Online tutoring jako provázení učením  design vzdělávacího procesu

Online tutoring můžeme obecně vnímat jako provázení studujících procesem učení a organizaci vzdělávacích akcí (předmětů, kurzů, seminářů...). Kompeteční rámec online tutora je však bohatší, než by se mohlo z takové definice zdát. Typicky je například vhodné znát obrysy designu vzdělávacího procesu, nikoliv jen charakteristiky průběhu; je potřeba umět komunikovat nejen se studenty, ale také dalšími účastníky - učiteli, vyučujícími, a tak dále. Co se týče tutorů knihovníků, zaměření pochopitelně záleží na cílové skupině, která vytvoří rozdíly v poskytované službě. Porovnejte si například:

Knihovník - tutor v akademické knihovně,

  • který se věnuje studentům, potřebuje své dovednosti zaměřit na facilitaci digitálních kompetencí, informační a akademickou kompetenci. Musí znát jak procesy designu vzdělávání, tak provázení učením a poskytování zpětné vazby.
  • který se věnuje akademikům jako jejich poradce a partner v jejich kurzech, potřebuje široký přehled o možnostech designu vzdělávacího procesu (online, hybridní,...), který do spolupráce přináší.
  • který pomáhá v rozvoji kolegům knihovníkům potřebuje jako chameleon vše.

Knihovník - tutor v městské knihovně,

  • který spolupracuje se školami na informačním vzdělávání žáků, potřebuje umět precizněji sestavovat vzdělávací cíle a plán výuky, protože tyto tvoří základ komunikace a spolupráce s učitelem. Pochopitelně se nelze obejít bez schopnosti designu kurzu, který osloví od prvňáčků po teenagery až po zpětnou vazbu, která by měla být opět ve spolupráci s učitelem.
  • který se věnuje dospělým čtenářům, potřebuje silné kompetence v designu vzdělávání pro dílčí cílové skupiny, kterým dokáže velmi porozumět a ve srovnání s ostatním zřejmě nejsilnější kompetence v propagaci.

Jakkoliv tedy online tutoringu typicky rozumíme jako aktivitě v průběhu běžícího vzdělávacího procesu, na pár příkladech můžeme vidět, že jen s těmito omezenými dovednostmi by si tutor nevystačil - pokud nemá parťáka, se kterým se doplňuje. V tomto kurzu si můžete promyslet své kompetence v procesu od úvahy o vzdělávání po dokončení realizace. Pokud by vás zajímalo, z čeho vycházíme, můžete si přečíst například

  • článek o proměně kompetencí tutora a knihovníků, jakožto povolaných na tutuo pozici v článku Rotta, M. (2010). The e-Tutor in Learning 2.0 Scenarios. In N. Lambropoulos & M. Romero (Eds.), Educational Social Software for Context-Aware Learning (pp. 145-168). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-60566-826-0.ch009
  • nebo si prohlédnout rámec Digitálních pedagogických kompetencí - což velmi vřele doporučuji.
Screenshot autorky z rámce Digcompedu

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info