4.1 Výběr zařízení

Udržovat si přehled o aktuálně dostupných zařízení na virtuální realitu je skvělý výchozí bod k tomu správnému výběru, je ale dobré nezapomínat na to, že nabídka na trhu se vyvíjí a proměňuje.

V základní rovině lze rozdělit hardwarová řešení do tří kategorií.

(1) “desktopová/počítačová” virtuální realita (“desktop VR”):
  • skládá se z headsetu (helmy na virtuální realitu), ovladačů a externích snímačů pohybu; vyžaduje stálé připojení k výkonnému počítači;
  • velmi kvalitní grafika a výkon;
  • velmi dobrá interaktivita díky ovladačům;
  • náročnější na prostor – zabírá více místa, příprava herní plochy je časově náročnější, proto je ideálnější počítat se stálým umístěním (např. s VR koutkem);
  • o trochu snížená mobilita uživatele při používání (uživatel se musí trochu “krotit” kvůli připojeným kabelům);
  • vyšší pořizovací cena, především pokud je třeba dokoupit i počítač;
  • příklad: HTC Vive, Oculus Rift, Sony Playstation VR (pro PlayStation 4 a 5), Valve Index
(2) “přenosná” virtuální realita (“standalone/all-in-one VR”):
  • skládá se z headsetu (helmy na virtuální realitu) a ovladačů;
  • funguje zcela samostatně, aplikace jsou uloženy přímo uvnitř zařízení;
  • nabízí možnost připojení k PC pro rozšíření výběru aplikací;
  • velmi snadno přenositelné řešení;
  • lepší mobilita uživatele při hraní (nikde nepřekáží kabelů);
  • velmi dobrá interaktivita díky ovladačům;
  • velmi dobrá grafika a silný výkon;
  • “rozumnější” pořizovací cena ve srovnání s desktopovým řešením;
  • příklad: Oculus Quest, Oculus Go, Pimax Vision 8K
(3) “mobilní” virtuální realita (“mobile/phone-based/cardboard VR”):
  • de facto obal/pouzdro, do kterého se vkládá smartphone;
  • velmi nízké pořizovací náklady;
  • může být vhodné pro početnější skupiny;
  • hrozí nekompatibilita rozměru obalu s rozměrem smartphonu;
  • téměř nulová interaktivita kvůli absenci ovladačů;
  • kvůli velmi nízké interaktivitě mnohými nepovažována za tu pravou virtuální realitu, nižší mírou imerze/silou zážitku se nedá srovnávat s interaktivní virtuální realitou;
  • příklad: Google Cardboard; Retrak Utopia

Zmíněná kritéria poukazují, že při výběru je důležité řídit se nejen cenou, ale také prostorovými možnostmi knihovny či plány do budoucna (jako třeba to, zda chcete vybudovat VR koutek anebo s virtuální realitou jednou za čas vyjíždět do terénu). Před výraznější finanční investicí je dobré – jako s každou jinou technologií – si vybraný model virtuální reality vyzkoušet, například ve VR herně nebo v knihovně, kde už stejný VR set mají.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info