4.2 Výzvy a překážky

Lze předpokládat, že se v procesu budování otevřené dílny - nebo jednoduše nové služby v knihovně - objeví překážky a výzvy, ať už jsou očekávané či ne. Tyto problémy nabývají rozmanitých podob a často jsou velmi úzce navázány na situaci konkrétní instituce. Přesto je však možné najít některé jejich společné rysy a využít je ke zvýraznění určitých limitů snahy o budování kreativních prostor a podobných služeb v knihovnách. 

Překážky související se stavem knihovny

Některé z často zmiňovaných překážek nemusí přímo souviset s budováním otevřené dílny a dá se předpokládat, že se v dané instituci objeví i při dalších aktivitách. Takové překážky bývají spíše praktického rázu, odrážejí stav konkrétní knihovny a její fungování, často se jim nelze vyhnout a je nutné s nimi spíše pracovat a zakomponovat je do plánování. Mohou jimi být například nedostatečné financování nebo nevyhovující a nedostačující prostorya dále pak také personální problémy, jež úzce souvisí s nedostatkem času pro přípravu programů a rozšiřování služeb. Překážkami, které již jsou silněji navázané na otevřené dílny, ovšem stále často vycházejí z předchozích zmíněných, pak mohou být chybějící skladové prostory a nepořádek vznikající při budování a provozování dílny.

My jsme knihovna, ne cirkus!

Další výzvy a problémy se při budování otevřené dílny objevují v důsledku nutnosti přeformulování pracovní náplně a poslání knihovníků a knihoven v kontextu poskytování přístupu do kreativních prostor, přístupu k nástrojům a rozvoji tvoření v knihovnách. Směrem dovnitř může jít o nutnost srozumitelně představovat personálu knihovny důvody budování otevřené díly a celkovou vizi či jej spolu s uživateli v rámci procesu zakládání připravovat na inovace a změny. Problémem může také být příliš robustní administrativní zázemí knihovny a s tím související nízká flexibilita prostor i poskytovaných služeb. Komunikace směrem ven pak může být komplikována nutností vysvětlovat uživatelům, že tyto služby do knihovny patří nebo obtížemi spojenými s hledáním způsobů a prostředků propagace těchto služeb.

A přijdou lidi? 

S posledními zmíněnými do určité míry souvisí i další skupina překážek, jež se týkají nastavení programů a obecně kreativních prostor a podobných služeb. S vnější komunikací je spojená výzva, jak přilákat do knihovny a její otevřené dílny uživatele, aniž by si připadali nucení a zahlcení a abychom někoho, byť nechtěně, naopak nevynechali. Stejně tak může být problémem navrhování programů a jednotlivých aktivit tak, aby zaujaly i skupiny uživatelů, které je obtížné do knihovny přivést. Další výzvou může být také vytvoření systému přístupu k nástrojům a vybavení v dílně či nastavení vzdělávacího prostředí a výběr pedagogického přístupu vhodného pro danou skupinu uživatelů. 

Základní služba nebo krátkodobý trend?

Výzvou, na kterou je možné při budování otevřené dílny také narazit a která je do jisté míry spíše obecnou úvahou o budoucnosti těchto služeb i knihoven jako takových, je pak také dlouhodobá udržitelnost otevřených dílen. Tyto úvahy, které jsou skutečně, spíše než překážkou při samotném vzniku těchto služeb, výzvou pro knihovníky, se pak nejčastěji objevují při formulování vize otevřené dílny a přirozeně také při dlouhodobém plánování. Konkrétněji lze pak zmínit například potřebu udržet pozornost uživatelů i poté, co vyprchá prvotní nadšení z nové služby nebo potřebu neztratit přehled o nových poznatcích týkajících se vybavení dílny, ale i samotného Maker Movement.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info