Cvičení: Hodnocení vizualizace
Vítejte v polovině našeho kurzu! Než se dostaneme k dalšímu plnohodnotnému modulu, pojďme si procvičit všechny dosavadní znalosti.
Jak hodnotit vizualizace dat? Můžeme samozřejmě vzít do ruky graf, podívat se na něj a rozhodnout se například, zda se nám líbí či ne - to je ale jen jedno důležité hledisko. Profil efektivity (jehož autorem je Stephen Few), nám pomáhá přistoupit k hodnocení vizualizace dat kriticky a z více důležitých úhlů pohledu. Není to žádná kvantitativní a objektivní metoda, tj. výsledné hodnocení je vždy velmi subjektivní. Navede nás však k přemýšlení o mnoha zásadních otázkách smysluplné vizualizace dat. Při použití profilu efektivity si uvědomíme, na čem ve vizualizaci dat záleží - a toto uvědomění pak budeme moci využít i z pozice tvůrců vizualizací dat a grafů.
1. Jak to funguje?
Profil efektivity se skládá ze sedmi oblastí hodnocení: užitečnost, úplnost, vnímatelnost, pravdivost, intuitivnost, estetičnost a poutavost. Všech sedm hledisek se většinou snažíme nahlížet optikou cíle a cílové skupiny - zkoušíme tedy odhadnout, jaké byly cíle autora vizualizace, na jaký typ publika svou vizualizací mířil atp. Některé aspekty hodnocení se mohou prolínat, ale to nám vůbec nebude vadit. Profil efektivity je subjektivní - jednu vizualizaci tak budou různí lidé hodnotit různě.
Níže vidíte, jak může profil vypadat: nakreslíme si osy pro každé ze sedmi hledisek pod sebe, na osy pak vizualizaci hodnotíme a na závěr body spojíme linkou. Pojďme se dále podívat na jednotlivé aspekty hodnocení a na příklady otázek, které si u nich můžeme pokládat.
1. Všech sedm hodnotících aspektů posuzujeme na určité škále, například estetičnost od ošklivá ke krásná.
2. Nad hodnocenou vizualizací si pokládáme doporučené otázky a každou vizualizace ohodnotíme podle vlastního zvážení.
3. Když se body propojí, vznikne profil efektivity dané vizualizace, kterou jsme hodnotili.
1. Užitečnost
Je posuzována z pohledu potřeb „čtenáře“. Mnoho vizualizací ukazuje data, která nejsou pro příjemce v daných situacích užitečná. Ptejte se: předkládá vizualizace užitečná data z hlediska cíle, který autor pravděpodobně sledoval? Pokud data nejsou užitečná, vizualizace není důležitá. Pokud vizualizace komunikuje data, která nemají žádnou hodnotu, je neefektivní. Také je dobré se ptát: dávalo vůbec smysl tato data ukazovat ve vizualizaci? Nebylo by užitečnější je zobrazit např. v tabulce?
Hodnotíme na ose od neužitečná po velmi užitečná.
Ptejte se například na...
- Dávalo vůbec smysl tato data ukazovat vizuálně?
- Nedávala by tabulka větší smysl?
- Zajímá toto téma vůbec někoho?
- Dává to smysl s ohledem na pravděpodobnou cílovou skupinu?
- A další otázky...
2. Úplnost
Efektivní vizualizace obsahuje všechny informace, které je třeba pro správné pochopení dané věci. To znamená: správné informace a ve správném množství. Zamyslete se: co bylo cílem dané vizualizace? Co měla předávat? Komu? Jsou data a informace, které jsou v ní vizualizované, relevantní a dobře zvolené k tomuto cíli? Patří sem i kontext: pokud něco porovnáváme, víme, k čemu to máme porovnávat? Dávají vybraná data vůbec smysl? Úplnost se odráží i v kontextu: jsou ve vizualizaci všechny potřebné legendy a informace o kontextu dat a grafu?
Hodnotíme na ose od žádná relevantní data po všechna relevantní data.
Ptejte se například na...
- Dávají vybraná data vůbec smysl?
- Není jich moc/málo?
- Jsou správně zvolena k cíli vizualizace?
- Jsou tam všechny potřebné legendy a popisky?
- Jsou tam informace o kontextu dat a grafu?
- Vím co mám s čím srovnávat?
- A další otázky...
3. Vnímatelnost
Data musí být zobrazena a vizualizována tak, aby je lidské oko a mozek dokázaly zpracovat s dostatečnou přesností. To znamená, že je dobře vybrán typ grafu a je navržen a vystavěn tak, aby byl co nejvnímatelnější. Například: vnímat intenzitu barvy bude vždy náročnější než délku sloupců. Vnímat správně objem čtverečku nebo kolečka nad mapou bude vždy náročnější, než vnímat délku sloupců… Zde bychom měli brát v potaz i přístupnost vizualizace: např. jsou použité barvy vnímatelné i barvoslepým člověkem?
Hodnotíme na ose od náročné k vnímání po jednoduché ke vnímání.
Ptejte se například na...
- Je vybrán dobrý typ grafu?
- Funguje barva s ohledem na emoce či barvoslepost?
- Je vizualizace přístupná?
- Nejde proti pravidlům vizuálního vnímání?
- A další otázky...
4. Pravdivost
Je vizualizace přesná a pravdivá? Nezkresluje data a nesnaží se daty manipulovat? Existuje mnoho technik, jak pomocí vizualizace manipulovat vyzněním dat: od podsekávání osy až po záměrnou volbu nevhodné podoby vizualizace. Je možné, že se nás někdo touto vizualizací snaží záměrně či nevědomě manipulovat? Chybí nám nějaký kontext, abychom dokázali tuto vizualizaci správně číst? Pravdivost by měla odrážet i skutečnost, zda je v grafu uveden zdroj dat, nad kterými byla vizualizace zpracována.
Hodnotíme na ose od nepřesná a manipulativní po přesná a pravdivá.
Ptejte se například na...
- Nesnaží se nás vizualizace manipulovat?
- Nechybí nám záměrně některé informace?
- Je uveden zdroj dat, nad kterými graf vznikl?
- A další otázky...
5. Intuitivnost
Jak je daná vizualizace běžná a jednoduše pochopitelná? Čím složitější a méně běžné podoby vizualizace, tím náročnější je pochopit, jak taková věc vlastně funguje a jak ji číst. O to více času musí uživatel strávit tím, že se danou formu vizualizace a její fungování vůbec učí chápat. Je také nutné uvažovat nad cílovou skupinou: např. vědecké publikum bude za normální a intuitivní považovat grafy a vizualizace, u kterých běžný čtenář stráví snahou chápat jejich fungování dlouhé minuty.
Hodnotíme na ose od náročná k chápání po jednoduchá k chápání.
Ptejte se například na...
- Jak běžný je tento způsob vizualizace?
- Jak dlouho mi trvalo se ve vizualizaci zorientovat?
- Dokážu vůbec pochopit, jak to celé funguje?
- Jsem si jistý/á, co které prvky znamenají?
- A další otázky...
6. Estetičnost
O estetické kvalitě se dá mluvit dlouhé hodiny. Nám bude obecně stačit, že vizualizace může být kdekoliv na škále od ošklivé až po krásnou. Toto hodnocení je velmi subjektivní, ale většinou se zakládá na přijímaných pravidlech toho, jak by estetika vizualizace měla vypadat. Berme v potaz i kontext, cíle a – především – publikum. Ptejte se například: jak na mě vizualizace působila esteticky? Jaké barvy byly použity? Proč? Bylo ve vizualizaci použito nějakých výtvarných prvků mimo samotných vizualizovaných dat? Proč?
Hodnotíme na ose od ošklivá po krásná.
Ptejte se například na...
- Odpovídá estetika cílovému publiku?
- Jak pracuje s ilustracemi?
- Jak pracuje s barvou?
- Líbí se mi čistě subjektivně?
- A další otázky...
7. Poutavost
Poutavost je kvalita, které lze dosáhnout různými cestami. Jak moc vás daná vizualizace vtáhla a motivovala, abyste s ní pracovali a objevovali informace v ní zprostředkované? Zde se nejedná čistě o vizuální stránku, ale o hodnocení celého „zážitku“ z vizualizace.
Hodnotíme na ose od nezajímavá po vtahující.
Ptejte se například na...
- Bavilo mě vizualizaci studovat?
- Nebo to spíš vnímám jako ztrátu času?
- Jaký to byl celkový zážitek?
- A další otázky...
2. Příklady hodnocení
Jednotlivé aspekty si ještě jednou stručně ilustrujeme v krátkém videonávodu. Potom si na příkladu dvou vizualizací, které se objevily v médiích v rámci pandemie, ukážeme, jak by na ně bylo možné celý profil aplikovat. Využití profilu je také vaším domácím úkolem: jeho zadání najdete níže v tomto modulu. Následující videa můžete využít jako inspiraci pro zpracování úkolu.
3. Samostatný úkol: Hodnocení vizualizace
1. Vyberte si dvě vizualizace z tohoto výběru. Jsou označeny čísly a můžete si je vybrat zcela volně podle toho, které vás na první pohled zaujmou. Část z nich je v angličtině, ale pokud angličtinou nevládnete, nemusíte se obávat: většinou jde jen o několik nadpisů a legend, které můžete rychle přeložit.
2. Pro obě z vybraných vizualizací sestavte profil efektivity. Můžete využít tuto šablonu hodnocení a kreslit do ní například v Malování, nebo můžete osy a hodnocení nakreslit na papír ručně. Úkol neodevzdáváte - slouží jen pro vás a vaše strukturované přemýšlení o vizualizaci. Pomohl vám odhalit věci, nad kterými byste běžně při čtení vizualizace nepřemýšleli?
Shrnuto a podtrženo...
Profil efektivity je rámec, který můžeme využít k hodnocení vizualizace dat. Pomáhá nám se na vizualizaci dívat kriticky a z pohledu různých důležitých aspektů. Ačkoliv jsme ho zde využili k hodnocení někým jiným vytvořených vizualizací, stejné otázky si můžeme klást i nad grafy a vizualizacemi, které vytváříme my sami.