Seznam témat      Zkoumání jako odkrývání světa   Jak si vybrat téma a definovat problém?

Jak si vybrat téma a definovat problém?

Výběr tématu práce je rozhlédnutím okolo sebe i jistou sebereflexí. Pokud se máme tématu po nějaký čas věnovat, musíme přemýšlet nad tím, co nás zajímá a k čemu si chceme vytvořit tak trochu vztah.

Pokud jde o seminárku, kterou píšete několik týdnů, je to samozřejmě volba menšího dopadu než disertační práce na čtyři roky.  

Stématem, které nás zajímá a baví, se nám učí lépe. S tématem, ke kterému už něco víme, se můžeme dostat do větší hloubky. S tématem, ke kterému přistoupíme zcela nověbudeme věnovat více času orientaci v dané problematice. Zvažujte ho podle zadání, času a vlastních preferencí. 

Jak tedy na to? 

Objevuju okolí 

Pokud už vám téma nějaký čas nevrtá hlavou, porozhlédněte se okolo sebe a hledejte inspiraciJaké téma vás v poslední době zaujalo ve škole? Jaké téma vás v poslední době zaujalo ve zprávách? Jaké téma vás zaujalo v kontextu toho, čemu se chcete případně profesně věnovat? Jaký společenský problém se vás dotýká? Brouzdejte na internetu, čtěte, popovídejte si s lidmi okolo sebe, zajděte do knihovny, galerie, na Theses 

Pár inspiračních příkladů: EdTech KISKHostWaveNová besedaEdice Munice. 

Tvořím téma 

Téma nemusí přijít hned, můžete jej postupně utvářet z toho, co objevujete. Vytvořte si třeba prostor pro nelineární zápisky (v mobilu, v sešitu) a zapisujte si myšlenky, útržky. Až jich nashromáždíte několik, podívejte se na ně v celku. Jsou zde nějaké, které se spojují? Které by bylo pěkné dát dohromady a věnovat se jim? 

PříkladDo sešitu jsem si poznamenal/a, co mě zaujalo nebo baví: současné umění (baví mě chodit do galerií na mladé umělce a sleduju různé účty na Instagramu)YouTubering (sleduju Kovyho), spolužáci (rád/a s nimi kamarádím a taky jim někdy pomáhám se školou)vzdělávání (asi bych chtěl/a na pedagogiku)podcasty Českého rozhlasu (poslouchám Vinohradská 12), aktivismus (sleduju Fridays for Future). 

Jaké téma by z toho mohlo vzniknout? 

  • Současné umění ve výuce na středních školách. 
  • Fenomén YouTuberství. 
  • Vzdělávací podcasty. 
  • Učitelé jako YouTubeři a podcasteři.  
  • Studenti jako YouTubeři a podcasteři.  
  • A mnoho dalších 

Precizuju problém 

Ve chvíli, kdy máte vybrané takové obecné téma, začínáte ho precizovat, zužovat tak, aby bylo konkrétnější a zpracovatelné. Hledáte problém křešení, jehož výsledky mohou přinést něco zajímavého, užitečného, pěknéhoTypicky vám k tomu může pomoci některá z těchto forem omezení: 

  • čas, 
  • místo, 
  • cílová skupina, 
  • metoda. 

Příklad:  

  • Postoje studentů třídy gymnázia k výuce současného umění prostřednictvím vrstevnického učení na Instagramu. 
  • Analýza současné YouTuberské scény vČR a sledovanost studenty třídy gymnázia. 
  • Učitelé jako YouTubeři a podcasteři: postoje učitelů jednoho gymnázia k novým metodám výuky. 
  • Studenti jako YouTubeři a podcasteřivrstevnické učení v době karantény.  

Jakkoliv jsme nyní načrtli proces definování tématu jako rovnou cestičku, v praxi můžete udělat několik takových kol. Důležité je nastavit si časové ohraničení, abyste nevybírali donekonečna. 

Dávám si cíl 

Problém ale ještě nemusí stačit na to, abyste se při zkoumání a přemýšlení nezatoulali nebo v myšlenkám rovnou neutopili. V určitou chvíli je třeba si říct, čeho lze dosáhnout včase, který máterozsahu práce, který vám byl dáns možnostmi zkoumání, které závisí na vašich podmínkách. V zásadě bychom mohli začít s volbou cíle dle tří úrovní výzkumu: popsat, vysvětlit nebo predikovat; či si jej stanovit kognitivních cílůnapř. vytvořit, navrhnout, analyzovat, komparovat, syntetizovat.

Choosing a Research Topic 2:30 Anglicky Příběh, který ukazuje studenta Kristiána a jeho postup při výběru tématu pro výzkum.


Autor
Mgr. Hana Tulinská, odborná pracovnice KISK