1. Jak vytvořit vzdělávací aktivity

Než se pustíme do samotné tvorby, měli bychom si položit otázku, proč vůbec daný vzdělávací objekt nebo aktivitu vytváříme. Co je to, co si od toho slibujeme, jak jsme ochotni postupovat, co vlastně máme za cíle. Na první pohled to může vypadat banálně, ale ukazuje se, že právě zde je těžiště veškerého dalšího rozhodování. Domníváme se, že období, ve kterém bylo možné říci, že za pár dní vytvoříme e-learning, který bude pro naše klienty či uživatele dostačující, je pryč.

Stále více se uplatňuje diskurs, který bychom mohli označit jako profesionalizační. To znamená, že tvorba digitálních vzdělávacích objektů není záležitostí nějakého amatérského nadšení, ale všeobecně se očekává, že jí člověk bude věnovat náležitou pozornost – od obsahové až po grafickou stránku, včetně didaktické linky a celkové podpory. Pokud se podíváme na to, jakými neduhy ještě nedávno velká část online vzdělávání trpěla, mohli bychom pojmenovat třeba následující:

  • překlopení skript do e-learningu spočívající v jejich rozkrájení na jednotlivé lekce a doplnění několika testovými otázkami nebo úkoly k zamyšlení. Takto ale vzdělávání nefunguje, online prostředí je specifické a od fyzického se mnohým liší. O e-learningu musíme přemýšlet jinak.
  • Recyklace starých kurzů spočívá v myšlence, že můžeme snadno využít předchozí zdroje a jen je dáme do nové online podoby. To ale také nefunguje, každé prostředí vede k jiné strukturaci poznání, k jiným aktivitám.
  • Hledáme levná řešení – e-learning byl dlouho chápán jako něco, co je laciné, co vyjde na menší peníze než tisk knihy nebo natočení videa. Samozřejmě může, ale pak se to na jeho kvalitě pochopitelně projeví.
  • E-learning je primárně technická záležitost – na jedné konferenci jsem hovořil s kolegyní, která říkala, že je ráda, že už snad skončilo období, ve kterém odborníci na e-learning byli výhradně inženýři nebo doktoři přírodních věd. Online vzdělávání není otázkou primárně technickou, ale více vzdělávací, designovou, produktovou. Technická stránka k němu nesporně patří, ale to ostatně i k lekci v knihovně, kde potřebujeme dataprojektor nebo interaktivní tabuli.
  • „Když to jednou vytvoříme, bude to fungovat pořád“ je poslední mýtus, který bychom zde rádi uvedli. E-learning je silně procesuální aktivita, což znamená, že jej musíme neustále evaluovat a přemýšlet o tom, jak ho měnit. Kurz možná vydrží jeden nebo dva roky, ale o moc déle obvykle ne.
neduhy

Z výše uvedených mýtů či neduhů můžeme snadno vyvodit, o co se budeme dále snažit. Chceme nabídnout perspektivu uvažování o vzdělávacích objektech, prostředích a přístupech, která bude respektovat v současné době populární rámce a přístupy jako je  FAO: E-learning methodologies and good practices či cyklický model ADDIE. Současně bychom je ale rádi upravili do podoby, která může být pro knihovny funkční a zajímavá.

Důraz na profesionalizaci totiž neznamená, že by si knihovny měly říci, že profesionály v této oblasti nedisponují, a proto kurzy nebudou dělat vůbec, ale spíše že budou muset hledat modely, které do procesu tvorby zahrnou více lidí a současně podpoří spolupráci mezi jednotlivými lidmi. V současné době totiž už nikdo jako e-learning specialista neexistuje. Musíme se naučit hledat cesty, jak získávat vysokou míru expertnosti v dílčích oblastech a současně spolupracovat s ostatními. Pak může být práce knihoven v této oblasti nosná a zajímavá.

Vzhled, didaktické propracování, obsahová odbornost, využité technologie a přístupy, to vše má vliv jak na celý proces učení jednotlivých studentů, tak také na důvěryhodnost vzdělávacího materiálu. PDF soubory tvořenými ve Wordu s ikonkou mluvící mrkve již žádný pocit odbornosti, důvěryhodnosti ani kvality nezískáme. I proto je třeba se vydat na cestu profesionalizace o e-learningu a jeho tvorbě uvažovat jako o komplexním postupném produktovém schématu.

Jaké profese se mohou při takové práci hodit? Odborná literatura jich nabízí velké množství, z nichž vybíráme:

  • Projektový manager
  • Grafik
  • Korektor
  • Programátor
  • Autor obsahu
  • Kameraman
  • Režisér
  • Animátor
  • Instruktážní designer
  • Editor
  • Webmaster
  • Tutor
  • Návrhář rozhraní
Bez popisku

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info