Virtuální realita se skvěle hodí jako nástroj pro konstruktivistické pojetí výuky – posouvá vzdělávací proces “ven z lavic do terénu” a obohacuje jej o vizuální informace a kontext. Vtáhne studenta do konkrétní situace či na konkrétní místo, aktivizuje a navyšuje motivaci, velmi dobře zprostředkovává učení na základě budování vlastní zkušenosti.
Benefitem pro vzdělávání je zajisté i opadající ostych u studentů, což je rozhodující například u výuky cizích jazyků, u expresivních aktivit, jako je například hraní rolí, či u diskuze o palčivých tématech.
Velmi přínosná je vizualizace složitých a abstraktních jevů, jakési jejich “zhmotnění” v rámci virtuálního prostoru, které dovoluje s jevy interagovat a poznávat je na základě vlastní zkušenosti. Krásným příkladem je projekt australských univerzit Real Time Relativity, virtuální svět, co se řídí zákony Einsteinovy speciální teorie relativity. Tuto teorii, která předcházela dnes uznávané obecné teorii relativity, studenti znají jen v rovině abstraktních rovnic. Simulace ve virtuální realitě jim dovoluje se se zákony seznámit zcela intuitivně, jednoduše díky tomu, že ve světě stráví určitý čas a pozorují, co se v něm odehrává a jak svět reaguje na různé interakce.
Zajímavé příklady
-
Google Earth VR;
-
Gravity Lab;
-
Calcflow;
-
MEL Chemistry VR Lessons;
-
Titans of Space;
-
Anne Frank House VR;
-
Ocean Rift