Seznam témat      Interakce, vzájemnost a zpětná vazba   Zpětná vazba v interakci s technologií

Zpětná vazba v interakci s technologií

Zpětná vazba je nedílnou součástí učení. Cenné „Aha!“ je okamžikem, kdy nám něco dojde nebo přijdeme na stopu tomu, co musíme ještě spravit. Zpětnou vazbu nám však zdaleka neposkytují jen lidé. Není také něčím, co by se odehrávalo jen na konci hodiny nebo po odevzdání písemky.

Jednou z věcí, kterých si ceníme na digitálních technologiích, je interaktivita. Právě v interaktivitě můžeme najít další cenný zdroj zpětné vazby, který nás bude posouvat. V ideálním případě navíc takzvaně personalizovaně, tedy na míru našim potřebám.

Jak to může vypadat v praxi?

Dejme tomu, že se chcete například zdokonalit v psaní v angličtině. Využít tedy můžete například aplikaci Grammarly. Do Grammarly vložíte svůj napsaný text v angličtině a dostanete zpětnou vazbu. Aplikace „přečte“ váš text a podtrhne ty části, které se jí zdají podezřelé. Vy musíte její podněty projít a zvážit, zda-li jsou oprávněné, či nikoliv. Každý podnět navíc obsahuje zdůvodnění a vysvětlení jevu v angličtině. Pokud jste tedy například napsali člen „the“ místo „an“, aplikace vám vysvětlí, jaký je mezi nimi rozdíl. Dostali jste tedy zpětnou vazbu na míru a učíte se z chyb.

Je zde však ještě jedna zajímavá věc. V případě této aplikace a jí podobných, které využívají neuronové sítě (umělou inteligenci), je učení vzájemné. Aplikace se učí také od vás. Jak to? Jste to vy, kdo rozhoduje, zda-li je skutečně na místě vyměnit člen „an“ za „the“. Aplikace si zapamatuje vaše rozhodnutí v kontextu dané věty. Příště, až někdo jiný použije v aplikaci podobnou větu, bude její doporučení přesnější.

Podobně fungují také další aplikace, například Duolingo, Coach presenter nebo Hemingway app. Z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity pak můžete využít aplikace Umíme česky, Mat mat nebo Slepé mapy.

Zpětnou vazbu vám však mohou dát i mnohem jednodušší nástroje. Typicky to mohou být nástroje na ověření znalostí. Mezi ty patří například Quizlet, který vás přezkouší pomocí flashcards. Může to být také obyčejný kvíz v Google formuláři, ve kterém vybíráte z odpovědí. 

Je dobré najít si pro sebe takové nástroje, které vás rozvíjejí v tom, co potřebujete. Zároveň bychom si ve využití technologií měli dát pozor na to, abychom nezůstali u pouhého memorování a drilování. Hodnotnější jsou pro nás tedy ty nástroje, které jsou schopné reagovat na tvořivé úkoly. S jejich pomocí totiž dochází k hlubšímu učení.


Autor
Mgr. Hana Tulinská, odborná pracovnice KISK