2.11 Jak je to s výhledem do budoucna

Dnešní podobu virtuální reality jsme si přiblížili, co ji ale čeká do budoucna? S predikcemi u tak dynamicky vyvíjející se technologie bychom měli být opatrnější, abychom se nedopustili mylných závěrů, jako se to stalo mnohými před námi, jisté indicie o blízkém vývoji virtuální reality však zaznamenat lze.

Nejbližší změny, kterých se dočká hardware, předznamenává například zařízení Pimax 12K QLED které má na trh vstoupit na konci roku 2022. Díky rozšířenému zornému poli umožňuje do jisté míry horizontální vidění, jedenácti zabudovanými kamerami snímá pohyb těla, pohyb očí i obličeje. Dá se tedy předpokládat rostoucí snaha o překonávání a zbavování se překážek, které brání uživateli v naprostém ponoření se do virtuálního obsahu, jako je právě například absence mimiky a zachycení autentických emocí ve virtuální realitě. S tím ostatně souvisí například i možnost ovládání rukama (tj. zbavení se “překážky” v podobě ovladače), které u některých aplikací již nyní dovoluje například Oculus Quest.

Na závěr je třeba zmínit strategický plán společnosti Meta (dříve známé jako Facebook), jehož součástí jsou rozsáhlé finanční investice do vybudování virtuálního metaversu, zdigitalizované repliky fyzického světa, do kterého by lidé přistupovali právě pomocí virtuální reality. Meta slibuje mimo jiné investici 150 milionů dolarů do podpory vývoje vzdělávacího obsahu, který je v současné době stále relativně omezený. Je otázkou, jak se podaří iniciativu technologického giganta, co má mít takový dopad na společenský i kulturní život, skloubit s odpovědnými, kritickými a transparentními praktikami vývoje.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info