2.7 Umělecká tvorba

Silný kreativní potenciál se virtuální realitě přisuzuje díky tomu, že dokáže  bez větší námahy odbourat limity fyzického světa a do aktivní tvorby zapojuje prostorovou dimenzi.

Aplikace zaměřené na výtvarné umění se liší v míře realismu – od pokoje s plátnem na olejomalbu, přes virtuální grafitti zeď až po kreslení do volného, neohraničeného prostoru, tak, že tvůrce může svým dílem procházet sem a tam. Tvořit ve virtuální realitě se dá i hudba nebo 3D modely. 

I kvůli pandemii koronaviru hledají kulturní instituce nové způsoby, jak lidem zprostředkovat přímý kontakt s uměním, které zůstalo “zavřené” za zdmi galerií a muzeí. Díky virtuální realitě lze navštívit ty nejprestižnější světové galerie, seznámit se s muzejními sbírkami pomocí zajímavého grafického, interaktivního zpracování nebo si prohlédnout ta nejslavnější umělecká díla, například Monu Lisu, z důvěrné blízkosti, o které by se nám jinak ani nesnilo.

S novými způsoby performance experimentují také scénická umění  – ve virtuální realitě se pořádají první hudební koncerty a festivaly, rozvíjí se divadelní inscenace, kombinující herectví zakotvené ve fyzickém světě s virtuálními prvky. Unikátní je například projekt Brejlando, který po Praze rozváží brýle na virtuální realitu, pomocí kterých divák sleduje imerzivní divadelní představení.

Zajímavé příklady

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info