Publikace prostřednictvím internetu

Publikování na internetu se v posledních letech stalo snadno dostupnou možností, které v čím dál tím větší míře využívají také autoři odborných textů.

Služby webových portálů

Necítíte se na tvorbu a provoz vlastní webové platformy? V takovém případě je nejjednodušší možností založit si profil na některém z webových portálů, které umožňují uživatelům vytvořit si blog přímo v jeho vlastním rozhraní. Výhodou tohoto řešení je jednoduchost a rychlost. Za nevýhodu lze považovat nízkou autonomii a nemožnost ovlivnit fungování platformy – pokud se provozovatel rozhodne web zrušit, nenávratně zmizí i váš obsah.

Weby, které tuto službu poskytují, lze tematicky rozdělit do dvou kategorií:

  • Úzce tematicky zaměřené a odborné weby. Témata příspěvků by měly souviset se zaměřením webu. Takovým je např. internetový časopis studentů informačních studií z MU Inflow, který mimo publikování schválených článků nabízí také možnost publikovat blogy, které schvalovacím procesem procházet nemusejí.
  • Zpravodajské weby. Zde lze nalézt příspěvky týkající se celé škály témat. Jejich dopad je obvykle mnohem větší, než je tomu u odborných webů. Příkladem takového blogu je iDnes.cz, který kromě textu nabízí rovněž možnost publikování videoblogů a fotoblogů.

Sociální sítě

Další možností jsou sociální sítě. Některé z nich poskytují uživatelům možnost vytvářet přímo ve svém rozhraní textové dokumenty a ty poté sdílet s ostatními uživateli.

Takovou funkci nabízí např. Facebook, který umožňuje vytvářet tzv. poznámky ve formě jednoduchého textu doplňeného obrázky. Stejně jako u ostatních FB příspěvků také u zveřejněné poznámky je možné nastavit úroveň soukromí.

Další sociální sítí s touto funkcí je LinkedIn, která nabízí možnost vytváření tzv. postů. Ve srovnání s FB má o něco bohatší nabídku funkcí (umožňuje do postu přidávat např. linky, videa nebo tagy), na rozdíl od něho však nedovoluje nastavení soukromí. Posty vytvořené v rozhraní LinkedIn jsou tak přístupné všem uživatelům.

Nástroje pro publikování na internetu

WordPress 

V současnosti je Wordpress asi nejpoužívanějším redakčním systémem. V základní verzi vám nabízí 3 GB prostoru k užívání zdarma. Založit a provozovat blog na WordPress je díky nabídce stovek šablon jednoduché i bez znalosti HTML.

Drupal 

Drupal je dalším populárním redakčním systémem, který si jeho uživatelé chválí především pro široké možnosti práce s designem webu. Jednotlivé funkce se přidávají pomocí tzv. modulů, z nichž je většina zdarma.

Tumblr

Tumblr je variantou pro méně náročné uživatele, kteří hledají jednoduchou a bezplatnou možnost sdílet svůj obsah. Založení blogu na Tumblr trvá jen několik minut a množství příspěvků, které na něj můžete umístit, není nijak omezeno.

Medium

Medum je sociální platforma pro publikování textů. Umožňuje jak soukromé profily, tak "publikace" organizací či skupin, do kterých může příspívat více autorů. Například EDTECH specializace na KISK MU ho využívá pro publikování příprav a seminárních prací studentů v některých předmětech.

 

Používáte Evernote? Pak byste měli vědět, že existuje služba Postach.io, která vám pomůže obsah vytvořený v Evernote přetavit v jednoduchý blog.

Další zajímavou platformou pro sdílení textového obsahu je GitHub, který je využíván především pro sdílení zdrojových kódů. V současné době je však GitHub často propojován se službami, které z něj díky vlastnímu rozhraní pro tvorbu textu vytváří docela sympatickou možnost pro sdílení textu. Jednou z těchto služeb je TinyPress.

Jak vytvořit úspěšný blog

Výběrem vhodného nástroje vaše práce na blogu či webových stránkách zdaleka nekončí, naopak – pokud má být váš blog úspěšný (tj. navštěvovaný a čtený), je třeba věnovat pozornost nejen jeho obsahu, ale mnoha dalším aspektům.

  • Zvolte si téma, kterému se na svém blogu budete věnovat, a rozhodněte, na jakou skupinu uživatelů bude cílit. To vám pomůže lépe oslovit potenciální čtenáře.
  • Myslete na design. Vizuálně neatraktivní blog čtenáře jen sotva zaujme. Základní principy tvorby vizuálně zajímavého obsahu už znáte, využijte je tedy i pro tvorbu blogu.
  • Buďte pečliví při tvorbě a formátování textu. Špatné formátování, typografické ani pravopisné chyby nejsou to, kvůli čemu vaši čtenáři na blog přišli.
  • Publikujte pravidelně. Čtenáři se na blog snáze „naučí“ chodit, pokud na něm vždy najdou něco nového.
  • Dejte svému blogu tvář. Najděte si něco, čím se odlišíte od ostatních autorů a podle čeho si vás ostatní zapamatují.
  • Nebojte se propagace. Sdílejte své články na sociálních sítích, vložte odkaz na blog do svého životopisu, přidejte si ho na vizitky. Pokud o vašem blogu nebudou čtenáři vědět, nebudou ho ani číst.

Další tipy pro tvorbu blogu najdete na Jak psát blog.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info