Seznam témat      Interakce, vzájemnost a zpětná vazba   Rozvojové portfolio

Rozvojové portfolio

Rozvojové portfolio je kolekcí vašich dílčích úkolů, které plníte na cestě za nějakým cílem – vylepšit čtení v angličtině, naučit se základy programování, ovládnout youtubering, zvládnout dějiny 20. století. Rozvojové portfolio je jako pravidelné blogování o vašem studiu. K čemu?

  • Zaznamenáváte svůj pokrok.
  • Můžete reflektovat jeden krok, ale také celé pololetí či školní rok. 
  • Práce nemizí v šuplíku.
  • Na blog se mohou dívat vaši učitelé a spolužáci, kteří vám ve vašem rozvoji pomáhají prostřednictvím zpětné vazby.
  • Můžete být inspirací pro vrstevníky.
  • Zpětně vidíte, kolik práce jste odvedli.

Rozvojové portfolio může být také součástí prezentačního portfolia. Podívejte se na rozvojová portfolia Vojtěcha, Jáni, Kryštofa. Rozdíl mezi rozvojovým a prezentačním portfoliem můžete dobře vidět například u Vojtěcha jako Eclecticstudent a EclecticGuy.

>OBRÁZKY A ODKAZY<

Jak tedy rozvojové portfolio vést?

  • Založte si portfolio podle některého z návodů.
  • Na začátku si sepište několik aktuálních učebních cílů či oblastí – školních i mimoškolních.
  • Své cíle v daných oblastech popište do blog postu.
  • Průběžně zaznamenávejte své výsledky – napište o nich, reflektujte je, přidejte screenshot, fotku – cokoliv pomůže aktivitu zaznamenat.
  • Přidejte stručné sebehodnocení aktivity.
  • Řekněte si o zpětnou vazbu a přemýšlejte, jak se posunout dál.
  • Sledujte portfolia či profily vrstevníků, učitelů, či profesionálů ve vašem oboru.
  • Vytvořte si rituál větší reflexe – třeba každé čtvrtletí či pololetí projděte jednotlivé příspěvky, sledujte, kam jste se posunuli, a plánujte, kde se vidíte dál.

Rozvojové portfolio můžete využívat sami pro sebe, ale také ve škole, pokud se na tom s učiteli domluvíte. Portfolio vnímáme jako technologii, která může velmi proměnit učení – navzdory obecné představě o izolovaných lidech s digitálním zařízením v ruce je právě tím, co nás propojí a umožní sociální učení od sebe navzájem.


Autor
Mgr. Hana Tulinská, odborná pracovnice KISK