte stereotypní vidění virtuální reality – sami přece víte, že virtuální realita je mnohem víc než herním médiem. Informujte návštěvníky knihovny o tom, co ve virtuální realitě mohou zažít, sestavte přehledný rozcestník aplikací, aktivně nabízejte neotřelé, přínosné či osvětové zážitky. Nebojte se s virtuální realitou pracovat odvážně a kreativně.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info