3.1 Propojení jednotlivých objektů

Až doposud jsme pracovali s jednoduchým modelem vzdělávací cíl => vzdělávací objekt. Ke každému vzdělávacímu cíli byl tedy specificky připojen konkrétní vzdělávací objekt, kterým pokud student projde, naplní očekávané studijní výstupy. Nyní ale stojíme před otázkou, jak jednotlivé prvky pospojovat dohromady, aby vznikl skutečně ucelený kurz.

Sledovat je možné několik linek, u nichž vždy záleží na tom, o jaký kurz jde, jaký je jeho rozsah nebo časová dotace:

  • Hledisko návaznosti: musíme seřadit materiály tak, aby splnění jednoho neočekávalo znalost, kterou poskytuje jiný objekt, který bude řazený až později. Toto hledisko je obvykle často jednoduše naplňováno.
  • Hledisko kompetenčních rámců: často se lze setkat s pojetím, kdy kurz kopíruje nějaký rámec nebo standard, ve kterém postupuje bod po bodu. To je zajímavý přístup výzkumnicky, ale není úplně šťastný didakticky. Přednost by měl dostat vždy pohled studenta před pohledem kompetenčního rámce. Ty slouží k jiným věcem, než je tvorba kurzů.
  • Hledisko logické návaznosti: postupujeme tak, aby na sebe jednotlivé věci logicky navazovaly a student si postupně vytvořil komplexní a systematický obraz daného tématu. Toto hledisko se více uplatňuje u formálního vzdělávání než v neformálním prostoru.
  • Hledisko časové distribuce: jednotlivé lekce vytváříme tak, aby byly všechny přibližně stejně náročné na čas nebo na složitost úkolů. Toto hledisko je optimální pro studenty a přitom tvůrci využíváno jen málokdy.
  • Hledisko vyváženosti forem: snažíme se, aby v jednom modulu nebyly samé podcasty, v druhém texty a ve třetím mix zvláštních objektů. Vyrovnanost souvisí s předvídatelností, což je opět podstatné pro to, jak dobře si studenti mohou svoje vzdělávání plánovat.

Je zřejmé, že většinou budeme kombinovat více hledisek. Obecně bychom ale rádi zdůraznili, že je třeba postupovat důsledně s ohledem na studenta a na rovnoměrnost zátěže, ať již časové nebo třeba z hlediska kognitivní zátěže. Naopak nevhodné jsou modely sledující kompetenční rámce, mimo jiné proto, že málo podporují provazbu mezi jednotlivými tématy.

Bez popisku

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info