Smysl a estetika grafů
Jak by měl vypadat správný graf? Má obsahovat ilustrace a zábavné obrázky, nebo by měl být strohý a co nejobjektivněji a nejpřesněji ukazovat zdrojová data? O tom se hádají profesionálové z oblasti vizualizace dat desítky let a dosud nedošli k žádnému uspokojivému závěru. I v tomto modulu tak vyjdeme z představy vizualizace jako kladívka a na úvodní otázku si rovnou odpovíme: záleží, jak chceme naše vizualizační kladívko v danou chvíli použít.
1. Co vlastně chceme ukázat?
Než se dostaneme k estetice, musíme si položit jednu důležitou otázku: co je naše hlavní sdělení? Odpověď na tuto otázku nám ovlivní každé další rozhodnutí při tvorbě našeho grafu. Představme si, že pracujeme s daty o výpůjčkách za rok 2020 a do výroční zprávy je chceme vložit i v podobě grafu. Jaký je jeho účel? Bude sloužit jen jako ilustrace - aby bylo vidět, že máme čísla? Nebo chceme opravdu komunikovat zajímavé zjištění z dat? A co zajímavého jsme v datech tedy našli? Je to třeba propad výpůjček související s počátkem pandemie? Jak toto sdělení můžeme nejlépe zvýraznit? A kdo bude hlavním čtenářem naší výroční zprávy? Pro koho vlastně tento graf vyváříme?
Na co myslet, když přemýšlíme o smyslu grafu
Pojďme se společně položit několik jednoduchých (ale zásadních) otázek, o kterých se vyplatí přemýšlet vždy, když začínáme vytvářet jakýkoliv graf nebo vizualizaci.
Vyzkoušejte si... katalogy vizualizačních forem:
2. Design a estetika grafu
Jak by měl správný graf vypadat? Měl by být minimalistický, nebo plný zábavných ilustrací a grafických efektů? To opět záleží na smyslu grafu: na našich cílech a publiku, pro které graf primárně tvoříme. Pro výroční zprávy nebo odborné články většinou budeme usilovat o co nejobjektivnější zobrazení dat a rozumnou míru minimalismu. V případě grafu určeného například pro Facebook naší knihovny budeme cílit spíše na zábavnost, grafickou zajímavost a hravost - a o kvantitativní přesnost nám půjde až v druhé řadě.
2.1 Chartjunk: ano nebo ne?
Jaká je rozumná míra minimalismu v grafu? Odvěký souboj Edwarda Tufteho a Nigela Holmese probere v následujícím videu. Odpovědí na rozpory bude i tady metafora kladívka.
2.2 Barvy, barvy, barvy
Barva je tak zásadním prvkem vizualizace dat, že si zaslouží samostatné video. Je to nejsubjektivnější ze všech cest, jak vizualizovat data. Barva objektivně neexistuje, vzniká až v našem oku - a každý ji tak vnímá a vidí trochu jinak. To nám samozřejmě ve vizualizaci působí mnohé potíže.
Vyzkoušejte si... nástroje pro práci s barvami:
- Kulturní smysl barev
- Test barvosleposti
- Color Oracle - nástroj pro kontrolu barvosleposti
- Color Brewer - nástroj pro tvorbu barevných palet
- iWantHue - pokročilý nástroj pro výběr barev
Shrnuto a podtrženo...
První a základní otázky jsou vždy: a) proč dělám graf, b) co tím chci říct a c) pro koho ho dělám? Všechna další rozhodnutí o tom, jak bude graf vypadat či jakou formu využiji, se odvíjí od těchto prvotních otázek. Když se zaměříme na grafy v médiích, odborných článcích, diplomkách nebo výročních zprávách, zjistíme, že mnoho z nich sdílí jednu společnou vlastnost: jejich autoři si tyto otázky nepoložili - a vytvořili graf pro graf, nesmyslný artefakt, který neplní ani jednu funkci (často ani tu ilustrační). Však se na pár grafů a vizualizací pojďme podívat v samostatném modulu, kde budeme grafy hodnotit. Všechny dosud získané znalosti si tak procvičíme.